دبیر جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فیلم فجر باید دبیرخانه دائمی داشته باشد/ استانداردسازی و قانون‌گرایی رویه‌ی جدی جشنواره چهلم

نقاش‌زاده با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باید دبیرخانه دائمی داشته باشد، گفت: استانداردسازی و قانون‌گرایی رویه‌ی جدی جشنواره چهلم است.
کد خبر: ۵۰۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰ - 05February 2022

جشنواره فیلم فجر باید دبیرخانه دائمی داشته باشد/ استانداردسازی و قانون‌گرایی رویه‌ی جدی جشنواره چهلمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «مسعود نقاش‌زاده» دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و «یزدان عشیری» مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نقاش‌زاده از اهالی رسانه برای پوشش دادن جشنواره فجر تشکر کرد و اظهار داشت: به خاطر ناهماهنگی در برگزاری نشست مطبوعاتی عذرخواهی می‌کنم اما رعایت دستورالعمل پزشکی باعث این مسئله شد.

وی از همراهی شبانه‌روزی دبیرخانه، مدیران ستادی، کمیته‌های مختلف و همچنین حمایت‌های رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و گفت: پنجم آبان و کمتر از سه ماه مانده به جشنواره مسوولیت دبیری جشنواره به بنده سپرده شد، سعی کردیم خرابی‌ها و کمبودها را جبران کنیم و طی ۱۰ روز مقدمات ایجاد شد.

نقاش‌زاده با تاکید براینکه جشنواره فجر باید دبیرخانه دائمی داشته باشد، گفت: این جشنواره بزرگ‌تر از این است که ما با آن برخورد پروژه‌ای داشته باشیم و پیشنهاد ایجاد مرکز جشنواره‌‌های سینمایی را مطرح کرده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته است.

وی به آغاز فعالیت برای جشنواره ۱۴۰۱ اشاره کرد و تصریح کرد: استانداردسازی و قانون‌گرایی رویه‌ی جدی این دوره جشنواره بود که آن را از آیین‌نامه داخلی آغاز کردیم. ما نیازمند یک چارچوب پایدار برای جشنواره و گاه‌شماری متناسب هستیم. البته این قانونمداری شاید برای همکاران جشنواره سخت باشد چراکه همواره از بیرون در فشار هستیم.

دبیر جشنواره گفت: همواره رویدادهای جشنواره باید پیش‌بینی پذیر و تاریخ برنامه‌ها در دسترس مردم قرار گیرد. ما به این سمت رفته‌ایم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که باید تلاش کنیم.

نقاش‌زاده درخصوص بحث بلیط فروشی در جشنواره چهلم اظهار داشت: امسال و تا این لحظه از جشنواره نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش فروش بلیت داشته‌ایم. سال گذشته مجموعا ۹۴ هزار بلیط فروش داشته‌ایم که امسال این رقم ۲۱۴ هزار قطعه بلیت بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تنوع ژانرها و ضعف برخی از فیلم‌ها گفت: در هر جشنواره‌ای وقتی هیئت انتخاب با ترکیبی از افراد صاحب تجربه و صاحب‌نام هستند فرض براین است که افراد خوبی برای انتخاب فیلم جشنواره فجر خواهند بود. البته در تمام دنیا اختلاف سلیقه وجود دارد اما ترکیب هیئت انتخاب افراد دارای تجربه و جایگاه بودند. رویکرد انتخاب فیلم فقط انتخاب فیلم با ارزش سینمایی نبود بلکه تنوع ژانر نیز مهم بود.

دبیر جشنواره تاکید کرد: ما باید به هیئت انتخاب جشنواره احترام بگذاریم اما چرا این فیلم انتخاب شده و فیلم‌هایی انتخاب نشده است یک امر طبیعی است چون محدودیت انتخاب وجود داشته است. جشنواره فجر یک برنامه گسترده نمایش فیلم است و برای فیلم‌ها باید پروانه نمایش اخذ کرد که برخی فیلم‌های انتخاب شده نتوانستند پروانه نمایش اخذ کنند.

نقاش‌زاده درخصوص کارکرد بخش فرهنگی جشنواره اظهار داشت: اگر سینمای ایران در دنیا قابل اعتناست بخاطر پشتوانه فرهنگی ماست. برنامه فرهنگی قرار است نگاه فرهنگی ما در سینما را تعمق دهد؛ این برنامه‌ها البته هیچ مزاحمتی برای بخش نمایش فیلم و نشست‌های خبری نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد در برخی از برنامه‌های فرهنگی بیش از ۴۰۰ نفر دنبال کننده برای بخش فرهنگی ما وجود داشته است که امیدواریم گام ابتدایی خوبی باشد.

دبیر جشنواره‌ فیلم فجر درخصوص نزدیک بودن جشنواره با شعارش گفت: جشنواره‌ها در دنیا تولیدکننده فیلم نیستند اما رویکرد جشنواره در آیین‌نامه که امیدآفرینی ذکر شده یعنی به این ارزش‌های کلان توجه ویژه دارد البته فیلم‌ها خالی از امید و رشادت نیستند.

یزدان عشیری هم در ادامه با بیان‌ اینکه جشنواره فجر به باور همه بزرگترین رویداد هنری و سینمایی کشور است که سرمایه اجتماعی سینماست، اظهار داشت: این جشنواره کمک می‌کند تا عصاره و چکیده‌ای از تلاش‌های مدیران و فعالان سینما را در یک اتاق شیشه‌ای ببینیم و قضاوت کنیم.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، این رویداد را ظرفیت‌شناسی و نیازهای سینمای ایران دانست و تاکید کرد: خانه جشنواره و مرکز جشنواره فقدانی است که ما هرساله با فضا و ویژگی‌های مختلفی روبرو  هستیم.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار