به مناسبت روز ملی فناوری فضایی؛

چرا ۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی نام گرفت؟

۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی در ایران، سالروز پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید در سال ۱۳۸۷ است که موجب شد ایران در جمع کشور‌های دارای توانایی پرتاب ماهواره قرار گیرد.
کد خبر: ۵۰۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴ - 03February 2022

چرا 14 بهمن روز ملی فناوری فضایی نام گرفت؟/ فرصت‌هایی که تحریم پیش روی صنعت فضایی ایران گذاشتبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها در دستیابی به دانش فضایی در میان کشور‌های منطقه در سطح بالایی قرار دارد و توانسته است با اتکا به منابع انسانی متخصص و تکیه بر دانش بومی زنجیره کاملی از ساخت و پرتاب ماهواره به فضا را داشته باشد.

چرخه کامل فناوری ماهواره‌ای در اختیار ۱۰ کشور جهان بود که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها به این توانایی دست یافته است. فناوری فضایی در رخداد‌های طبیعی، چالش‌های زیست محیطی و ابعاد گوناگون زندگی امروزی کاربرد‌های فراوانی دارد.

سرمایه‌گذاری در فضا توانایی سودآوری را در کوتاه مدت و بلند مدت برای کشور‌ها به دنبال دارد و بسیاری از آمار‌ها نشان می‌دهد که نه تنها کشور‌های ثروتمند و توسعه یافته، بلکه کشور‌های در حال توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع اقتصادی، در حوزه فضا سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه‌های مطلوبی نیز گرفته‌اند.

پیشرفت چشم‌گیر صنعت فضایی ایران

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از معدود کشور‌های منطقه خاورمیانه دارای سابقه طولانی در ارتباطات ماهواره‌ای است و از سال ۱۳۴۸ با عضویت در برخی از مجامع بین‌المللی مرتبط با فضا خود را به عنوان کشوری پیشرو در امر هوافضا به دنیا معرفی کرده است.

فناوری فضایی از سال‌های پیش مورد توجه مسئولان، کارشناسان و متخصصان قرار گرفته است و تا به امروز دستاورد‌های مثبت و بی‌شماری به همراه داشته است اما نبود متولی خاصی که بتواند این فعالیت‌ها را به طور متمرکز هدایت کرده و در مسیر اصلی و درست قرار دهد، سبب شده تا استفاده بهینه و صحیح از این منابع صورت نگیرد.

توسعه دانش‌های نو به ویژه فناوری نانو و هوافضا در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تاکید شده است زیرا حضور موثر در این دو بخش سبب خواهد شد تا مزیت‌های رقابتی موثری برای کشور در منطقه پدید آید.

صنعت فضایی ایران در سال‌های فعالیت خویش به دستاورد‌های مهمی همچون راه اندازی طرح ساخت ماهواره مصباح و برپایی سازمان صنایع هوایی در سال ۱۳۷۶ و تشکیل سازمان صنایع هوافضا در سال ۱۳۷۷ دست یافته است.

ایران برای نخستین بار در ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ یک ماهواره با نام «امید» را به فضا پرتاب کرد؛ این ماهواره سه ماه در فضا ماند و پس از پایان ماموریت به زمین بازگشت؛ به همین مناسبت شورای فرهنگ عمومی در مصوبه نخستین روز اردیبهشت ۱۳۸۸ سالروز پرتاب ماهواره ملی امید به فضا (۱۴ بهمن) را «روز فناوری فضایی» نام گذاشت.

همزمان با روز ملی فناوری فضایی در دهه فجر ۱۳۹۲ از دو ماهواره فضایی «تدبیر» و «خلیج فارس» نیز رونمایی شد. البته در مهر همان سال و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام «فرگام» با کاوشگر پژوهش و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت. سال گذشته در روز فناوری فضایی ماهواره ملی «فجر» با ماهواره بر سفیر با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

کشور ما در تداوم راهی که در گذشته داشته همواره در تلاش است تا از دستاورد‌های علمی بشر در مقاصد صلح‌آمیز و بهبود وضع زندگی عموم مردم بهره‌برداری کند و در این راه با کشور‌های و مجامع بین‌المللی در تعامل بوده و خواهد بود.

دوران پساتحریم فرصت ارزشمندی برای توسعه و همکاری‌های بیشتر نهاد‌های فعال در بخش فناوری فضایی است. با برداشته شدن تحریم‌ها و پشتیبانی روزافزون از مقوله فناوری‌های نوین، دسترسی به دانش روز مرکز‌های علمی - پژوهشی و تعامل با دیگر کشور‌ها در این باره بیش از بیش امکان‌پذیر می‌شود و اینگونه می‌توان به هدف‌های از پیش تعیین شده با سرعت بیشتری دست یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها