یادداشت/ رحیم محمدی؛

ایجاد امنیت و کاهش فعالیت‌های تروریستی در سیستان و بلوچستان

انفجار اتوبوس پاسداران در بلوار ثارالله (ع) زاهدان هرچند باعث شهادت جمعی از پرسنل سپاه شد، ولی این اقدام موجب شد تا سپاه به تدریج با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی خود مانع ادامه فعالیت تروریست‌ها در سطح استان شود.
کد خبر: ۵۰۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵ - 14February 2022

کاهش فعالیت‌های تروریستی در سیستان و بلوچستانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ در دهه ۸۰ که اوج فعالیت گروه‌های تروریستی در جنوب شرق کشور بود، برابر تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح و شورای عالی امنیت ملی، سپاه اقدام به راه‌اندازی قرارگاه محمد رسول‌الله (ص) با مسئولیت انتظامی به‌منظور برقراری امنیت در منطقه جنوب شرق کرد.

این قرارگاه زمانی راه‌اندازی شد که گروهک جندالشیطان در جاده زابل به زاهدان اقدام به بستن این جاده کرده و در محدوده تاسوکی با پوشیدن لباس مأموران انتظامی و برقراری ایست و بازرسی، سرنشینان خودرو‌های عبوری را بعد از پیاده کردن به شهادت رسانده بودند؛ لذا با توجه به وقوع این حادثه، تیپ ۱۱۰ سلمان سپاه سیستان و بلوچستان مسئولیت تأمین ارتفاعات منطقه «پیرسوران» را که محل استقرار یکی از پایگاه‌های گروهک جندالشیطان بود، بر عهده گرفت.

به موازات این اقدام سپاه، گروهک مورد اشاره برای ترور پاسداران در یک نوبت تلاش می‌کند تا اقدامی علیه سرویس کارکنان تیپ ۱۱۰ سلمان انجام دهد که موفقیتی نداشتند؛ لذا در تلاش مجدد، در ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ اتوبوس سرویس کارکنان تیپ را در بلوار ثارالله زاهدان با عملیات انفجاری منفجر می‌کنند که طی آن ۱۳ نفر از پاسداران به شهادت رسیده و ۲۴ نفر نیز مجروح می‌شوند.

هرچند این اقدام آن‌ها موجب به شهادت رسیدن تعدادی از پاسداران شد، ولی با پی‌گیری‌ها و فعالیت‌های اطلاعاتی، فعالیت‌های این گروه به واسطه ضربات کاری که از سوی پاسداران دریافت کردند، رفته رفته کاهش یافت تا جایی که دیگر امنیت در شهر‌های استان برقرار شد.

البته شاید تا ریشه‌کنی کامل فعالیت گروهک‌های معاند در منطقه جنوب شرق کشور زمان داشته باشیم، ولی در مقایسه با چند سال گذشته که اشرار و گرو‌ه‌های تروریستی به راحتی در شهر‌های سیستان و بلوچستان تردد می‌کردند و فعالیت‌های خرابکارانه خود را به راحتی انجام می‌دادند، امروز این فعالیت‌ها به واسطه تلاش‌های شبانه‌روزی پاسداران و حافظان نظم و امنیت کشور به شدت کاهش یافته که نشان‌دهنده درصد بالای فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی این عزیزان است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها