وزیر مسکن و شهرسازی خبر داد؛

برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های نرم‌افزاری و تأمین منابع قانون «جهش تولید مسکن»

«قاسمی» گفت: حدود چهارماه از قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد و در این مدت برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و موضوعات تأمین منابع انجام شده است.
کد خبر: ۵۰۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲ - 13February 2022

۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیاز نیروهای مسلح در بخش نهضت ملی مسکن شروع شده استبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی، امروز (یک‌شنبه) در نشست شورای مسکن استان کرمانشاه که با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، اظهار داشت: حوزه مسکن یکی از نیاز‌های جدی مردم است و باید در دستور کار جدی استان کرمانشاه قرار بگیرد.

وی افزود: شعار دولت و قانون مجلس شورای اسلامی که باید به آن پاسخ داده شود، تأمین نیاز مسکن مردم است و باید تمام تلاش‌ها برای تحقق آن انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از نیاز‌های مهم ساخت مسکن وجود زمین است که ۵۰ درصد از نیاز ۲ ساله در استان کرمانشاه تأمین شده و باید برنامه برای ساخت ۲ ساله انجام و بررسی شود و بر اساس آمار جمعیتی و رشد جمعیتی برای استان‌ها سقف مسکنی که باید ساخته شود، تعیین شده است.

قاسمی بیان کرد: در برخی از استان‌ها متقاضی مسکن بیشتر از قبل پیش‌بینی شده است که باید در هر استان با توجه به تعداد متقاضی برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت مسکن در چهار سال انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ساخت مسکن در ایران حدود یک‌سال و نیم تا ۲ سال طول می‌کشد که این فرآیند از گرفتن پروانه ساخت تا دیگر مسائل دیگر بوده و در انتهای یک سال و نیم تا ۲ سالی که ساخت ۲ میلیون واحد مسکن انجام می‌شود باید گام دوم ساخت ۲ میلیون مسکن دیگر نیز آغاز شود.

قاسمی در خصوص تأمین زمین برای ساخت مسکن، افزود: حدود یک میلیون و ۸۰ هزار واحد مسکن مهر بر زمین‌های دولتی ساخته شده که پیش‌بینی می‌شود کل این زمین‌ها مجانی باشد و تأمین چهار میلیون مسکن کار پیچیده‌ای است و از روز شروع دولت فرایند ساخت مسکن آغاز شده است.

وی ادامه داد: دولت در تأمین زیرساخت‌های سامانه ثبت‌نام متقاضیان پالایش و پیمایش متقاضیان در زمان کوتاهی موفق به انجام آن شده است و چهار میلیون متقاضی ثبت نامی وجود دارد که در حال پالایش هستند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای بیش از ۶۰ درصد متقاضیان پالایش انجام شده و تعیین تکلیف شدند و در کرمانشاه یک میلیون واحد به صورت قطعی آماده زیر بار رفتن است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دیگر نیز تعیین تکلیف می‌شود و زمین‌ها در حال تغییر کاربری و الحاق به شهر‌ها هستند.

قاسمی بیان کرد: ۶۰۰ هزار قطعه زمین تا پایان سقف چهار میلیون مسکن باقی مانده است و در بعضی از شهرستان‌ها مشکل نامتوازنی وجود دارد و با کمبود زمین مواجه هستیم که باید برطرف شود.

وی با اشاره به سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه افزود: ۲۰ هزار واحد مسکن برای سفر دولت باقی مانده است که باید عملیات اجرایی آغاز شود و در عملیات اجرایی باید زمانی وارد زمین شد که فوندانسیون انجام شده باشد و تنها کلنگ‌زنی صرف به منزله عملیات اجرایی نیست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملیات اجرایی مسکن در کرمانشاه، گفت: عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد شروع شده و در نظر گرفته می‌شود و سقف ۲ ساله تأمین مسکن استان به زودی پشت سر گذاشته می‌شود.

قاسمی گفت: حدود چهارماه از قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد و در این مدت برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و موضوعات تأمین منابع انجام شده است و در طی جلسات متعدد با بانک‌ها و بیمه و مالیات، بسیاری از این اقدامات انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قیمت پروژه‌ها در هر استان مشخص شده و اقساط و نحوه پرداخت نیز به عنوان شیوه‌نامه‌های اجرای عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در کشور، در اختیار مسئولین راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی با اشاره به عیوب مسکن مهر، گفت: در طرح نهضت ملی تأمین مسکن تلاش شده تا ایرادات مسکن مهر گفت شود و تراکم مسکن به یک سوم مسکن مهر کاهش داده شود و فاصله بلوک‌ها از هم باز شده و اجازه ساخت تعداد طبقات بر اساس قوانین شهرسازی هر شهر است.

قاسمی افزود: اگر در شهری ساختمان‌ها بیشتر از چهار طبقه نباشند، مسکن ساخته شده نیز باید بر اساس همان چهار طبقه‌ای ساخته شود و اگر در شهری ساختمان فقط یک طبقه باشد بر اساس آن ساختمان یک طبقه‌ای تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مسکن مهر برای بعد از اسکان مردم به وجود می‌آمد، افزود: تأمین فضای سبز و محیط آموزشی مدرسه در طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و بعد از اسکان مردم مشکلی وجود ندارد؛ در واقع شهرسازی انجام می‌شود، نه فقط ساخت مسکن.

قاسمی خاطرنشان کرد: هزینه‌های ساخت و ساز روبنایی بر اساس قانون تعیین‌شده باید از صندوق ملی مسکن تأمین شود، بر اساس برآورد‌های انجام شده ۵۰۰ هزار نفر از نیرو‌های مسلح فاقد مسکن هستند که با توافق‌نامه امضا شده با نیرو‌های مسلح قرار است ۵۰۰ هزار واحد را آن‌ها تأمین کنند مگر جایی که زمین وجود نداشته باشد که با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی از زمین‌های نیرو‌های مسلح می‌توان استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیاز نیرو‌های مسلح در بخش نهضت ملی مسکن شروع شده و بعضی از وزارتخانه‌ها و ادارات‌کل راه و شهرسازی در استان‌ها برای رفع نیاز‌های مردم اقدامات زیادی را انجام دادند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار