پاسخ دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر به اخبار حواشی جشنواره

پرونده برنامه سینما ملت همزمان با پایان چهلمین جشنواره فیلم فجر با پاسخ مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره پیرامون حاشیه‌های این رویداد بسته شد.
کد خبر: ۵۰۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ - 12February 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آخرین قسمت از سری برنامه‌های سینماملت ساعتی پس از برگزاری اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، از همین مکان به روی آنتن رفت.

سینما ملت در این قسمت نیز با آیتم‌های متنوعی، چون چل مرغ با اجرای رضا احسانپور، نقد رنگی، مصاحبه با دبیر جشنواره فیلم فجر، اتفاق نقد، گفتگو با اهالی رسانه و برندگان سیمرغ بلورین، آنچه را که در چهلمین جشنواره فیلم فجر رخ داد، مرور کرد.

حراست سازمان پیگیر عامل لو رفتن لیست برگزیدگان فجر است

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اولین مهمان آخرین قسمت از سری برنامه‌های سینماملت بود تا به برخی از حواشی این دوره از جمله لو رفتن لیست برگزیدگان پیش از برگزاری اختتامیه، دیده شدن آثار پیش از برگزاری جشنواره، انتشار نسخه قاچاق یکی از فیلم‌ها و شایعات مربوط به جلسات داوری توضیحاتی ارائه دهد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه لیست برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر پیش از اعلام رسمی لو رفت؟، گفت: ما در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر سعی کردیم به سمت قانونگرایی و استاندارد‌سازی برویم، اما به هر حال همیشه افراد قانون‌گریز وجود دارند. مدیر حراست سازمان سینمایی پس از لو رفتن لیست برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر مسئول پیگیری این موضوع شده است.

حمایت قانونی ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر از صاحبان فیلم‌ها

پخش غیر قانونی فیلم علفزار به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان یکی دیگر از حواشی بوجود آمده در آخرین روز‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید.

نقاش‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم مذکور چگونه هم‌زمان با اکران جشنواره‌ای به صورت غیر قانونی پخش شده است؟، گفت: ما در ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر یک سالن کاملا ایزوله طراحی و آماده کرده بودیم و هیچ کسی به جز داوران و مسئول دبیرخانه جشنواره مذکور به این سالن ایزوله رفت و آمد نمی‌کرد بنابراین ما از ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر اطمینان خاطر داریم البته به صاحبان فیلم‌ها اعلام کرده‌ایم اگر اطلاعاتی را داشته باشند که به ما کمک کند متوجه شویم کسی به صورت غیر قانونی به فیلم‌های جشنواره‌ای دسترسی پیدا کرده است، ما در ستاد جشنواره فیلم فجر از لحاظ قانونی به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وی افزود: فیلم یک سرمایه فرهنگی و اقتصادی است و دسترسی غیر قانونی به آن نوعی دزدی به حساب می‌آید.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ما هنوز تا برگزاری استاندارد جشنواره فیلم فجر فاصله داریم. یکی از ملاحظات ما برای برگزاری جشنواره فیلم فجر، خانه جشنواره است. تا به امروز هیچ کدام از مکان‌هایی که این جشنواره در آن‌ها برگزار شده است، برای جشنواره طراحی نشده‌اند. این مسئله با یک تصمیم حل نمی‌شود و نیاز به یک اراده ملی دارد.

حذف جایزه انتخاب فیلم از نگاه مردم یکی دیگر از حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر بود. تصمیم حذف این جایزه از میان جوایز چهلمین جشنواره فیلم فجر در روز‌های پایانی جشنواره مذکور گرفته و اجرایی شد. این مسئله تا اندازه‌ای در سرانجام فیلم‌های شرکت داده شده در جشنواره اهمیت دارد که تهیه‌کننده فیلم ملاقات خصوصی تصمیم گرفت که فیلمش از داوری جشنواره فجر انصراف دهد. از طرف دیگر افرادی که بلیت خریده، به سالن سینما رفته، اکران جشنواره‌ای فیلم‌ها را دیده و نظرشان درباره فیلم‌ها را در سامانه نظرخواهی مردمی ثبت کرده بودند احساس کردند که به آرایشان بی‌احترامی شده است.

حذف جایزه انتخاب فیلم از نگاه مردم با هدف احترام به آرای مردم

نقاش‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا جایزه انتخاب فیلم از نگاه مردم به صورت ناگهانی از میان جوایز چهلمین جشنواره فیلم فجر حذف شد؟، گفت: من هنوز بر سر تصمیم گرفته شده برای حذف جایزه انتخاب فیلم از نگاه مردم از میان جوایز چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌ایستم، زیرا ما با اخذ این تصمیم برخلاف نظر برخی از افراد به آرای مردم احترام گذاشتیم.

وی افزود: ما برای اهدای هر کدام از جوایز جشنواره فیلم فجر هیات داورانی داریم که باید به نظرشان احترام بگذاریم. هیات داوران ما برای جایزه انتخاب فیلم از نگاه مردم، مردم هستند و نظرات آن‌ها باید با دقت و صحت ثبت شود. فرآیند ثبت نظر مردم درباره فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر مشارکت داده شده‌اند، پیچیده است و بررسی ما نشان می‌دهد که در برخی از سینما‌ها برای تعدادی از تماشاچیان پیامک رای‌گیری ارسال نشده است. در برخی از سینما‌ها نیز تعداد بلیت‌های فروخته شده با تعداد افراد حاضر در سالن همخوانی نداشت.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: وقتی رای افرادی که بلیت خریده و فیلم‌های اکران شده در قالب جشنواره فیلم فجر را در سالن سینما دیده‌اند دریافت نشده یا به درستی ثبت نشده است، جدولی که در نتیجه نظرخواهی و رای‌گیری به دست ما رسیده، قابل اعتماد نیست.

نقاش‌زاده ضمن تشکر از کسانی که در نظرسنجی مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌اند، اعلام کرد: مدیر حراست سازمان سینمایی و مدیران داخلی سینما‌ها مامور رسیدگی به مسئله نقص سیستمی و گاهی انسانی رای‌گیری مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر شده‌اند.

تکذیب اختلاف میان داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر

وی اخبار منتشر شده درباره وجود اختلاف میان داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر را از بیخ و بن تکذیب کرد و گفت: به گواه داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، فضای حاکم بر داوری این دوره جشنواره فیلم فجر یکی از بهترین‌ها بوده است.

نمایش‌های جشنواره‌ای باید محدود باشند

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر هرگز نباید به معنای اکران سراسری یک فیلم تلقی شود. امسال ۶۱ سالن سینما در تهران و تعدادی سالن سینما در شهرستان‌ها در اختیار جشنواره فیلم فجر قرار گرفتند در واقع تعداد سالن‌های سینمایی اختصاص یافته به اکران جشنواره‌ای فیلم‌ها زیاد بود، اما به دلیل همه‌گیری کرونا تعداد صندلی‌ها نسبت به سال‌های گذشته کم شده بودند.

نقاش‌زاده افزود: به نظر من نمایش‌های جشنواره‌ای باید محدود باشند و جایی برای اکران عمومی فیلم‌ها بگذارند البته طنین جشنواره فیلم فجر باید در سراسر کشور شنیده شود.

وی در پایان درباره آینده جشنواره بین‌المللی فجر گفت: براساس سیاستگذاری سازمان سینمایی از سال آینده جشنواره فیلم فجر به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

نظر برنده سیمرغ در مورد داوری جشنواره فیلم فجر

ایمان کرمیان برنده سیمرغ جلوه‌های ویژه چهلمین جشنواره فیلم فجر دومین مهمان آخرین قسمت از سری برنامه‌های سینماملت بود. او گفت: من امروز چهارمین سیمرغ را از جشنواره فیلم فجر دریافت کردم. در واقع خیلی دوست داشتم برای فیلم موقعیت مهدی جایزه بگیرم، زیرا تمام وقتم را در یک سال گذشته به این پروژه اختصاص دادم.

وی افزود: من در پروژه موقعیت مهدی با ۹نفر همکاری می‌کردم. هادی حجازی‌فر فیلمی انسانی با حس خوب ساخت و همه دوستان حاضر در سر صحنه در خدمت فیلم بودند.

این هنرمند جلوه‌های ویژه نظرش درباره نحوه داوری بخش جلوه‌های ویژه جشنواره فیلم فجر را چنین بیان کرد: ما همیشه خواستیم که فرد متخصص جلوه‌های ویژه در میان داوران جشنواره فیلم فجر باشد. داوری یک کار سلیقه‌ای است.

جشنواره فجر ویترین فرهنگی جامعه سینمایی است

میز نقد آخرین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت چهلمین جشنواره فیلم فجر را از نگاه سید باقر نبوی، جواد طوسی و سعید قطبی‌زاده منتقدان سینما مرور کرد.

جواد طوسی درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: ما دورانی را طی کردیم که در آن ریزش مخاطب داشتیم. حالا باید ببینیم نتیجه حاصل شده از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌تواند مخاطبان را به سینما برگرداند؟ البته به نظر من چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی بیان کرد: جشنواره فجر ویترین فرهنگی جامعه سینمایی است.

سعید قطبی‌زاده در ابتدا از جای خالی نام عبدالله تربیت در میان لیست درگذشتگان اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت و بیان کرد: نام بازیگران هرگز از قلم نمی‌افتد در حالی که این افراد گذرا هستند، اما کسانی هستند که همچون عبدالله تربیت حق معنوی بر گردن سینما دارند. ما با آن‌ها یاد گرفتیم که سینما یعنی چه؟

وی افزود: جشنواره فجر یک ویژگی دارد که هیچ جشنواره دیگری در سطح جهان آن ویژگی را ندارد. میزان اکران فیلم‌ها در قالب جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود که تازگی فیلم‌ها از بین برود در واقع عمومی شدن جشنواره فیلم فجر به شکلی که هر کسی در نقاط مختلف کشورمان بتواند با خرید بلیت فیلمهایش را ببیند جایی برای اکران عمومی فیلم‌ها نمی‌گذارد. البته تهیه‌کنندگان می‌گویند درآمدی از اکران جشنواره‌ای فیلم‌هایشان داشته‌اند، اما این از نظر من دل خوش کنک است.

این منتقد سینما گفت: جشنواره فیلم فجر سال به سال بیشتر بیخودی بزرگ شد. این نشان می‌دهد که ما از تجربیاتمان درس نمی‌گیریم.

سینما کلاس درس نیست

قطبی‌زاده از کسادی نشست‌های فرهنگی برگزار شده در قالب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت و بیان کرد: سینما کلاس درس نیست و برای سرگرمی است. برگزاری نشست‌های فرهنگی در دل یک جشنواره با مخاطبانی انگشت شمار و موضوعات و عناوین خارج از مباحث تخصصی سینما درست نیست.

اعلام شفافیت مالی در زمانی که سیاستی وجود ندارد، یک شو است

سید باقر نبوی نیز چهلمین جشنواره فیلم فجر را چنین مرور کرد: جشنواره فیلم فجر رویداد منحصر به فردی است که در ۴۰سال گذشته پای آن ایستاده ایم و به صورت بسیار گسترده و منظم در دهه فجر از سال ۱۳۶۱ برگزار شده، اما فقط برگزار شده است. جشنواره فیلم فجر جدای از تقویم مشخص تغییرات زیادی را در این چهار دهه به خود دیده است به عنوان مثال ما در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره مذکور شاهد آن بودیم که جوایز و سیمرغ‌هایش به صورت مستمر کم و زیاد شده‌اند.

وی افزود: دبیران جشنواره فیلم فجر هر سال تلاش می‌کنند میزان هزینه برگزاری جشنواره مذکور را به صورت شفاف اعلام کنند، اما اعلام شفافیت مالی در زمانی که سیاستی وجود ندارد، یک شو است. در واقع یک سوال بدون جواب همچنان باقی است که هدف از برگزاری جشنواره فیلم فجر و این شادی بزرگ چیست؟

جواد طوسی گفت: جشنواره فیلم فجر بعد از ۴۰دوره همچنان آزمون و خطا را تجربه می‌کند و تکلیفش با خودش و مخاطبش مشخص نیست. سینمای ما و دولت باید از تداوم کار افرادی، چون احمدرضا معتمدی حمایت کنند.

عصای دولت نباید زیر بغل سینما باشد

سعید قطبی‌زاده گفت: ما تا زمانی که انتظار داریم دولت از فرهنگ، سینماگران و فیلمسازان حمایت کند باید به زیر تیغ سانسور رفتن تن بدهیم. فیلم‌های سفارشی که بدون اعتقاد و شعاری تولید می‌شوند در ذهن نمی‌مانند، ولی اگر بخش خصوصی که درآمدش را در گیشه تعریف می‌کند به تولید بپردازد به ناچار باید به سمت آثار کیفی برود.

وی بیان کرد: به نظر من عصای دولت نباید زیر بغل سینما باشد. بخش خصوصی هم بعد از تولید فیلم با مشکل اکران مواجه می‌شود.

سید باقر نبوی گفت: ما از همان زمانی که جشنواره فیلم فجر را پایه نهادیم تقریبا دست بخش خصوصی را در ساخت فیلم بستیم. امروزه دیگر تصوری غیر از وضعیت موجود نداریم و در باب وضعیت موجود می‌توان مرثیه‌ها سرود.

چینش داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر غلط بوده است

سعید قطبی‌زاده گفت: به نظر من چینش داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر غلط بوده است. از نظرم پریناز ایزدیار بهترین بازیگر خانم جشنواره فیلم فجر بود و نظرخواهی برنامه سینما ملت نیز این موضوع را تائید می‌کند. به راستی چرا رای داوران جشنواره با نظر مردم به این اندازه متفاوت است؟

وی بیان کرد: از نظر من رای داوران جشنواره فیلم فجر باید به رای مردم که امروزه مخاطبان حرفه‌ای سینما به حساب می‌آیند، نزدیک شود.

این منتقد سینما از شیوه برگزاری نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد و گفت: این نشست‌های خبری هیاهوی بسیار برای هیچ هستند. این عجیب است که تاکنون به بررسی کیفی سینمای تجاری خود نپرداخته ایم.

جواد طوسی هم از دیده نشدن کار افرادی همچون مسعود سلامی و حمیدرضا آذرنگ از سوی هیات داوران چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، دست کم در حد نامزدی انتقاد کرد.

برنامه سینمایی «سینماملت» به سردبیری سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت ۲۳ تا ۱ بامداد از شبکه چهار پخش شد. بازپخش این برنامه ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز بعد از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار