یادداشت/ علی عبدالصمدی

پیوستن همافران نیروی هوایی به مردم؛ نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی

یکی از مهم‌ترین نقاط عطف حوادث منتهی به پیروزی نهایی انقلاب اسلامی، پیوستن همافران نیروی هوایی به خیل عظیم نیرو‌های انقلابی بود.
کد خبر: ۵۰۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ - 08February 2022

ادای احترام همافران ارتش به امام خمینی؛ نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ نارضایتی عمومی از رژیم شاهنشاهی و حضور گسترده‌ی معترضین در خیابانها، خروج شاه از ایران، بازگشت امام خمینی به میهن از اهم اتفاقات و رویداد‌هایی بودند که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

اما شاید یکی از مهمترین نقاط عطف حوادث منتهی به پیروزی نهایی انقلاب اسلامی پیوستن دسته‌ی همافران نیروی هوایی به خیل عظیم نیرو‌های انقلابی بود.

همافران نیروی هوایی ارتش نخستین قشر نظامی و مسلح ایران بودند که در نخستین روز‌های ورود امام خمینی به ایران، در نوزدهم بهمن سال ۱۳۵۷ با حضور در مدرسه‌ی علوی و ادای احترام نظامی به رهبری که البته تصویر آن در تاریخ عکاسی انقلاب اسلامی نیز ثبت شده است، بیعت و وفاداری خود را به آرمان‌های انقلاب اسلامی اثبات کردند.

این رویداد مهم در تاریخ هوانوردی ارتش ایران همواره در اذهان عمومی ثبت و ضبط شده است. پیوستن گروه‌هایی از پرسنل ارتش به صف عظیم انقلابیون با پیوستن همافران نیروی هوایی به انقلاب اسلامی کلید خورد. این دسته از نیروی هوایی مقتدر ارتش بعد‌ها در طول سال‌های دفاع مقدس در کنار سایر قوای مسلح کشور، نقشی اساسی در دفاع از حریم هوایی کشور ایفا کرد و البته شهداء بسیاری را نیز در راستای اعتلای پرچم مقدس این سرزمین تقدیم کرد.

شهید علی اکبر شیرودی، شهید احمد کشوری، شهید جواد فکوری و ... همگی از افسران شهید نیروی هوایی کشورمان بودند که در حین خدمت و دفاع از مرز‌های هوایی ایران زمین دست از جان شستند و به فیض عظیم شهادت نائل شدند.

دو روز پس از اعلام پیوستن دسته‌ی همافران نیروی هوایی ارتش به صف انقلاب اسلامی، آخرین نخست وزیر رژیم شاهنشاهی، بختیار از ساختمان نخست وزیری با هلی کوپتر گریخت و به منطقه‌ای نامعلوم رفت. مدتی بعد نیز به طور مخفیانه از مرز خارج شد. ساعاتی پس از خروج شاهپور بختیار از ساختمان نخست وزیری رادیو و تلویزیون خبر پیروزی انقلاب اسلامی را اعلام کرد و مردم به طور خودجوش راس ساعت ۲۱ بر هر بام و برزن و گذری ندای بلند الله اکبر سر دادند.

فردای آن روز ۲۲ بهمن رسما پیروزی انقلاب اسلامی جشن گرفته شد و به عنوان روز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در تاریخ معاصر کشورمان ثبت شد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها