تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

«استقلال» اولین خواسته ملت ایران از انقلاب بود

«قنادباشی» گفت: کلمه استقلال اولین خواسته مردم ایران از انقلاب بود و همه متفکرین معتقد بودند که ایران نیاز به استقلال دارد، یعنی می‌خواهیم از شر استعمار آمریکایی که در ایران حضور داشت و از طریق ارتش و ساواک اعمال می‌شد رهایی پیدا کنیم‌.
کد خبر: ۵۰۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹ - 09February 2022

استقلال اولین خواست ملت ایران از انقلاب بود«جعفر قنادباشی» تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در همدان، با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای اهداف  داخلی، منطقه‌ای و جهانی بود، اظهار داشت: در داخل ما با استبداد شاهنشاهی روبرو بودیم که صدسال قبل از انقلاب عامل اصلی تمامی مشکلات بودند که اگر به نوشته‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی مراجعه کنیم خواهید دید که به استبداد شاهنشاهی در ایران که نمی‌گذارد کشور در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد اشاره کرده است.

وی متذکر شد: یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی رهایی از استبداد شاهنشاهی بود که در کشور همه آزادی‌خواهان را در بند کرده بود  و نشانه روشنش زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌هایی بود که الان تبدیل به موزه شده است،  همه نسل جهان برای اینکه به استبداد شاهنشاهی آگاهی پیدا می‌کنند با مراجعه به موزه‌هایی که قبلا شکنجه‌گاه بودند، می‌توانند به واقعیت استبداد آن زمان پی ببرند.

قنادباشی اظهار داشت: مردم  ایران خواستار اجرای قوانین اسلامی بودند و با توجه به اینکه قانون اساسی ما مبتنی بر قانون اساسی وارداتی بود علاوه بر اینکه باعث سرشکستگی مردم می‌شد منطبق با خواست مردم هم نبود. مردم ایران اسلام را پذیرفته بودند و قوانینی می‌خواستند که به اسلام پایبند باشد.

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به سوءاستفاده حکومت‌های شاهنشاهی ایران از اسم دین گفت: این موضوع را آشکار در نامگذاری شاهان قاجار همچون مظفرالدین شاه، ناصرالدین‌شاه می‌بینید و حتی در شاهان رژیم پهلوی نیز نام فرزندان خود را به نام ائمه می‌گذاشتند و سعی می‌کردند با سوءاستفاده از دین چهره دینی بگیرند.

وی بیان داشت: یکی از اهداف انقلاب اولا حذف عوامل کندکننده و برداشتن موانع بر سر راه پیشرفت کشور و ایجاد همه نهادهایی بود که بتوانند ضمن اینکه مردم را به رفاه می‌رساند، شرایط پیشرفت کشور را نیز فراهم کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه به بیان اهداف جهانی و منطقه‌ای انقلاب پرداخت و گفت: ایران در زمان شاهنشاهی  یکی از سه رکن‌ اصلی کمک به آمریکا در منطقه بود و آمریکایی‌ها سیاست سلطه گرانه‌اشان را بر مناطق نفت‌خیز و ثروتمند خاورمیانه از نظر نفت و گاز، بر سه پایه ایران، اسرائیل و عربستان گذاشته بودند و متأسفانه شاه پرشمارترین ارتش را برای تحقق خواسته‌های آمریکایی‌ها فراهم کرده بود.

وی ادامه داد: بیش از  ۵۰ هزار مستشار آمریکایی که در ایران حضور داشتند و به ارتش تسلط داشتند و همچنین در سازمان برنامه بودجه نیز وظیفه تقسیم بودجه را به عهده داشتند و ایران به یک کشور مستعمره تبدیل شده بود.

قنادباشی بیان داشت: انقلاب اسلامی ابتدا از درون دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بیرون آمد و کلمه استقلال اولین خواسته مردم ایران بود و همه متفکرین معتقد بودند که ایران نیاز به استقلال دارد، یعنی می‌خواهیم از شر استعمار آمریکایی که در ایران حضور داشت و از طریق ارتش و ساواک اعمال می‌شد رهایی پیدا کنیم‌.

وی تصریح کرد: لذا زمانی که ما انقلاب کردیم یکی از پایه‌های اصلی قدرت آمریکا را در منطقه را از بین بردیم و این برای آمریکا ضربه‌ای محکم بود و هنوز نتوانستند جبران کنند و پیوسته خواستار این هستند که شرایط برگردد و ما را مجدداً عضو یک مجموعه‌ای کنند که زیرمجموعه ناتو قرار بگیریم.

سفیر سابق ایران در لیبی متذکر شد: در آن زمان امام دو شعار اصلی مطرح کردند؛ یکی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود که اهداف انقلاب را در آن شعار می‌توان دید و دیگری «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود که این بدان معنا نبود که با کشورهای شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم بلکه به این معنا بود که دیگر تحت سلطه شرق و غرب نخواهیم بود و ساختاری می‌خواهیم که نه شرقی، نه غربی و فقط جمهوری اسلامی باشد.

وی گفت: یکی دیگر از اهداف انقلاب این بود که کشورهای اسلامی به سمت اسلام حرکت کنند و مردم کشورهای منطقه از انقلاب ایران الگو بگیرند و شما این اقدام را امروز در فلسطین دیدید که دیگر چپ‌گرا و لیبرالیسم نیستند و اسلام‌گرایی محور اصلی همه حرکات است‌.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار