به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، به منظور تقویت و تحقق سیاستهای دستگاه قضائی در دوران تحول و تعالی و در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۶ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) و همچنین ساماندهی و ارتقای نظام داوری بهعنوان یکی از راهکارهای «توسعه روشهای حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضائی» مندرج در فصل دوم سند تحول قضائی و بهمنظور افزایش مشارکت مردم در حلوفصل دعاوی، کاهش مراجعه شهروندان به مراجع قضائی، تسریع در حلوفصل اختلافات و ایجاد ساماندهی و توسعه نهادهای داوری و نظارت بر آنها، دستورالعمل ساماندهی حلوفصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهادهای داوری در ۱۹ ماده و سه تبصره از سوی رئیس دستگاه قضا ابلاغ شد.
ماده سه این دستورالعمل عنوان میکند که مرکز توسعه حل اختلاف میتواند بخشی از وظایف خود را در راستای برنامهریزی، اعطای پروانه و تمدید آن، لغو پروانه و ساماندهی و نظارت در حوزه داوری به کانونهای داوری واگذار کند.
همچنین بر اساس ماده چهار این دستورالعمل بهمنظور سیاستگذاری و برنامهریزی کلان توسعه داوری در کشور، شورای مشورتی داوری در مرکز توسعه حل اختلاف تشکیل میشود.
ماده پنج این دستورالعمل عنوان میکند که کانون داوری بهعنوان نهادی غیر دولتی عهدهدار ترویج فرهنگ سازش و حلوفصل اختلافات از طریق داوری، تلاش در جهت ارتقای دانش علمی و عملی در امور حقوقی و داوری از طریق برگزاری دورههای آموزشی و بازآموزی حرفهای، همایشهای تخصصی و انتشار نشریات علمی، تلاش در جهت کاهش هزینههای داوری و اظهارنظر مشورتی درباره تعیین تعرفهها، ارائه نظر مشورتی به داوران و نهادهای داوری در راستای تقویت آرای داوری؛ تلاش در جهت ارتقای سلامت نظام داوری و حفظ جایگاه و شأن داوران و نهادهای داوری و حمایت از حقوق صنفی و حرفهای است.
همچنین کانون داوری موظف است، نظارت بر فعالیتهای صنفی و حرفهای داوران و نهادهای داوری و رسیدگی به تخلفات آنها براساس مقررات اساسنامه؛ انجام اقدامات مقتضی بهمنظور تعمیم و گسترش خدمات بیمه درمانی برای داوران و کارکنان اداری نهادهای داوری و افراد تحت تکفل و ایجاد بستری مناسب جهت برخورداری از مزایای بیمه مسئولیت مدنی داوران و نهادهای داوری؛ دریافت سهم کانون از درآمدهای داوری و مصرف آن در راستای انجام وظایف؛ ارجاع دعاوی به مؤسسات و داوران عضو در صورت تعیین کانون بهعنوان مقام ناصب و سایر امور موضوع ماده سه دستورالعمل که از سوی مرکز تفویض میشود، انجام دهد.
براساس ماده ۶ و ۷ این دستورالعمل نهاد داوری حرفهای به موجب قانون و یا با تشکیل نهاد داوری با شخصیت حقوقی مستقل و اخذ پروانه از مرکز تشکیل میشود و داورهای این نهاد با اخذ پروانه از مرکز و گذراندن دورههای آموزشی و ادای سوگند در حضور رئیس مرکز با نماینده وی و با داشتن شناسه مخصوص میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
براساس ماده ۱۲ این دستورالعمل نیز کانونهای داوری از طریق تعامل با بانکها و مؤسسات مالی، حمایتهای لازم از نهادهای داوری از جمله پیگیری اختصاص تسهیلات برای تأسیس مؤسسات را به عمل میآورند و بر اساس ماده ۱۳ نیز نهادهای تخصصی داوری در حوزههای موردنیاز مانند حقوق خانواده و حوزه صنعت و بازرگانی با رعایت مقررات مواد ۶ و ۹ این دستورالعمل ایجاد خواهد شد.
همچنین بر اساس این دستورالعمل با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تدابیر لازما برای گسترش استفاده از داوری برخط و الکترونیک صورت خواهد گرفت.
طبق ماده ۱۶ این دستورالعمل نیز رؤسای دادگستری استانها در تمام شهرستانها موظف هستند شعباتی را به طور ویژه و به تعداد مورد نیاز برای رسیدگی به دعاوی مربوط به داوری اختصاص دهند.
براساس این دستورالعمل رؤسای حوزههای قضائی موظف هستند تمهیدات لازم را برای ترویج داوری و ترغیب طرفین دعوا به حلوفصل اختلاف از طریق داوری ترتیب دهند.
ماده ۱۹ این دستورالعمل نیز حقالزحمه داوران و نهادهای داوری را بر اساس آئیننامه موضوع ماده ۴۹۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ تعیین کرده است.
این دستورالعمل در ۱۹ ماده و ۳ تبصره از تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ لازمالاجرا است.
انتهای پیام/341