مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع):

حضرت علی (ع) بهترین ایثار و ازجان‌گذشتگی در راه خدا را داشت

حجت‌الاسلام «عطائی» با بیان اینکه حضرت علی (ع) بهترین ایثار و ازجان‌گذشتگی در راه خدا را داشت، گفت: ایشان در رفتار با اهل جمل نیز بهترین گذشت و ایثار را داشت.
کد خبر: ۵۰۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ - 14February 2022

حضرت علی (ع) بهترین ایثار و ازجان‌گذشتگی در راه خدا را داشتحجت‌الاسلام «کاووس عطائی» مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج ضمن عرض تبریک میلاد باسعادت حضرت علی (ع) اظهار داشت: آن امام همام و بزرگوار در 13 رجب سال عام‌الفیل در شهر مکه و داخل خانه خدا متولد شد و به‌راستی‌که این روز به‌خوبی به نام روز پدر نام‌گذاری شده است.

وی عنوان کرد: امام علی (ع) نخستین مردی بود که در سن 10 سالگی به دین اسلام گرایش پیدا کرد و مسلمان شد. ایشان در سال 2 هجری با خانم فاطمه زهرا (س) ازدواج کرد و با رحلت پیامبر اسلام (س) در تاریخ 28 صفر سال 11 هجری، در سن 33 سالگی امامت را بر عهده گرفت.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) افزود: وی به دلایلی 25 سال خانه‌نشین شد و در سال 35 هجری قمری خلافت را بر عهده گرفت و در سال 40 هجری به شهادت رسید. مرکز خلافت ایشان تا سال 36 در مدینه بود و پس از جنگ جمل از مدینه به کوفه منتقل شد که در آنجا نیز جنگ نهروان و خوارج شکل گرفت.

حجت‌الاسلام عطائی با بیان اینکه امام علی (ع) بهترین مکان تولد را دارد که این اتفاق هیچ‌گاه برای هیچ احدی جز مولا علی (ع) اتفاق نیفتاد، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) افتخار دارد اولین شخص مسلمان باشد، پیش از او هیچ‌کس مسلمان نشده بود.

وی در مورد خصوصیات اخلاقی و رفتاری اولین امام شیعیان بیان داشت: ایشان همواره در قول و هم در عمل اهل کمک و انفاق ب فقرا بود، بهترین اخلاص را داشت و کار را فقط برای خداوند انجام می‌داد. زمانی که در جنگ خندق، عمرو بن عبدود آب دهان بر روی صورت امام علی (ع) می‌اندازد، آن حضرت از کشتن او صرف‌نظر می‌کند تا غیظ ناشی از این کار فروکش کند و فقط در راه رضای خدا شمشیر بکشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) با بیان اینکه حضرت علی (ع) بهترین ایثار و ازجان‌گذشتگی در راه خدا را داشت، مطرح کرد: زمانی که در دارالندوه جمع شدند تا رسول خدا را به قتل برسانند، پیک وحی ایشان را از نقشه دشمنان باخبر کرد. پیامبر (ص) ماجرا را با امام علی (ع) در میان گذاشتند و از ایشان خواستند در رختخوابشان بخوابد.

حجت‌الاسلام عطائی اضافه کرد: حضرت علی (ع) با علم به اینکه امکان به قتل رسیدنش وجود دارد، با آغوش باز پذیرای انجام این امر شد و در رختخواب پیامبر (ص) خوابید. امام علی (ع) در رفتار با اهل جمل نیز بهترین گذشت و ایثار را داشت. در جنگ صفین، مردم شام آب را بر امام و یارانش می‌بندند اما زمانی که امام علی (ع) بر آن منطقه چیره می‌شود هیچ‌گاه آب را بر روی دشمنان نمی‌بندد.

وی با بیان اینکه ایشان بهترین ارتباط را با خدا داشت، خاطرنشان کرد: بارها به خانم فاطمه زهرا (س) خبر دادند که امام علی (ع) از دنیا رفته است اما ایشان می‌فرمود: علی از دنیا نرفته بلکه حین نماز و عبادت بیهوش شده است. زمانی که تیر در پای امام علی (ع) فرو رفته بود، به پیامبر خبر دادند که وقتی به تیر دست می‌زنند، صدای آه و ناله ایشان بیداد می‌کند. ایشان فرمودند: هنگام نماز آن تیر را از پایش بیرون بیاورید.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: حضرت علی (ع) بهترین و بیشترین رسیدگی را به ایتام و مستمندان داشت که ایتام پس از شهادت ایشان متوجه شدند کسی که دست نوازش بر سرشان می‌کشید و به آن‌ها کمک می‌کرد، امام علی (ع) بوده است. ایشان در تقسیم بیت‌المال نیز بهترین عدالت را داشت.

حجت‌الاسلام عطائی عنوان کرد: بهترین و هم‌کفوترین همسر نصیب امام علی (ع) شد زیرا اگر فاطمه زهرا (س) نبود، حضرت علی (ع) هم‌کفوی در این عالم نداشت. بهترین شهادت در بهترین مکان که سجده‌گاه خداوند است، نصیب این امام بزرگوار شد و در راه خدا توسط اشقی الاشقیا به شهادت رسید.

وی با اشاره به کلامی از مولا علی (ع) مبنی بر اینکه دنیا محل عبور و آخرت محل ماندن است، پس از محل عبورتان توشه بردارید برای محل استقرار و ماندن، تأکید کرد: اگر در دنیا تنبلی کنیم و دست روی دست بگذاریم، بی‌شک در آخرت دست خالی خواهیم بود؛ اگر می‌خواهیم در آخرت سر خود را بالا بگیریم و بار و بنه و توشه داشته باشیم، باید آن‌ها را از دنیا حمل کنیم و همراه خود ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار