بوریس جانسون در آستانه خروج از «داونینگ استریت» قرار دارد؟

نخست وزیر انگلیس به دلیل برگزاری مهمانی‌های قانون‌شکن در دوره قرنطینه کرونایی با انتقادات و فشار‌های گسترده‎ای روبرو شده است.
کد خبر: ۵۰۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ - 01February 2022

نخست وزیر انگلیس در آستانه خروج از «داونینگ استریت» قرار دارد؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «بوریس جانسون» با خطرناک‌ترین لحظه از نظر سیاسی در دوران نخست وزیری خود روبرو است، چرا که به دلیل مشارکت مهمانی‌های برگزار شده در میانه قرنطینه‌های کرونایی انگلیس، تحت تحقیقات گسترده قرار گرفته است.

به گزارش «ایندیپندنت»، علاوه بر گزارش «سو گری»، کارمند دولت انگلیس، درباره این رویداد‌ها که البته تنها بخشی از آن منتشر شده، پلیس انگلیس نیز تحقیقات را در این رابطه آغاز کرده است.

گزارش «گری»، در مجموع ۱۶ رویداد اجتماعی جداگانه را در اقامتگاه نخست وزیر انگلیس و سایر ادارات دولتی مورد توجه قرار داده که در حالی انجام شدند که مقررات کووید، محدودیت‌های سختی را برای تجمعات در هر نقطه از انگلیس اعمال کرده بود.

این کارمند ارشد دولتی در انگلیس، می‎گوید «برخی از گردهمایی‌های مورد بحث، نشان دهنده ناکامی جدی در رعایت استاندارد‌های بالای مورد انتظار از کسانی است که در قلب دولت کار می‌کنند، است و همچنین استاندارد‌های مورد انتظار از کل جمعیت انگلیس در آن زمان را نشان می‌دهد.»

نخست وزیر انگلیس، روز دوشنبه در مجلس عوام، گفت «یافته‌های کلی سو گری، را به طور کامل می‌پذیرد و بیش از همه توصیه او را مبنی بر اینکه ما باید از این رویداد‌ها درس بگیریم و هم‌اکنون اقدام کنیم، می‌پذیرم.»

همچنین رئیس لیبرال دموکرات‌ها و رئیس حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام، از جانسون خواستند که اقدام مناسب را انجام دهد و استعفا کند.

اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که دو سوم (۶۶ درصد) مردم انگلیس معتقدند که نخست وزیر این کشور باید استعفا کند.

«داگلاس راس»، رئیس محافظه کاران اسکاتلند، هشدار داد «اگر او [نخست‌وزیر]دستورالعمل‌های خود را زیر پا گذاشته، اگر راستگو نبوده است، پس این موضوع بسیار مهمی است؛ اگر نخست وزیر، پارلمان را گمراه کرده است، پس اوباید استعفا کند.».

اما نخست وزیر انگلیس و همراهان او همچنان به دفاع از اقداماتشان ادامه می‌دهند و می‌گویند که تا زمانی که تحقیقا به پایان نرسد، جانسون نمی‌تواند درباره اتهامات اظهارنظر کند.

واکنش به تحقیقات «سو گری» در تعیین آینده جانسون بسیار مهم خواهد بود.

«نایجل میلز»، نماینده محافظه کار انگلیس، می‎گوید که موقعیت جانسون غیرقابل دفاع خواهد بود و اگر مشخص شود او در رویداد می ۲۰۲۰ حضور داشته باشد، موضوع استعفا باید به جریان بیفتد.

راه‌های مختلفی برای استعفای احتمالی جانسون وجود دارد، اما تنها دو سال پس از کسب اکثریت قاطع در یک انتخابات عمومی، بعید است که او به میل خود استعفا کند.

همانطور که مفسران محافظه‌کار در انگلیس پیشتر تأکید کرده‌اند، این حزب سابقه زیادی در برکناری مقام‎های ارشد دارد و خروج اجباری محتمل‌ترین مسیر برای هر استعفاست.

«ترزا می»، که نخست‌وزیری‌اش به دلیل برگزیت ضربه مهلکی خورد، در دسامبر ۲۰۱۸ از رای اعتماد جان سالم به در برد، اما در نهایت شش ماه بعد استعفا کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار