امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

تحقق گام دوم انقلاب با حضور روحانیون ممکن است

دست یافتن به گام دوم انقلاب بدون حضور روحانیون دست یافتنی نیست. ابزار‌های بسیار خوب و ارزشمندی را هم در اختیار دارد. این سرمایه‌ها عبارتند از سرمایه‌های تاریخی که از زمان حاضر تا زمان حضرت ولیعصر (عج) ادامه دارد و نسل روحانیت، شیعه هیچ موقع قطع نشده است.
کد خبر: ۵۰۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷ - 30January 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد،، طلاب و روحانیون که تربیت شده مکتب حضرت امام خمینی (ره) بودند در دوران هشت سال دفاع مقدس، خط مقدم خاکریز‌ها و به عنوان پرچمداران حرکت‌های انقلابی، گلبرگ پایداری و بیشترین نقش را در دفاعی از جنس ایمان داشتند.

بخش‌های مختلف روحانیت، از مراجع عظام تقلید تا طلاب عادی، کارنامه درخشان خود را در عرصه‌های جنگ و جهاد تکمیل کردند و در دوران هشت سال دفاع مقدس که مانند الماسی در تاریخ ایثار و پایداری جهان درخشید دوشادوش مردم حضور پیدا کردند و با حضورشان عطر دلنواز خدا را در خط مقدم جبهه‌ها به استنشاق مردان خدایی رساندند.

در ادامه گفت‌وگوی دفاع‌پرس با آیت‌الله «سیدمحمدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد که از سال ۱۳۷۷ تاکنون در منطقه‌ی حومه شرقی یزد به امامت جمعه اشتغال داشته و عاشقانه در صحنه‌های نشر مبانی و کلمات امام خمینی (ره) و انقلابیون حرکت کردند را از نظر می‌گذارنید.

آیت الله مدرسی در این گفت‌وگو به بیان نقش‌های مختلف روحانیون در هشت سال دفاع مقدس پرداخته است و معتقد است که روحانیان با حضور در خطوط مقدم مشکلات و بن بست‌ها را از نزدیک درک می‌کردند و در مواقع حساس فشار‌های روانی را کاسته و موجب تقویت روحیه رزمندگان می‌شدند.

دست یافتن به گام دوم انقلاب بدون حضور روحانیون دست یافتنی نیست

دفاع پرس: از نظر شما طلاب و روحانیون در هشت سال دفاع مقدس چه نقش‌های اثرگذاری داشتند؟

یکی از اقشاری که حضور بسیار موثر و مفید و مستمری را در دفاع مقدس داشتند قشر روحانیت بود. روحانیت حضورشان از ابتدای دفاع مقدس و واپسین روز‌های دفاع مقدس و بعد از آن در دوران سازندگی کاملاً مشهود و از لحاظ تاریخی غیرقابل انکار است.

تعداد شهدایی که دارند و مسئولیت‌هایی که داشتند همه این‌ها نشان دهنده حضور گسترده و مستمر روحانیان است، اما نقش روحانیون فقط یک نقش واحد و محدود به یک یا دو نقش نبود. نقش‌های فراوانی را در دوران دفاع مقدس ایفا می‌کردند.

از یک طرف مشروعیت دفاع مقدس؛ باید برای همه رزمندگان دفاع مقدس تبیین می‌شد و روحانیت این نقش را به تبعیت از حضرت امام(ره) کاملا ایفا کردند و با حضور روحانیت عملاً مردم احساس مشروعیت دفاع به تمام معنا داشتند و هیچ گونه تردیدی در این زمینه نداشتند.

نقش دوم عبارت بود از بیان معارف دینی و مخصوصاً دوران جهاد و معارف دفاع و جهاد اسلامی در بین اقشار مختلف و تبیین سیره و روش پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در ارزش‌های دفاع مقدس و نکته بعدی حل مسائل و مشکلات مذهبی جوانان مثل احکام نماز، روزه، تیمم و ... و امثال این‌ها و حتی خواندن نماز بدون عضو و... .

نقش دیگری که داشتند پاسخ به شبهات و ابهاماتی بود که دشمنان در آن زمان ایجاد می‌کردند و باید به این شبهات پاسخ داده می‌شد این نقش‌های علمی فرهنگی و دینی آن‌ها بود.

دست یافتن به گام دوم انقلاب بدون حضور روحانیون دست یافتنی نیست

روحانیت هم‌چنین نقش خدمات دینی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف مثل بیمارستان‌ها، تعاون، معراج شهدا داشتند. آرامش‌بخشی از جانب روحانیت برای خانواده شهدا در بیرون و درون، یکی دیگر از نقش‌ها بود.

یکی دیگر از نقش‌ها حضور فیزیکی در میدان‌های نبرد و جنگ بود که این نقش هم کاملاً روشن بود. حتی روحانیت در فرماندهی‌ها هم نقش ایفا می‌کردند، مثل فرماندهی گردان، فرماندهی تیپ که عملاً در این زمینه هم موثر بودند.

به هر حال تقویت روحیه رزمندگان، تبیین شجاعت لازم برای دفاع از ارزش‌ها، پاسخگویی به شبهات دفاع مقدس تماماً بر دوش روحانیت بود و نقش‌های بسیار موثر و مفیدی برای حضور مردم در دفاع مقدس تلقی می‌شد.

دفاع‌پرس: در بیانیه گام دوم انقلاب؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به طلاب و روحانیون، حضور روحانیون را در مجالس دینی و مذهبی برای تبیین اهمیت انقلاب اسلامی بود نظر شما چه بود؟

یکی از اسناد بسیار ارزشمند انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی است. این به عنوان سند راهبردی نظام جمهوری اسلامی است که هم به تاریخ گذشته، وضعیت حال و چشم انداز آینده اشاره دارد و عمده مخاطب آن جوانان هستند.

در میان جوانان روحانیت جوان نقش بیشتری را دارند، هم در بعد معنویت و به اصطلاح افزایش بُعد معنوی جامعه و هم در توسعه عدالت و رساندن جامعه به عدالت و هم در کادرسازی و تربیت نیرو‌های مورد نیاز برای جامعه، روحانیت وقتی این سه نقش را بر عهده دارد باید در جامعه نقش ایفا کند و باید خودش در ابعاد گوناگون قوی شود.

دست یافتن به گام دوم انقلاب بدون حضور روحانیون دست یافتنی نیست

دست یافتن به گام دوم انقلاب بدون حضور روحانیون دست یافتنی نیست. ابزار‌های بسیار خوب و ارزشمندی را هم در اختیار دارد. این سرمایه‌ها عبارتند از سرمایه‌های تاریخی که از زمان حاضر تا زمان حضرت ولیعصر(عج) ادامه دارد و نسل روحانیت، شیعه هیچ موقع قطع نشده است.

یکی دیگر از سرمایه‌ها عبارت است از جنبه‌های فرهنگی و ایدئولوژی که روحانیت این ویژگی را هم دارد که سرمایه‌های فرهنگی را در اختیار دارد. ایدئولوژی روحانیت همان ایدئولوژی اسلام است. یکی دیگر از سرمایه‌های روحانیت عبارت است از سرمایه ارتباطی و اجتماعی روحانیت، در این سرمایه حسینیه‌ها، تکایا و همینطور مساجد، هیئت های مذهبی، حوزه‌های علمیه، سرمایه‌های روحانیت هستند که باید از آن‌ها استفاده کند همانطور که بخشی از آن را استفاده کرده، ولی بیش از آن باید در گام دوم انقلاب در مسیر تبیین ارزش‌های اسلامی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین قدم بر دارد.

فلسفه اصلی روحانیت عبارت است از جهاد تبیین، همانگونه که پیغمبر(ص) هم جهاد تبیین را یکی از ماموریت‌های الهی خود دانست. همانطور که حضرات معصومین(ع) هم از مأموریت‌های شان بود.

رهبر کبیر انقلاب، درباره شهیدان حوزه و روحانیت فرمودند: «سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت، که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس، از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته اند... کدام انقلاب مردمی ـ اسلامی را سراغ دارید که در آن، حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده اند، بر بالای دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگ فرش‌های حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟ خدا را سپاس می‌گزاریم که از دیوار‌های فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف و انفرادی رژیم شاه، و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات، و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت، افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز، رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‌ها نسبت به سایر قشر‌های دیگر، زیادتر است.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار