یادداشت/ سیروس فتح‌اله

تعلیق نمایشی تحریم هسته‌ای ایران

تعلیق نمایشی چند تحریم هسته‌ای ایران، از سوی آمریکایی‌ها صرفا آغاز بازی جدید مقصرنمایی در مذاکرات وین است.
کد خبر: ۵۰۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۹ - 07February 2022

تعلیق نمایشی تحریم هسته‌ای ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ روز جمعه ۱۵ بهمن رسانه‌های داخلی و خارجی در گزارشی اعلام کردند که دولت آمریکا با هدف احیای برجام، لغو برخی تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران را از سر گرفته است. رسانه‌ها در این گزارش‌ها تاکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها می‌خواهند پیش از بازگشت به وین برای دور نهایی و مشخص شدن سرنوشت مذاکرات، برخی از تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را لغو کنند.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که این معافیت‌ها برای ترغیب کشورمان به اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برجام است؛ اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکایی‌ها نمایشی است و قطعا به‌دنبال مقصرنمایی در صورت شکست مذاکرات وین هستند. اما واقعا هدفی که آمریکایی‌ها از معافیت‌ها دنبال می‌کنند، چیست؟ آیا آمریکایی‌ها در وین می‌خواهند به کشورمان امتیاز دهند؟ در ادامه به پشت پرده این تعلیق نمایشی به‌صورت اجمالی پرداخته می‌شود که می‌خوانید؛

همه طرف‌های مذاکره بر این مساله اذعان دارند که مذاکرات وین به مرحله پایانی رسیده است و وقت آن رسیده است که طرفین مذاکره برای احیای برجام اقدامات عملی انجام دهند. هیات مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات وین با هدف لغو تمامی تحریم‌های هسته‌ای همراه با راستی‌آزمایی و تضمین در میز مذاکره حاضر شده است؛ و در مقابل درخواستی که غربی‌ها از آن‌ها دارند، این است که کشورمان باید ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصد را کاهش دهد، اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰ درصد نیز معدوم، سانتریفوژ‌های نسل جدید را جمع آوری و اورانیوم فلزی را منهدم و متوقف کنند؛ اما این درخواست‌ها به‌هیچ وجه از نظر هیات مذاکره کننده ما قابل قبول نیست و به نوعی قدرت چانه زنی ما در آینده پایین می‌آورد.

بر همین اساس، غربی‌ها برای اینکه این امتیاز را از کشورمان بگیرند، به نظر می‌رسد با آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به صورت نمایشی اقدام به لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان کنند تا به افکار عمومی اینگونه القا شود که دولت دموکرات بایدن در مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای فعال است.

ولی این حرکت نمایشی آمریکایی‌ها موجب خواهد شد که کفه ترازو در مذاکرات وین به سمت آمریکا، سنگینی کرده و آمریکایی‌ها ادعا کنند که آن‌ها حسن نیت خود را در بازگشت به برجام نشان داده‌اند و این ایران است که باید در مقابل اقدام آمریکایی‌ها دست به اقدام متقابل بزند و اگر ایران هم دست به عمل نشود، فشار دیپلماتیک بر روی آن زیاد خواهد شد.

پس تعلیق نمایشی چند تحریم هسته‌ای که هیچ‌گونه تاثیر اقتصادی نیز به همراه نخواهد داشت و این اقدام نمایشی صرفا حرکتی برای کاهش فشار‌ها بر واشنگتن و پیگیری بازی مقصرنمایی محسوب می‌شود؛ چون ما رسما اعلام کرده‌ایم که با هدف رفع تحریم‌ها وارد مذاکرات شده و اولویت خود را به این موضوع اختصاص داده‌ایم و اقداماتی از سوی ما مورد پذیرش خواهد بود که در راستای رفع تحریم‌های ظالمانه به همراه ضمانت‌های روشن و شفاف باشد و مصمم هستیم که پیشرفت مذاکرات عملا به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی آمریکا گره خورده است، چون این آمریکایی‌ها بودند که به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شده‌اند.

در پایان باید به غربی‌ها و آمریکایی‌ها متذکر شویم که با اقدامات تبلیغاتی، هیچ یک از طرفین به اهداف اصلی نخواهد رسید و حتی این اقدام ممکن است که باعث اتخاذ تصمیمات غیرسیاسی و غیرسازنده طرف‌های دیگر نیز شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار