نویسنده کتاب «شدم راننده جنگ» عنوان کرد؛

«شدم راننده جنگ»؛ سوژه‌ای متفاوت از رزمندگان گمنام دفاع مقدس

«قلی‌زاده علیار» در خصوص انگیزه خود برای نگارش کتاب «شدم راننده جنگ»، گفت: نیرو‌های پشتیبانی جنگ به‌صورت شبانه‌روزی درگیر کار بودند و جزو زحمت‌کشان جبهه‌ها به شمار می‌رفتند، در عین حال گمنام هستند؛ به همین دلیل رفتم سراغ سوژه‌ای متفاوت که کمتر به آن پرداخت شده بود.
کد خبر: ۵۰۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۰ - 08February 2022

نیروهای پشتیبانی جنگ از نیروهای گمنام دفاع مقدس‌ هستند«رضا قلی‌زاده علیار» نویسنده «شدم راننده جنگ» روایت‌گر خاطرات «علی‌اکبر دانشور» از رزمندگان دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز، اظهار داشت: محور اصلی این کتاب، پشتیبانی جنگ است و به نظر من در بحث پشتیبانی جنگ، کتابی در این سطح کار نشده است.

وی افزود: در کتاب «شدم راننده جنگ»، در کنار خاطرات و بیان عملکرد پشتیبانی جنگ، رشادت و ایثارگری رزمندگان لشکر عاشورا و سایر لشکر‌ها و فرماندهان نیز روایت شده است.

معاون ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی تصریح کرد: به نظرم، نقطه‌ی اوج زندگی نویسنده کتاب زمانی است که با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) آشنا می‌شود و تا زنده بود در راه تحقق آرمان‌های پیر و مراد عاشقان، از پا ننشست و وقتی هم که جنگ تمام شد، به دعوت سردار شهید حاج «احمد کاظمی» راهی قرارگاه حمزه شد و ۱۰ سال تمام در کنار وی برای امنیت مرز‌های شمال غرب و کوتاه کردن دست دشمنان انقلاب و ایران اسلامی، شبانه‌روزی تلاش کرد و بار‌ها تا مرز شهادت پیش رفت.

نویسنده کتاب «شدم راننده جنگ» در خصوص انگیزه خود برای نگارش این کتاب، عنوان کرد: وقتی نخستین‌بار در سال ۱۳۶۱ به جبهه رفتم، اسم «علی‌اکبر دانشور» را شنیدم که مسئول تدارکات لشکر عاشورا بود؛ ولی هیچ‌گونه ارتباطی با او نداشتم تا اینکه جنگ تمام شد و شروع به نوشتن خاطرات جنگ کردم.

وی ادامه داد: چند کتاب از رزمندگانی که کار‌های نظامی و عملیاتی انجام می‌دادند، نوشته بودم و احساس می‌کردم که بخش‌های دیگر جنگ مغفول مانده است؛ از جمله تدارکات و پشتیبانی جنگ که به سبب گسترگی مأموریت‌ها، از اهمیت ویژه‌ای طی دوران دفاع مقدس برخوردار بود و نیرو‌های پشتیبانی جنگ به‌صورت شبانه‌روزی درگیر کار بودند و جزو زحمت‌کشان جبهه‌ها به شمار می‌رفتند، در عین حال گمنام هستند؛ به همین دلیل رفتم سراغ سوژه‌ای متفاوت که کمتر به آن پرداخت شده بود.

«قلی‌زاده علیار» با اشاره به اینکه کتاب «شدم راننده جنگ» در سبک تاریخ شفاهی به نگارش درآمده است، گفت: قبل از چاپ کتاب، اساتید بزرگواری همچون استاد «علیرضا کمری» آن را خوانده و مطالبی عنوان کرد که از آن‌ها استفاده کردم. نام کتاب «شدم راننده‌ جنگ» هم پیشنهاد او بود و تا به حال هم استقبال خوبی از آن شده است؛ چون در حوزه پشتیبانی جنگ اثری قابل توجه است. در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کتاب‌های چاپ سال ۱۳۹۹ توسط چند داور بررسی شده بودند و در نهایت ۱۱ کتاب در سطح ملی مطرح شدند که یکی هم کتاب «شدم راننده جنگ» بود.

نویسنده کتاب «شدم راننده جنگ» در معرفی شخصیت اصلی این کتاب، خاطرنشان کرد: «علی‌اکبر دانشور» در «سردرود» به دنیا آمده و تا دوم راهنمایی درس خوانده است؛ اما به دلیل فوت مادر و دوری راه، تحصیل در مدرسه را ترک تحصیل می‌کند و در باطری‌سازی (شاگرد باطریسازی) مشغول کار می‌شود. تا اینکه انقلاب می‌شود و او هم به سیل خروشان مردم می‌پیوندد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدت کمی در جهادسازندگی و کمیته‌های انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند و در نهایت به عنوان راننده جذب سپاه می‌شود و از این به بعد مسیرش را پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار