عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور:

بازخوانی پیروزی انقلاب اسلامی چراغ راهی برای آینده است

قائمی بازخوانی پیروزی انقلاب اسلامی را چراغ راهی برای آینده دانست و گفت: شورای شهر که با شعار انقلابی‌بودن اعتماد مردم را به دست آورده وظیفه‌ای بسیار سنگین بر دوش دارد.
کد خبر: ۵۰۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ - 01February 2022

بازخوانی پیروزی انقلاب اسلامی چراغ راهی برای آینده استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «علی‌اصغر قائمی» عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز (سه‌شنبه) در نطق پیش از دستور چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: بی‌شک بازخوانی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان حادثه عظیم قرن حاضر، که در آخرین سال آن قرار داریم و آثار و تبعات آن و نگاه همه‌جانبه به این پدیده شگرف و عظیم، می‌تواند چراغ راهی برای آینده این کشور باشد.

وی در ادامه به عوامل شکل‌گیری انقلاب، اهداف و شعار‌های اصلی، برنامه‌های دشمنان برای شکست آن، دستاورد‌ها و موانع تحقق همۀ اهداف آن پرداخت.

قائمی گفت: از عوامل شکل‌گیری انقلاب می‌توان به وابستگی تمام‌عیار به غرب، خصوصاً آمریکا و بی‌اختیاری شاهان پهلوی در تصمیم‌گیری برای سرنوشت کشور در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فساد و دین‌ستیزی حاکمان طاغوتی دوران رژیم ستم‌شاهی، تلاش برای انحراف و ضایع کردن اقشار مختلف جامعه و به‌ویژه جوانان، بی‌اعتنایی به رأی مردم، اختناق و مقابله جدی با آزاداندیشی، ظلم و بی‌عدالتی گسترده در کشور با حمایت مستقیم استعمارگران غرب و به‌ویژه آمریکا، عقب‌ماندگی کشور در علم و صنعت و عدم برخورداری مردم از نیاز‌های اولیه رفاهی را ریشه‌های اصلی شکل‌گیری این نهضت عظیم اشاره کرد.

وی افزود: البته نباید فراموش کرد که رهبری هوشمندانه و داهیانه امام راحل که گوهری یکتا در دریای معرفت الهی بود و همچون چراغ هدایتی که باعث روشنایی صراط مستقیم در عصر جاهلیت ایران عمل کرد، در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی غیر قابل انکار است؛ این ابرمرد تاریخ و بیدارگر جهان، حماسه‌ای فراموش نشدنی را در قلب تاریخ بشریت رقم زد.

قائمی گفت: خداوند تبارک و تعالی را شکر می‌گذاریم که دیگر شاهد بسیاری از آن معضلات و کاستی‌هایی که در دوران قبل از انقلاب شاهد بودیم نیستیم، اما بر ما و دولتمردان است که به دنبال رفع همۀ آن نارسائی‌ها باشیم و بلکه برای تحقق آرمان‌های انقلاب، تلاش بیشتری کنیم.

اهداف و شعار‌های اصلی انقلاب اسلامی

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از یادمان نمی‌رود اهداف و شعار‌های انقلاب‌مان چه بود، گفت: استقلال‌خواهی و قطع هر نوع وابستگی، حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزش‌های دینی در کشور، آزادی بیان و قلم، عدالت و رفع تبعیض‌ها، پیشرفت مادی و گسترش رفاه، احیای کرامت انسانی، نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، زمینه‌سازی برای رشد و تکامل انسان‌ها در جامعه و حذف عوامل فساد از اصلی‌ترین نقاط هدف انقلاب برشمرده می‌شود؛ امروز ما در معرض قضاوت مردم خود و جهانیان هستیم که چه میزان از آن شعار‌ها محقق شده‌اند.

برنامه‌های دشمنان برای شکست انقلاب و عدم تحقق اهداف آن

قائمی خاطرنشان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که دشمن از همه روش‌های ممکن برای شکست انقلاب استفاده کرده و می‌کند، کما اینکه در فرمایش نورانی امیر کلام، شنیده‌ایم که «مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ».

وی اضافه کرد: ایجاد تفرقه قومی و ترویج جدائی‌طلبی در بین اقوام که در اوایل انقلاب، شاهد آن بودیم و بعضاً زمینه‌های این روش منافقانه را هنوز کم و بیش مشاهده می‌کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حملۀ نظامی ناجوانمردانه هشت ساله به کشور، تحریم و محاصرۀ اقتصادی که هنوز شاهد این روش بی‌رحمانۀ دشمنان این مرزو بوم هستیم، تهاجم فرهنگی و هجمه به باور‌ها و اعتقادات مردم که در صورت غفلت، آثار بسیار زیان‌باری را برای کشور خواهد داشت که پرداختن به این مهم وظیفۀ فردی و اجتماعی همۀ آحاد ملت است، جلوگیری از پیشرفت علمی و صنعتی کشور که به لطف الهی و تلاش دانشمندان کشور، در بسیاری از زمینه‌ها شاهد دستاورد‌های غیرقابل انکاری هستیم و امید است در همۀ عرصه‌های نیاز کشور از این ویژگی برخوردار باشیم.

قائمی گفت: برنامه‌ریزی برای براندازی نظام اسلامی که دشمنان انقلاب متناسب با هر دوره و زمانه از مقتضیات آن استفاده می‌برند و ما نیز متقابلاً باید خود را آمادۀ مقابله کنیم و نفوذ برای تغییر محاسبات مسئولان و باور‌های مردم ازجمله اصلی‌ترین برنامه‌های دشمن برای شکست انقلاب اسلامی بوده است. بدیهی است شناخت روش‌های دشمنان این مرز و بوم، برای مقابلۀ هوشمندانۀ با آنان امری ضروری است و قطعاً نباید مورد غفلت ما واقع شود.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی

وی اظهار داشت: علی‌رغم تمامی کارشکنی‌ها انقلاب اسلامی دستاورد‌هایی غیر قابل چشم‌پوشی نیز داشته است؛ استقلال در تصمیم‌گیری، ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی کشور و رساندن ایران به عزت و کرامتی که لایق آن است، ارتقاء جایگاه ایران در جهان، صدور شعارهای انقلاب و الهام‌بخشی به حق‌طلبان عالم، گسترش آزادی‌های عمومی، تشویق جوانان به آزاداندیشی و طرح آزاد مباحث، گسترش برخورداری‌های عمومی از امکانات مادی (در مقایسه با پیش از انقلاب و کشورهای هم‌تراز) که البته در شرایط اقتصادی فعلی بار سنگینی را بر دوش مسئولان گذارده است و باید نسبت به آن تمامی اهتمام و تلاش خود را مصروف دارند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: پیشرفت در معنویات و امکان سیر تکاملی در فضای انقلاب که به هیچ عنوان با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، گسترش عدالت اجتماعی در حد بضاعت کشور که در این مقوله نیز راه نرفته بسیاری در پیش رو داریم، اهتمام به مبارزه با فساد و برخورد با عوامل آن که البته در راه مبارزه با این اژدهای هفت‌سر، هر کس باید از خودش شروع کند، توان ایستادگی در برابر زورگویان و سلطه‌طلبان جهانی که بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم و ده‌ها دستاورد دیگر در عرصه‌های گوناگون، ما را در مقایسه پیشرفت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های دنیا، متمایز و سربلند می‌سازد. ولی نکته مهم این است که هیچگاه به وضع موجود راضی نباشیم و همواره به دنبال دستیابی به قله‌های پیشرفت و تعالی باشیم.

علل عدم دستیابی انقلاب به همۀ آرمان‌ها و شعارهایش در طی این سال‌ها

وی گفت: امروز وظیفه داریم، با صداقت و شهامت در برابر مردم دلائل عدم دستیابی به همه آرمان‌های انقلاب را اعلام کنیم.

قائمی افزود: زمان‌بر بودن دستیابی به اهداف متعالی، تحمیل فشارهای خارجی (مانند جنگ، تحریم و امثال آن) برای کند کردن حرکت نظام به سمت آرمان‌های خود، عدم توجه به توفیقات فراوان حاصله که موجب یأس و ناامیدی می‌شود، وجود موانع درونی (مانند ضعف‌های فکری، راحت‌طلبی، عادت‌های اجتماعی غلط، نظامات دیوان‌سالاری فرسوده و معیوب و موارد دیگر)، عدم اهتمام برخی از مسئولان به همۀ آرمان‌های انقلاب که متأسفانه در ادواری شاهد آن بوده‌ایم، مصادیقی از دلائل مورد توجه ما هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: نمونه بارز این کوتاهی‌ها را در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز دهم بهمن سال‌جاری در دیدار با فعالان اقتصادی شاهد بودیم که مورد اعتراض ایشان واقع شد.

وی اضافه کرد: کم‌کاری‌های مسئولان، مطالبات به حق مردم در کیفیت تولیدات داخلی، خصوصاً خودرو سازی، وعده‌های عمل نشده، شعارگرایی و بی‌توجهی به حقوق مردم، از مهمترین آسیب‌های مورد اشاره ایشان بود؛ ما نمایندگان شورای شهر تهران، در این برهه، وظیفه سنگینی بر دوش داریم که امید است با تزریق روح امید و نشاط از سویی و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح، همراه با تلاش مضاعف از سوی دیگر، کم‌کاری‌های گذشته را در این مسیر جبران کنیم.

فرجام این انقلاب چه خواهد بود؟

وی گفت: باید بدانیم که هنوز در میانۀ راه هستیم. از نقطۀ صفر آغاز کردیم. اولاً همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت،چه دولت آمریکا، چه برخی دیگر از دولت‌های غربی و چه وضع به‌شدت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور کشور در علم و فناوری و سیاست و معنویت و هر فضیلت دیگر.

قائمی افزود: ثانیاً هیچ تجربه پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. هیچ انقلابی الگوی ما نبود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی، به دست نیامد، و این نخستین درخشش انقلاب بود.

وی اضافه کرد: به‌رغم همه مشکلات طاقت‌فرسایی که پشت سر گذاشتیم یا هنوز دست به گریبان آن هستیم، به لطف خدا، روزبه‌روز گام‌های بلندتر و استوارتری را رو به جلو برمی‌داریم. مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانیده و خواهد رساند، به شرط آنکه به آن باور داشته باشیم و صادقانه به آن عمل کنیم، نه اینکه ریاکارانه و مردم‌فریبانه، دلقی از آن بر سر کشیم.

قائمی گفت: ما هنوز راه نرفته بسیار در پیش داریم. امید است با تلاش ما به عنوان نمایندگان مردم و مسئولان اجرائی در مقیاس محلی و ملی، در بهبود شرائط اقتصادی و بسط عدالت و مبارزه با فساد و حفظ و ارتقای عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمنان با حفظ استقلال و آزادی، فرصت مطلوبی برای نخبگان ملت فراهم آید تا در زمینه علم و پژوهش، کشور را به اوج اعتلا رسانند و در پرتو آن، آحاد ملت دغدغه‌ای جز ارتقای سطح معنویت و اصلاح سبک زندگی به رویکردی خداپسندانه و اخلاق حسنه، آراسته شدن به زیور تهذیب نفس، تقویت اندیشه و بنیان‌های اعتقادی، مشارکت همه‌جانبه در عرصه‌های اجتماعی و تلاش برای سازندگی بیشتر، نداشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر اینگونه باشد، می‌توان در انتظار تشکیلتمدن نوین اسلامی باشیم که خود زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) است و آنگاه در سایه حضور آن دردانۀ عالم هستی، طعم حیات طیبه را خواهیم چشید.

وی گفت: شهردار و شورایی که با شعار انقلابی‌بودن اعتماد مردم را به دست آورده و زمام امور مدیریت شهری را بر عهده گرفته، وظیفه‌ای بسیار سنگین بر دوش دارد. ما باید به وظایف قانونی خود با روحیه‌ای بسیجی عمل کنیم، با مردم ارتباط صادقانه مستمر داشته باشیم، نیت خود را خالص سازیم، با تفاهم و همدلی کار کنیم، از مبارزه با فساد نترسیم، به دنبال تسهیل و تسریع کار مردم باشیم، از روش‌های علمی در اداره شهر استفاده کنیم، مدیران لایق، کاردان، باتجربه، دلسوز و با شهامت را بر کار بگماریم، از انگیزه‌های جناحی به شدت پرهیز کنیم، به دنبال جنجال سیاسی نباشیم، شهر را درست مدیریت کنیم تا اعتماد عمومی را افزایش دهیم و پایه‌های انقلاب را تحکیم بخشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار