تفاوت آپارتاید آفریقای جنوبی و اسرائیل شدت وحشیگری و ظلم است

نوه نلسون ماندلا با تاکید بر اهمیت گزارش سازمان عفو بین‌الملل در خصوص آپارتاید رژیم صهیونیستی گفت: تنها تفاوت اساسی میان آپارتاید در آفریقای جنوبی و اسرائیل در شدت وحشیگری و ظلم است.
کد خبر: ۵۰۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ - 08February 2022

تفاوت آپارتاید آفریقای جنوبی و اسرائیل شدت وحشیگری و ظلم استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سازمان عفو بین‌الملل هفته پیش در گزارشی با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از سیاست آپارتاید علیه فلسطینیان، از آن به‌عنوان نظام وحشیانه و نقض آشکار حقوق بشر یاد کرد. این گزارش هرچند خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت و اقدامات علیه این سازمان را آغاز کردند، اما با استقبال جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین همراه شد.

«ماندلا ماندلا» نوه نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی و رئیس جمهور اسبق آن، بر اهمیت گزارش سازمان عفو بین‌الملل در خصوص سیاست آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تاکید کرد و گفت که این گزارش موید آپارتاید بودن اسرائیل است.

وی به عنوان یک فعال حقوقی ضد آپارتاید در گفتگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱»، تصریح کرد که آپارتاید در اسرائیل همان آپارتایدی است که در آفریقای جنوبی دنبال شد و تنها تفاوت بین آن‌ها «تن‌ها درجه شدت آن» است.

وی در خصوص نقش نهاد‌های سازمان ملل نیز گفت: تعهد یک چیز است و واقعیت و اجرا چیز دیگری است، به ویژه اگر بودجه این سازمان‌ها قطع شود، همانطور که در مورد آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) اتفاق افتاد.

اهمیت گزارش سازمان عفو بین‌المللی علیه اسرائیل

نوه نلسون ماندلا در خصوص اهمیت گزارش عفو بین‌الملل در خصوص سیاست آپارتاید رژیم صهیونیستی توضیح داد: این گزارش بسیار مهم است و تاکید مجددی است بر آن‌چه ما همیشه گفته‌ایم که اسرائیل یک کشور آپارتاید است. البته این، اولین گزارش در نوع خود نیست؛ بنابراین تا زمانی که اسرائیل به اشغالگری و رفتار قومیتی خود ادامه دهد، پاکسازی و نسل کشی، در آن به پایان نمی‌رسد و ادامه می‌یابد.

وی در خصوص شباهت‌های آپارتاید اسرائیل و جنوب آفریقا گفت: «آپارتاید؛ آپارتاید است و مهمترین ویژگی اقدامی که اسرائیل انجام می‌دهد این است که ماهیت نژادپرستانه دارد و توسط ایدئولوژی متعصب صهیونیستی که حقوق بشر و حقوق مردم فلسطین را در نظر نمی‌گیرد تقویت می‌شود. مثلا بیش از ۶۵ قانون به طور مستقیم یا غیرمستقیم علیه شهروندان فلسطینی در اسرائیل یا فلسطینی‌های مقیم فلسطین اشغالی بر اساس وابستگی ملی آن‌ها تبعیض قائل می‌شودـ.

به گفته نوه ماندلا، تبعیض موجود در این قوانین یا صریح و مستقیم است یا غیرمستقیم. زیرا قوانین اغلب به گونه‌ای تدوین می‌شوند که علیه فلسطینی‌ها بی‌طرف به نظر می‌رسد، اما در صورت اجرای میدانی، تأثیر نامتناسب و متفاوتی بر فلسطینی‌ها خواهد داشت.

وی توضیح داد: این قوانین همچنین حقوق فلسطینیان را در همه زمینه‌های زندگی، از حقوق شهروندی گرفته تا حق مشارکت سیاسی، حقوق زمین و مسکن، حقوق آموزش، حقوق فرهنگی و زبانی، حقوق مذهبی، و حقوق مربوط حقوق مربوط به دادرسی در حین بازداشت، محدود می‌کند. برخی از قوانین همچنین علیه گروه‌های دیگر مانند همجنس‌گرایان، یهودیان غیر مذهبی و پناهندگان فلسطینی تبعیض قائل می‌شود.

تفاوت آپارتاید در آفریقای جنوبی و اسرائیل

ماندلا ماندلا تصریح کرد: همانطور که رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی از طریق قانون مناطق اجتماعی و قانون توسعه و رشد ساختارشکن، مناطق مشخصی متعلق به ساکنان غیرسفید پوست خود را پاکسازی قومی کرد، رژیم آپارتاید در اسرائیل نیز، ۴۰۰ روستا را ویران کرد، بنابراین تنها تفاوت اساسی بین این دو، شدت وحشیگری و ظلم است.

نحوه بهره‌برداری از گزارش سازمان عفو بین‌الملل

وی در پاسخ به این سوال که مبارزات مردم آفریقای جنوبی چگونه از گزارش‌های حقوق بشر استفاده کرد و فلسطینی‌ها چگونه می‌توانند از گزارش‌های مشابه سود ببرند؛ گفت: چنین گزارش‌هایی آگاهی و میزان درک از موضوع را افزایش می‌دهند و امیدواریم به ارائه شواهد قانع‌کننده برای پیگرد قانونی کمک کنند. چنین گزارش‌هایی باید به عنوان زنگ خطر و یادآوری برای دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص اقدامات علیه مردم فلسطین باشد.

نوه ماندلا در ادامه از همه پارلمان‌ها و هیئت‌های قانون‌گذاری در سراسر جهان خواست تا در مورد وضعیت و مبارزه مردم فلسطین «بحث» کنند و در پرتو این گزارش اقدامات لازم برای تحریم و بیرون کشیدن سرمایه‌گذاری‌های را انجام دهند.

نقش بریتانیا و آمریکا در تقویت آپارتاید رژیم صهیونیستی

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت موضع رسمی غرب با مواضع سازمان‌های حقوق بشری و مردمی کشورهایشان را در قبال اسرائیل چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: هیچ چیز قابل ارزیابی نیست، قدرت‌های امپریالیستی غربی به ویژه آمریکا و انگلیس از آپارتاید در آفریقای جنوبی تا حد زیادی حمایت کردند و امروز نیز به حمایت از آپارتاید در اسرائیل ادامه می‌دهند.

نوه ماندلا توضیح داد: همچنین نباید فراموش کنیم که این بریتانیا بود که بر اساس اعلامیه بالفور مشکل را ایجاد کرد، زیرا بر اساس دروغ و ادعای «سرزمین بدون مردم برای مردم بدون سرزمین» به صهیونیست‌های اروپایی کمک کرد. ایالات متحده امروز به خرج کردن پول مالیات دهندگان آمریکایی برای تأمین بودجه دیوار آپارتاید، و تخریب خانه‌ها، جنایات علیه بشریت و پاکسازی قومی در مقیاس وسیع ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین گزارش‌هایی می‌تواند بر نگرش‌های رسمی در غرب تأثیر بگذارد؛ تصریح کرد: تا زمانی که این گزارش‌ها به افکار عمومی برسد در نهایت تاثیر می‌گذارد و همچنین باعث تضعیف تبلیغات لابی صهیونیستی در غرب می‌شود؛ بنابراین باید از نتایج گزارش برای ایجاد آغاز خیزش‌ها و انتفاضه‌های الکترونیکی استفاده کنیم.

چگونه می‌توان اسرائیل را تحت فشار قرار داد؟

خبرنگار عربی‌۲۱ در ادامه پرسید، چه چیزی از طرفداران حقوق بشر در جهان برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف سیاست آپارتاید مورد نیاز است؟

فعال ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال گفت: اسرائیل اهمیتی برای حقوق بشر یا فشار جهانی قائل نیست. اسرائیل یک [رژیم]آپارتاید است و ما باید در همه جبهه‌ها با آن مبارزه کنیم و باید کمپین BDS را تشدید کنیم و دولت آپارتاید را منزوی کنیم.

خطری که سازمان‌های حقوق بشری را تهدید می‌کند

نوه رهبر آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان‌های حقوق‌بشر بین‌المللی به وظایف خود در قبال حقوق بشر فلسطینی متعهد هستند؟ گفت: تعهد یک چیز است، اما (واقع بینانه)، اگر بودجه این آژانس‌ها مانند زمانی که ترامپ بودجه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) را قطع کرد، قطع شود، آنگاه این آژانس‌ها و سازمان‌ها درمانده خواهند شد.

این در حالی است که پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در پی انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل تصمیم گرفته است تا محدودیت‌هایی برای دفتر سازمان عفو بین‌الملل در فلسطین اشغالی وضع و همچنین معافیت مالیاتی این سازمان را به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی لغو کند.

وی افزود: اما مهم‌ترین سوالی که باید از نهاد‌های عالی سازمان ملل متحد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد بپرسیم، این است که اسرائیل چه تعداد نقض حقوق بشر باید انجام دهد، تا کاری انجام دهند؟! قبل از این‌که به تصمیم خود عمل کنند چند جان باید از دست داد؟!

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار