دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

کانون‌های فرهنگی مساجد؛ سنگر‌های مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی

کانون‌های فرهنگی مساجد با استعانت از آموزه‌های اصیل اسلامی و قرآنی و بعضا مشاوره با کارشناسان تکنولوژی‌های روز میتوانند در جلب و جذب نوجوانان و جوانان مانند گذشته پویا و فعال باشند.
کد خبر: ۵۰۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 02February 2022

کانون‌های فرهنگی مساجد؛ سنگر‌های مقاومت در برابر تهاجم فرهنگیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، انسان موجودی است اجتماعی که این اصل بار‌ها و بار‌ها به اشکال مختلف در آموزه‌های اسلامی و قرآنی تبیین شده است.

بسیاری از فرایض دین مبین اسلام شاید به صورت انفرادی باشند، اما اقامه‌ی اهم این فرایض که نماز باشد، به شکل جمعی توصیه شده است. در روایات اسلامی آمده است که برپایی هر یک رکعت نماز جماعت مساوی با ۱۵۰ رکعت نماز فرادا است.

قطع به یقین مسجد مهمترین پایگاه اجتماعی مسلمانان به شمار میرود. مسلمانان در کنار اقامه‌ی نماز که ستون دین مبین اسلام ناب محمدی است، با یکدیگر در فضایی سالم و روحانی ارتباط برقرار میسازند. ارتباطی که میتواند در ابعاد مادی و معنوی شکل بگیرد.

ارتباطی معنوی به لحاظ تقرب به ذات اقدس الهی و ارتباطی سالم و دوستانه بین مسلمین جهت عقد پیمان‌های دوستی و اخوت و دستگیری از یکدیگر که از سنن حسنه‌ی رسول الله بوده است؛ و نیز رابطه‌ای در فضایی سالم که میتواند ابعاد کاری، اقتصادی، ورزشی، سیاسی باشد و در برخی برهه‌های تاریخی جنبه‌ی دفاعی و استراتژیک به خود گرفته است.

مسجد در بسیاری از بزنگاه‌های تاریخی از جمله انقلاب اسلامی و دوران پرافتخار دفاع مقدس مهمترین پایگاه اجتماعی و سیاسی به شمار میرفت. در آن دوران بسیاری از فعالیت‌های مختلف اجتماعی در درون هسته‌ی مساجد کلید میخورد. بسیاری از هسته‌ها و تشکل‌های مبارزاتی علیه نظام شاهنشاهی در درون مساجد تشکیل شد. بسیاری از رزمندگان سلحشور کشورمان در دوران دفاع مقدس از طریق پایگاه‌های بسیج مساجد به جبهه‌ها اعزام شدند.

بسیاری از مراسم پر خیر و برکت ازدواج در درون خانه‌های خدا که همان مساجد باشند، به نحو احسن برگزار شد. از طریق تشکیل صندوق‌های حساب پس‌انداز مساجد محله‌های شهر‌ها و روستا‌ها به بسیاری خانواده‌های بی بضاعت کمک شد.

بسیاری از فعالیت‌های فوق برنامه‌ی هنری و ورزشی در درون کانون‌های فرهنگی مساجد شکل گرفتند. اجرای تئاتر، برگزاری دوره‌های ختم قرآن، برگزاری کلاس‌های آموزش خانه داری (گلدوزی، خیاطی و... برای بانوان)، برگزاری جام رمضان برای ورزش‌های مختلف و ... از معروف‌ترین فعالیت‌ها و کارنامه‌ی کاری کانون‌های مساجد بوده است.

مساجد به نوعی خانه‌ی امید همه‌ی مسلمانان شده بود. حتی در پاره‌ای موارد مسلمانان مومن و معتقد از طریق تشکل‌هایی که در درون مساجد تشکیل داده بودند به خانواده‌های مستمند اقلیت‌های مذهبی نیز کمک کردند.

بسیاری از کانون‌های فرهنگی مساجد بانی برگزاری مراسم یادبود شهداء اقلیت دینی شدند. بنا بر آماری که حجت الاسلام و المسلمین سید محسن محمودی رییس شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران طی مصاحبه‌ای خبری اعلام کرده است، امروزه بیش از ۷۵ هزار مسجد در کشور دایر است. با عنایت به این آمار بالای فعالیت مساجد و در کنار آن‌ها فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، قطعا میتواندچنین نتیجه گرفت که این مراکز میتوانند بهترین گزینه جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان باشند.

امروزه این کانون‌های فرهنگی با استفاده و بهره بری مناسب از فضای مجازی میتوانند بهترین جایگزین را برای برنامه‌های بعضا مبتذلی که در فضای رسانه‌ای جهان دردسترس هستند برای نسل جوان ارائه دهند. امروزه، با توجه به اینکه با پیشرفت فنآوری‌های نوین، امکان تولید محتوی درخور شان مسلمانان سهولت یافته است، هنرمندان عرصه‌های مختلف میتوانند در قالب گروه‌هایی در فضای مجازی به فعالیت بپردازند و قطعا در طولانی مدت میتوانند جلب مخاطب نیز داشته باشند.

فرارسیدن ایام جشن ولادت اولیاء الهی و ائمه‌ی اطهار و اعیاد ملی ازجمله دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی بهترین فرصت میتواند باشد که کانون فرهنگی هنری مساجد در فضای مجازی با برگزاری مسابقات و سرگرمی فرهنگ ناب اسلامی را به نسل‌ها نوجوان منتقل سازند.

کانون‌های فرهنگی مساجد با استعانت از آموزه‌های اصیل اسلامی و قرآنی و بعضا مشاوره با کارشناسان تکنولوژی‌های روز میتوانند در جلب و جذب نوجوانان و جوانان شیفته‌ی فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی مانند گذشته پویا و فعال باشند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها