استقبال اتحادیه عرب از تعلیق عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا

اتحادیه عرب از تصمیمی که در نشست امروز اتحادیه آفریقا مبنی بر تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر اتحادیه آفریقا گرفته شد، استقبال کرد.
کد خبر: ۵۰۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰ - 06February 2022

استقبال اتحادیه عرب از تعلیق عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سران اتحادیه آفریقا تصمیم مربوطه برای اعطای عضویت ناظر به رژیم اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند و کمیته‌ای متشکل از سران هفت دولت از جمله الجزائر برای بررسی این موضوع و ارائه نتیجه آن به اتحادیه آفریقا تشکیل دادند.

اتحادیه عرب در این باره بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد: «احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه، از تصمیمی که در نشست امروز اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا گرفته شد، مبنی بر تعلیق عضویت اسرائیل به عنوان ناظر اتحادیه آفریقا، استقبال کرد».

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از اتحادیه عرب گزارش داد، تصمیم تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، یک گام درست است و در راستای «مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در حمایت از مسئله فلسطین» قرار دارد.

این اتحادیه همچنین گفت که این تصمیم حکیمانه باید گرفته می‌شد تا از این طریق، رژیم صهیونیستی به سبب اقدامات غیر قانونی علیه ملت فلسطین، تشویق نشود.

درباره مسئله فلسطین و حمایتهای ادعایی اتحادیه عرب از این مسئله، ابوالغیط اخیرا متوسل به آمریکا شد و از این کشور خواست که به صورت گسترده‌تر و عمیقتر در روند آنچه آن را صلح خواند، مداخله کند. وی مدعی شد که مداخله آمریکا باید به نحوی باشد که توهمات دولت پیشین این کشور درباره مسئله فلسطین را از بین ببرد.

دبیر کل اتحادیه عرب بدون اشاره به نقش آمریکا در حمایت از تجاوزات رژیم صهیونیستی، گفت که توهمات آمریکا، به «اسرائیل همه چیز می‌دهد و مردم فلسطین را از همه چیز محروم می‌کند». ابوالغیط طرح دولت بیل کلینتون را که به بهانه راهکار پایان بخشیدن به جنگ رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین مطرح شده بود، «شجاعانه» توصیف کرد.

وی ادامه داد: «اتحادیه عرب بر این باور است که اکنون زمان آن فرا رسیده است که آمریکا در این مسیر شجاعانه، قدم بگذارد و توانایی خود را برای یافتن راهکار این جنگ، ثابت کند». این مسئول عرب از جامعه بین‌الملل و سایر نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای خواست که برای تحقق راهکار دو دولتی از طریق مذاکره، اعمال فشار کنند.

این در حالی است که تصمیم اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی توسط «موسی فقی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا اتخاذ شده بود.

ماه گذشته وزارت خارجه تل‌آویو اعلام کرده بود که سفیرش در اتیوپی اعتبارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا تقدیم کرده است. پس از این ادعای رژیم صهیونیستی رسانه‌های عربی اعلام کردند که هفت دولت عضو اتحادیه آفریقا مراتب اعتراض خود به تصمیم اعطای وضعیت ناظر به تل‌آویو را اعلام کرده‌اند.

«رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزائر جمعه گذشته، اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اشتباه مضاعف خواند. «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم که برای مشارکت در اجلاس اتحادیه آفریقا به آدیس‌ آبابا، پایتخت اتیوپی، سفر کرده است، شنبه (دیروز) در اظهاراتی مخالفت رام‌الله با اعطای عضویت به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اعلام کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار