مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز:

باید افتخارات شهدا را در قالب کتاب به اطلاع کودکان و نوجوانان برسانیم

سردار «اسلامی» گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی ما در حوزه ادبیات، تدوین کتاب کودک و نوجوان است که در این راستا باید بتوانیم افتخارات شهدا در دوران دفاع مقدس را در قالب کتاب به اطلاع نسل کودک و نوجوان برسانیم.
کد خبر: ۵۰۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲ - 09February 2022

باید افتخارات شهدا را در قالب کتاب به اطلاع کودکان و نوجوانان برسانیمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، سردار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز امروز در نشست با سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز که در سالن جلسات اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس این استان برگزار شد، یکی از مأموریت‌های این اداره کل را تدریس دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: این امر با جذب ۱۵۰ استاد با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در همه دانشگاه‌های استان در حال انجام است.

به گفته وی، تدوین تاریخ شفاهی لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع) و یگان‌های منتسب به استان البرز، نقش روحانیت، ارتش جمهوری اسلامی ایران و ناجا شامل کمیته، ژاندارمری و شهربانی در دوران دفاع مقدس و ستاد پشتیبانی جنگ در استان البرز و نیز تدوین دانشنامه دفاع مقدس و نقش زنان استان در دفاع مقدس در حال انجام بوده و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه‌های دفاع مقدس و ایثار و شهادت نیز از دیگر اقدامات این اداره کل است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با اشاره به تدوین تولیدات هنری، سینمایی و مستندات کوتاه در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و مدافعان حرم مطرح کرد: راه‌اندازی اردو‌های راهیان نور، جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به عملیات‌های دفاع مقدس و شهدای استان البرز، اعزام راویان دفاع مقدس به دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، مساجد و ادارات نیز در دستور قرار دارد. سرکشی از خانواده‌های شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس نیز از دیگر مأموریت‌های ماست.

سردار اسلامی ادامه داد: تدوین نقش استان البرز در دفاع مقدس در قالب ۶ یا هفت پروژه در حال انجام است. از دیگر پروژه‌هایی که در دستور کار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز قرار دارد و بخشی از آن‌ها در حال انجام است می‌توان به تدوین نقش استان البرز در لشکر المهدی (عج) استان فارس، نقش تیپ سلمان فارسی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، نقش استان البرز در تیپ ۲۰ رمضان و نقش ستاد پشتیبانی استان البرز در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سه سال است که آئین تجلیل و نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس به ابلاغ رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در سراسر کشور برگزار و سالانه از یک میلیون نفر پیشکسوت تجلیل می‌شود. امسال سهمیه استان البرز از این تجلیل، ۱۵ هزار نفر و سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر بود. از دیگر اقدامات این اداره کل می‌توان به تشکیل انجمن راویان دفاع مقدس با همکاری سپاه استان البرز اشاره کرد که با راه‌اندازی اردو‌های راهیان نور، راوی از مبدأ همراه کاروان‌ها اعزام خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با اشاره به اینکه امور مربوط به شهدای نامدار بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و امور شهدای گمنام بر عهده بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس است، بیان داشت: در ۴۴ نقطه از استان البرز شهدای گمنام تدفین شده‌اند. برنامه‌های فرهنگی این یادمان‌ها توسط هیئت‌امنای تشکیل شده برای یادمان‌ها رصد و پیگیری می‌شود. ساخت یادمان عملیات سیدالشهدا (ع) در منطقه فکه با همکاری سپاه استان البرز را نیز می‌توان یکی از افتخارات استان البرز دانست.

سردار اسلامی با بیان اینکه تدوین زندگینامه و خاطرات سرداران، امیران و رزمندگان دفاع مقدس نیز در دست اقدام بوده و تاکنون بالغ‌بر ۷۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تدوین شده است، از تشکیل انجمن راویان با همکاری سپاه البرز نیز خبر داد و اظهار داشت: پیش‌ازاین، زائرانی که از البرز به اردو‌های راهیان نور اعزام می‌شدند، تا زمان رسیدن به مناطق جنگی راوی نداشتند، اما در حال حاضر در هر زمان و از هر مکانی که کاروانی راهی مناطق عملیاتی شود، راویان تا انتهای سفر همراه مسافران هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز از ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس این استان در چهار فاز در زمینی با زیربنای ۲۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع در مجموعه پارک جهان‌نما نیز خبر داد و عنوان کرد: از بین هشت طرح ارائه‌شده توسط مشاور، طرح کنونی تصویب، با مصوبه هیئت‌امنا شهرداری کرج به‌عنوان مجری این پروژه انتخاب و در سال ۹۷ کلنگ ساخت این مجموعه بر زمین زده شد. پس از تکمیل، از این مکان به‌عنوان زیباترین مرکز فرهنگی و موزه فرهنگی دفاع مقدس کشور یاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آینده نظام جمهوری اسلامی ایران به دست جوانان رقم خواهد خورد، لازم است نسل جدید حداقل‌ها را در خصوص دفاع مقدس بدانند که امیدواریم با همت مسئولین مربوطه این امر صورت گیرد. درصورتی‌که انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت به نسل جدید از دوران کودکی و نوجوانی صورت گیرد، قطع به یقین بسیاری از موضوعاتی که امروز در حوزه فرهنگ در کشور به آن‌ها دچار هستیم، برطرف خواهد شد.

سردار اسلامی تأکید کرد: انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز، نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی با سایر نهاد‌ها و مجموعه‌هاست تا بتوانیم با هم‌پوشانی فعالیت‌ها، خلأ‌های موجود در این بخش را برطرف کنیم. یکی از مأموریت‌های اصلی ما در حوزه ادبیات، تدوین کتاب کودک و نوجوان است؛ باید بتوانیم افتخارات شهدا در دوران دفاع مقدس را در قالب کتاب به اطلاع نسل کودک و نوجوان برسانیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار