در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت؛

فروش بیش از ۵۳۱ میلیارد دلار سلاح توسط ۱۰۰ شرکت بزرگ تسلیحاتی

فروش تسلیحات و خدمات نظامی توسط ۱۰۰ شرکت بزرگ این صنعت بالغ بر ۵۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بوده است که در مقایسه با سال قبل به‌صورت واقعی ۱/۳ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۵۰۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳ - 02February 2022

فروش بیش از ۵۳۱ میلیارد دلار سلاح توسط ۱۰۰ شرکت بزرگ تسلیحاتیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌: فروش تسلیحات ۱۰۰ شرکت برتر اسلحه در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ بود که این حکایت از ششمین سال متوالی رشد فروش اسلحه توسط ۱۰۰ شرکت اسلحه‌سازی برتر در دنیا دارد.

این رشد فروش سلاح در شرایطی روی داده که اقتصاد جهان در سال اول همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش ۳/۱ درصدی مواجه بوده، اما با وجود این در بسیاری از نقاط جهان، هزینه‌های نظامی افزایش یافت و حتی برخی از دولت‌ها پرداخت‌های خود به صنعت اسلحه‌سازی را سرعت دادند تا تأثیر بحران کووید-۱۹ در این صنعت را کاهش دهند.

با این حال، فعالیت در بازار فروش تسلیحات نظامی، مصونیتی را در برابر اثرات همه‌گیری کرونا تضمین نمی‌کند؛ به‌عنوان مثال شرکت Thales تولیدکننده تسلیحات فرانسوی، کاهش ۵/۸ درصدی فروش تسلیحات را به اختلالات ناشی از قرنطینه در بهار ۲۰۲۰ نسبت داد.

اما علی‌رغم شرایط موجود، ایالات متحده بار دیگر میزبان بالاترین تعداد شرکت‌های رتبه‌بندی شده در ۱۰۰ شرکت برتر در حوزه فروش سلاح‌های نظامی بود؛ زیرا فروش تسلیحات ۴۱ شرکت آمریکایی با هم بالغ بر ۲۸۵ میلیارد دلار بود که ۱/۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت؛ یعنی ۵۴ درصد از کل بازار فروش تسلیحات را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آنچه موسسه صلح استکهلم منتشر کرده فروش کل ۱۰۰ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی از سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که پنج شرکت برتر در این رتبه‌بندی، همگی در ایالات متحده مستقر هستند؛ البته بسیاری از شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی ایالات متحده برای گسترش سبد محصولات خود و در نتیجه کسب مزیت رقابتی هنگام مناقصه برای قراردادها، ادغام یا کسب سرمایه‌های امیدوارکننده را انتخاب می‌کنند.

همچنین مجموع فروش تسلیحات پنج شرکت چینی شامل ۱۰۰ شرکت برتر در سال ۲۰۲۰ نیز بالغ بر ۶۶/۸ میلیارد دلار برآورد شده است که ۱/۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است؛ به عبارت دیگر، شرکت‌های چینی ۱۳ درصد از کل فروش ۱۰۰ شرکت تسلیحاتی برتر را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین پس از شرکت‌های آمریکایی، چینی‌ها دومین سهم بزرگ را در میان ۱۰۰ شرکت برتر فروش تسلیحات در دنیا دارند که بعد از آن‌ها شرکت‌های بریتانیایی قرار دارند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار