خرید"جنگنده میراژ"فرانسوی در اولویت نیازهای نیروی هوایی است؟ + جدول و تصاویر

روز گذشته سخنگوی دولت گفته بود که فرانسه می‌تواند نیاز ما به هواپیماهای میراژ و ایرباس را تامین کند، اما آیا خرید جنگنده‌های میراژ از فرانسه طبق آنچه که نوبخت گفته، منافع ایران را تامین می‌کند؟
کد خبر: ۵۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ - 29July 2015

خرید

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پیش از ظهر روز گذشته محمدباقر نوخبت در یک نشست خبری گفته است که ما در موضوع حمل و نقل هوایی میتوانیم از طریق همکاری با فرانسه مشکلاتمان را حل کنیم. فرانسه میتواند نیاز ما به هواپیماهای میراژ و ایرباس را تامین کند. رقیب او نیز بوئینگ است وقتی فرانسه را کنار بگذاریم و با آمریکا هم نتوانیم همکاری کنیم، پس منافع ملی چه میشود؟

وی این اظهارات را در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد سفر هیئت فرانسوی به ریاست فابیوس به تهران با توجه به مواضع دولت این کشور در مذاکرات هستهای و مرتبط بودن فابیوس با ورود خونهای آلوده به کشور در گذشته، بیان کرده بود.

منظور سخنگوی دولت از تامین کردن نیازهای ایران توسط میراژ، به روزسانی جنگندههای قدیمی سری اف-1 ایران نیست، بلکه موضوع خرید جنگنده است که در روزهای اخیر توسط کارشناسان هم نظراتی در این باره و گزینههای آن منتشر شده است.

بررسی اینکه خرید هواپیماهای غیر نظامی ایرباس منافع ملی هست یا نیست، برعهده کارشناسان این حوزه است اما در ذیل می توانید یک بررسی از نیاز یا عدم نیاز کشور در شرایط کنونی به جنگنده های میراژ را بخوانید:

** جنگنده میراژ؛ از اف-1 تا 2000ها

میراژ، یک جنگنده تهاجمی و ساخت کشور فرانسه (شرکت داسو) است که قابلیت خوبی در نبردهایی هوایی دارد و در حال حاضر 6 کشور از جمله فرانسه به عنوان کشور سازنده و ایران و 4 کشور دیگر، بهکار گیرندگان اصلی این جنگندهها هستند.

اما در این میان، ایران به علت اینکه این جنگنده از نوع موشکهای اگزوست (Exocet) بهعنوان اصلیترین موشکهایش و البته چند نوع موشک دیگر روسی استفاده میکند و از طرفی، با توجه به تحریم تسلیحاتی ایران و عدم دستیابی کشورمان به این موشکها، جنگندههای میراژ ایرانی تقریباً غیررزمی بوده و قابلیت اجرای مأموریت رزمی نداشتند.


میراژ اف-1 در ایران

یکی از مهمترین علتهایی که میراژ فقط از موشکهای خاصی بهره میبرد، رادارهای خاصی است که این جنگنده از آنها استفاده میکند. میراژها، همانند تامکتها (F14) از رادارهای خاصی که اطلاعات زیادی از آنها منتشر نشده، استفاده میکنند که باید موشکهای قابل شلیک از روی جنگنده، حتماً با این رادارها تطابق داشته باشند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به خاطر همین دلیل و وجود تحریمهای تسلیحاتی، مدتها نمی توانست از این جنگندهها استفاده رزمی کند اما اخیرا با تکیه بر توان متخصصان، کشورمان موفق به تجهیز این جنگنده به موشکهای کروز 300 کیلومتری و ایرانیتبار شد. (لینک خبر)

** میراژ یا جنگنده های دیگر؟

اما سوال اینجاست که آیا واقعا طبق اظهارات سخنگوی دولت، این جنگنده تامین کننده منافع ملی ایران است؟ یا گزینههای بسیار بهتری هم وجود دارد؟

شرکت داسو هماکنون به غیر از اف-1های قدیمی و مدلهای به روز شده آنها، مدلهای دیگری هم تولید کرده که میراژهای 2000، مشهورترینشان هستند.

در نگاه اول، بهتر است کمی به تاریخ جنگ تحمیلی نگاه کنیم تا عملکرد میراژها را بهتر دریابیم؛ در جنگ تحمیلی که عراق بیش از 100 فروند جنگنده میراژ از فرانسه خریداری کرده بود، توانست مناطقی از کشورمان را بمباران کند اما در نبرد هوایی به غیر از چند مورد معدودی که توانست تامکتهای ایرانی را سرنگون کرده و به چند جنگنده اف-4 آسیب بزند، این جنگنده عملکرد موفق چشمگیری نداشت چرا که در مقابل، بیش از 20فروند از این جنگندهها توسط پدافند هوایی ایران در دوران جنگ و نبردهای هوایی با تامکتهای ایرانی ساقط شدند.

حتی در ماجرای انهدام یک فروند جنگنده میراژ عراقی در آسمان اهواز و اسارت خلبان آن که با چتر نجات از جنگنده خارج شده بود، خلبان اعتراف کرده بود که به ما گفتهاند که به هیچ وجه با جنگندههای اف14 ایران درگیر نشوید اما ما درگیر شدیم و هواپیمایمان مورد اصابت موشک فونیکس شما قرار گرفت.

نظر شما
پربیننده ها