با حضور جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش؛

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سرود ستاد ارتش برگزار شد

همزمان با دومین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سرود ستاد ارتش (نوای حماسه) با حضور امیر سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی در تالار همایش مشکات این ستاد برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱ - 02February 2022

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سرود ستاد ارتش برگزار شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امیر سرتیپ خلبان حسن شاه صفی، جانشین معاون هماهنگ کننده ارتش در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سرود ستاد ارتش ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سرود را از مردمی‌ترین مصنوعات ادبی و زبان یک ملت خواند و اظهار داشت: سرود قابلیت فوق‌العاده‌ای برای بازگو کردن احساسات جمعی و ملی یک قوم و ملت دارد. در تاریخ مشاهده می‌کنیم که در جنگ‌ها، شعارهای جنگی به‌شکل کوتاه، ساده و قابل تکرار خوانده می‌شده و در آیین‌های مذهبی نیز سرودهای فراوانی وجود دارد. به‌طور مثال در اسلام و در مراسم حج، سرود جمعی «لبیک، اللهم لبیک» را داریم که همه‌ حجاج آن را با هدف قرب الهی و با شکوه خاصی همخوانی و تکرار می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه رجزخوانی و رزم‌خوانی، روح رزمی و توان جنگندگی نیروها را ارتقا می‌دهد، خاطرنشان کرد: از مهمترین عوامل ارتقای توان رزمی که در دوران دفاع مقدس نیز تجربه شد، خواندن شعرهای رزمی با مضامین دینی و ارزشی است؛ چراکه رزمندگان اسلام با بهره‌گیری از اعتقادات مذهبی و غیرت ملی در عرصه نبرد با جبهه باطل حاضر شدند.

امیر سرتیپ شاه صفی ادامه داد: فرمانده کل ارتش نیز همواره تاکید کرده است که اشعار، مداحی‌ها و سخنرانی‌های ما نیز باید حماسی باشند.

وی با بیان اینکه سرودهای حماسی و آواهای انقلابی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش موثر و بیدارکننده‌ای داشتند، خاطرنشان کرد: سرود زبان هنر است لذا باید با برنامه‌ریزی و تربیت کارکنان و هنرمندان متعهد در مجموعه ارتش از این ابزار هنری، برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب در برابر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بهره گرفت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمد دهدار، رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش نیز طی گزارش مبسوطی هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای کیفیت محتوایی سرودها و اجرای مناسب‌تر گروه‌ها با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی، توصیف کرد و افزود: سرود نوعی از شعر است که نتایج مثبت و اثربخش فرهنگی زیادی به همراه دارد. ما می‌توانیم با انتخاب موضوع درست و همگام با اتفاق‌های روز جامعه، تولیدات این حوزه را با سبک زندگی ایرانی- اسلامی پیوند دهیم.

وی با بیان اینکه افرادی که در ارتش خدمت می‌کنند نه تنها در حوزه تولید امنیت و رزم بلکه در حوزه نویسندگی، هنر، شعر و حتی مجری‌گری از توانایی بالایی برخوردارهستند، تصریح کرد: امروز ستاد ارتش در تولید آثار فاخر هنری به خودکفایی رسیده و تمامی آثار در این جشنواره به صورت کاملا بومی، بدون کپی‌برداری و با استفاده از توانمندی‌های داخلی هر یگان تولید شده و رویکرد ما از برون‌گرایی و مصرف‌گرایی به درون‌گرایی و مولدگرایی تغییر پیدا کرده است.

رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش در پایان به مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر توصیه کرد: با استفاده از آرشیو غنی و تنوع متنی، بهره‌مندی از اساتید توانمند و مجرب در کارگاه‌های آموزشی، بهره‌گیری از المان‌های تصویری و حرکتی جذاب، استفاده از لباس‌های هم شکل و متحد، نورپردازی مناسب و سایر تکنیک‌ها و فنون هنری و تبلیغی در ارتقای کیفی آثار تولیدی در حوزه شعر، سرود و موسیقی حماسی تلاش کنند.

در پایان این جشنواره با حضور امیر سرتیپ دوم تقی خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم فولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‍های دفاع مقدس ارتش، امیر سرتیپ دوم عزیزی، فرمانده قرارگاه پشتیبانی ستاد ارتش، امیر سرتیپ دوم طبسی، فرمانده جنگال راهبردی ارتش، امیر سرتیپ دوم باقری، جانشین و معاون هماهنگ کننده اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش و حجت الاسلام عفتی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد ارتش از نفرات برگزیده چهارمین جشنواره سرود ستاد ارتش (نوای حماسه) تجلیل شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها