یادداشت/ روزبه قمصری

نقش رسانه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی

رسانه‌ها با توجه به جایگاه و کارکردی که داشته و دارند نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکاری در جهان امروز بخصوص در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داشتند.
کد خبر: ۵۰۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۵ - 10February 2022

نقش غیرقابل انکار رسانه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ بدون شک در جهان امروز رسانه‌ها دارای نقش‌های کلیدی و حساسی در تغییرات و تحولات جهان هستند. این نقش و تاثیرگذاری را می‌توان از اثر آنها در رویدادهای داخلی کشورها گرفته تا تغییر و تحولات بین‌الملی و روابط مابین کشورها در سطح جهان دید و مشاهده کرد.

یکی از همین نقش‌ها و کارکردهای بسیار مهم و تاثیرگذاری که رسانه‌های مختلف در قرن بیستم از خود نشان دادند، کمک و تسریع در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است. رویدادی که از لحاظ ابعاد و اثرات بین‌المللی آنقدر بزرگ و با اهمیت بود که بسیاری از معادلات بین‌المللی و جهانی را دست خوش تغییر کرده و آنها را دگرگون کرد.

اما در این میان نباید به کارگیری رسانه‌ها را به عنوان یک ابزار از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور رسوایی ظلم‌ها و جنایت‌های رژیم ظالم پهلوی را نادیده گرفت. آنجایی که ایشان به همراه سایر یاران باوفای خود با انجام سخنرانی‌های افشاگرانه و روشنگرانه در مراکز دینی و علمی برای مردم توده جامعه آن روز ایران را با واقعیت‌های جامعه آشنا کردند و دست خون آلود و جنایتکار شاه خائن را برای مردم ایران رو کردند.

یکی دیگر از کارکردهای مهم و تاثیرگذار اصلی رسانه‌ها، اطلاع رسانی برنامه‌ها و اهداف نهضت الهی انقلاب اسلامی برای مردم و توده جامعه آن روز ایران بود. بر اساس وضعیت آن روزهای جامعه خیلی از مردم شهرها و روستاها با رسانه‌ها و کارکردهای آن آشنا نبودند ولی امام خمینی (ره) و سایر فعالان نهضت انقلاب اسلامی در ایران با تسلط و اشرافی که به نقش و جایگاه رسانه‌ها در پیش برد و تسریع شکست شاه و پیروزی انقلاب اسلامی داشتند به خوبی از این ابزار نوظهور قرن جدید استفاده کردند و در نهایت این رژیم منحوس را شکست داده و به زباله‌دان تاریخ فرستادند.

حال اگر بیاییم و رسانه‌هایی که مورد استفاده و بهره‌گیری رهبران انقلاب به خصوص امام خمینی (ره) در جهت تسریع انقلاب اسلامی در ایران را مورد بررسی بیشتری قرار بدهیم متوجه می‌شویم که ایشان از رسانه‌های موجود در آن زمان ازجمله ضبط صوت، نوار کاست و اعلامیه‌ها و شب‌نامه‌ها و همینطور استفاده بجا و مناسب از هرکدام در زمان مناسب خود برای بسط و گسترش فرهنگ انقلابیگری و ایدئولوژی انقلاب و همینطور بسیج توده‌های مردمی جامعه برای خیزش علیه حکومت ظلم و جور طاغوت به خوبی و با تیزهوشی استفاده کردند.

در واقع می‌توان گفت رسانه‌ها نقش بسیار مهم و تاثیرگذای در جهت‌دهی به ملت آگاه و بیدار ایران در خیزش علیه ظلم و ستم رژیم شاه و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام ناب محمدی که در نهایت موجب پیروزی حق بر باطل شد داشته است. در یک کلام نقش رسانه‌ها آنقدر در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی در بیش از 40 سال اخیر بااهمیت و تاثیرگذار بوده که کسی نمی‌تواند آن را منکر شود.

بر این اساس یکی از این مقاطع بسیار حیاتی و حساس دوران پیروزی انقلاب اسلامی، ماجرای برگزاری رفراندوم و انتخاب جمهوری اسلامی توسط مردم بود که رسانه‌ها در این زمان با پوشش بسیار خوب و کامل این رویداد تاریخ ساز و انجام مصاحبه‌ها و گرفتن گفت‌وگوهای متعدد با مردم کشور نقش بسیار قابل توجه و انکار ناشدنی در تشویق مردم به حضور در این رفراندوم داشتند.

نکته دیگر اینکه رسانه‌ها به خوبی توانستند در مقاطع حساس دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در صحنه‌های مختلف نقش آفرینی بسیار خوبی داشته باشند به صورتی که ازجمله این مقاطع می‌توان به انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و بحران‌هایی که توسط بیگانگان و دشمنان انقلاب ایجاد شده بود اشاره کرد.

در پایان باید گفت انقلاب اسلامی در سال‌هایی که در جریان بود و به سوی پیروزی گام برمی‌داشت با سوار بر بال‌های رسانه‌ها مردم ایران به خصوص جوانان کشور را برای قیام علیه ظلم و جور رژیم طاغوت تشویق و ترغیب کرد تا ضمن اینکه با زوایای تاریک حکومت شاه خائن آشنا شوند با خودباوری و اتحاد و همدلی به خیابان‌ها آمده و 2500 سال حکومت ظلم و ستم را به زباله دادن تاریخ بیاندازند و به جای آن حکومتی الهی و برخواسته از رای و نظر مردم ایران را بر مسند قدرت قرار بدهند.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها