دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بررسی عملکرد سامانه «هاگ» در عملیات والفجر ۸

سایت‌های موشکی دارنده سامانه هاگ در طول مدت عملیات والفجر ۸ توانستند ۸۲ موشک را به سمت اهداف شلیک و از این تعداد ۵۲ فروند هواگرد اعم از جنگنده و بالگرد دشمن بعثی را منهدم کنند.
کد خبر: ۵۰۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴ - 03February 2022

بررسی عملکرد سامانه هاگ در عملیات والفجر ۸به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، عملیات والفجر ۸ در بیستم بهمن ۱۳۶۴ شروع و در بیست و نهم فروردین ۱۳۶۵ به اتمام رسید. منطقه عملیاتی والفجر ۸ اروندرود، خورعبدالله و شبه‌جزیره فاو بود. هدف از این عملیات ورود به خاک عراق به‌منظور رسیدن به برگ برنده و دست برتر در پایان جنگ بود.

بدون تردید نقش پدافند هوایی در تحقق اهداف بزرگ این عملیات مؤثر و قابل توجه است. یکی از اصلی‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی مورد استفاده در عملیات والفجر ۸ سامانه موشکی «هاگ» است. این سامانه در عملیات والفجر ۸ پس از تغییرات خاص مورد استفاده قرار گرفت. یکی از مشکلات سامانه موشکی هاگ گستردگی و پرتعداد بودن تجهیزات وابسته به آن نظیر مولد‌های برق، رادار‌های مختلف، خودرو‌های مخصوص حمل تجهیزات و... است. این موضوع باعث شد تا سایت‌های هاگ در عملیات‌های گذشته از تحرک کمتری برخوردار باشند؛ که این مشکل با ابتکار سبک‌سازی و حذف تجهیزات غیرضروری نظیر رادار جستجو و ارائه هدف از سوی رادار منطقه حل شد و در واقع افزایش تعامل سایت هاگ و سایت رادار منطقه منجر به افزایش بهره‌وری سایت‌های هاگ شد.

همچنین استفاده مناسب از سایت‌های فریب در این عملیات منجر به سرگردانی خلبانان عراقی و اتلاف مهمات آن‌ها در پی تشخیص اشتباه شده بود.

مشکل دیگر سامانه موشکی هاگ، آسیب‌پذیری آن نسبت به موشک‌های ضد رادار بود که برای حل این مشکل از تکنیک رعایت سکوت راداری در مواقع لزوم و جابجایی‌های شبانه و استقرار در سایت‌های یدکی استفاده شد که این موضوع، منجر به موفقیت این سامانۀ مستقر در منطقه عملیاتی والفجر ۸ شد.

آمادگی کارکنان و تجهیزات سامانه‌های هاگ به گونه‌ای بود که در طول عملیات همیشه دو سایت آماده و عملیاتی بودند؛ همچنین دو سایت در حال استقرار و دو سایت دیگر نیز تحت نظر کارکنان تعمیر و نگهداری جهت آماده‌سازی برای انجام عملیات بودند. یکی از نقاط قوت پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در نحوه استقرار برخی از مواضع و سایت‌ها و استفاده از پدافند غیر عامل بود. در این رابطه می‌توان به ابتکارات مهندسی و استقرار پایگاه‌های سایت موشکی هاگ در میان نخلستان‌ها در این عملیات اشاره کرد به گونه‌ای که از دید دشمن پنهان شدند و توانستند قابلیت‌های قابل توجهی از خود به نمایش بگذارند.

سایت‌های موشکی دارنده سامانه هاگ در طول مدت عملیات والفجر ۸ توانستند ۸۲ موشک را به سمت اهداف شلیک و از این تعداد تعداد ۵۲ فروند هواگرد اعم از جنگنده و بالگرد دشمن بعثی را منهدم کنند.

در نتیجه این عملیات ۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق و شهر فاو به تصرف درآمد و ایران دستاورد‌های نظامی و سیاسی مهمی را کسب کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها