دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا سیلی به سازشکاران عرب

تعلیق عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا را می‌توان همانند سیلی به گوش سازشکاران عرب دانست که در سودای عادی سازی روابط با سران جنایتکار این رژیم اشغالگر بوده و هستند.
کد خبر: ۵۰۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰ - 08February 2022

تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا سیلی به سازشکاران عربگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اقدام دقیق و حساب شده اعضای اتحادیه آفریقا در شهر «آدیس آبابا» در خصوص تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه را می‌توان در ادامه راه و مسیر درست و اصولی آن‌ها در حمایت از حقوق مشروع و به حق ملت و مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین دانست.

اعضای اتحادیه آفریقا در نشست دو روز گذشته خود با موضوع عضویت ناظر رژیم صهیونیستی بر این اتحادیه مخالفت کردند. البته سران این رژیم تلاش‌های فراوانی را تا امروز انجام داده بودند که به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا پذیرفته شوند، ولی اعضای این اتحادیه پس از تلاش‌ها و رایزنی‌های سیاسی الجزایر و برخی دیگر از کشور‌ها با این در خواست اسرائیل مخالفت کردند.

تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا آنقدر از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که گروه‌های فلسطینی همچون حماس هم نسبت به آن واکنش نشان دادند. جنبش مقاومت اسلامی حماس با صدور بیانیه‌ای از تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر استقبال کرد.

حماس از مواضع تمامی کشور‌های آفریقایی که با عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر مخالفت کردند، تمجید و عنوان کرد که این مواضع بیانگر انسجام و همسویی این کشور‌ها با مبانی اصیل اتحادیه آفریقا و ادامه حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین است.

در این میان اتحادیه عرب نیز با استقبال از تصمیم اتحادیه آفریقا برای تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در این اتحادیه، این اقدام را اقدامی اصلاحی و منسجم با مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در حمایت از مسئله و آرمان مردم مظلوم و رنجکشیده فلسطین دانسته است.

این در حالی است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در تیر ماه گذشته خبر پیوستن این رژیم به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا را با تبلیغات وسیع و فراوان، رسانه‌ای کرده بود. اما نکته جالب ماجرا این جا بود که انتشار این خبر با مخالفت الجزایر و ۱۳ کشور آفریقایی روبرو شد به صورتی که این کشور‌ها به رهبری الجزایر برای بازپس گیری این جایگاه از «تل‌آویو» طرح ابتکاری را آماده کرده بودند تا در سی و پنجمین نشست دوره‌ای سران اتحادیه آفریقا مطرح کنند.

این نشست در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته اخیر در پایتخت اتیوپی برگزار شده بود و در آن اعضای شرکت کننده برای پرهیز از ایجاد شکاف در میان کشور‌های عضو این اتحادیه به اتفاق آرا توافق کردند تا اعطای جایگاه عضو ناظر به رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق دربیاید.

اما بهتر است تا علل و عوامل مطرح شدن درخواست رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را باهم بیشتر مورد بحث و بررسی قرار بدهیم. رژیم اشغالگر قدس به منظور نفوذ در قاره آفریقا و ایجاد و دخل و تصرف در سیاست‌های کشور‌های این قاره و همچنین برقراری ارتباط بیشتر با کشور‌های آفریقایی اعلام کرده بود تا در صورت موافقت با عضو ناظر بودن این رژیم در اتحادیه آفریقا همکاری‌های اقتصادی فراوانی و گسترده‌ای را با کشور‌های آفریقایی شروع خواهد کرد.

همین امر موجب شده بود تا برخی از کشور‌های ضعیف از نظر سیاسی و اقتصادی آفریقایی با طمع برقراری ارتباط بیشتر و بهتر اقتصادی با این رژیم جعلی و اشغالگر رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌های پشت پرده‌ای را با مقامات این رژیم انجام بدهند و حاصل این گفت‌وگو‌ها در نهایت به طرح موضوع عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا منتهی شد.

حال بر اساس سخنان برخی از دیپلمات‌های آفریقایی، عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا فعلا به حالت تعلیق درآمده و قرار است تا کمیته‌ای در آینده برای بررسی این موضوع تشکیل شود. ضمن اینکه این کمیته قرار است تا گزارش کار خود را به نشست آینده سران اتحادیه آفریقا که قرار است تا در سال ۲۰۲۳ برگزار شود ارائه بدهد.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که در واقع این رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا بود که در تیرماه گذشته آن هم بدون کوچکترین مشورتی با سایر اعضای این اتحادیه با پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا موافقت کرده بود و طبیعتا این مخالفت‌ها نیز به همین دلیل دور از ذهن نبوده و نیست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها