یادداشت/ سردار لطفی

چالش‌های پیش روی والدین در رابطه با پسران نوجوان

مطالعاتی که در پلیس آگاهی پایتخت توسط همکاران روانشناس و آسیب شناس ما بر روی مجرمان انجام گرفته گویای این واقعیت است که آنچه در دوران بلوغ رخ می‌دهد می‌تواند زمینه ساز رشد و تعالی یا انحراف و بزهکاری افراد باشد.
کد خبر: ۵۰۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۹ - 18February 2022

چالش‌های پیش روی والدین در رابطه با پسران نوجوانگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «علیرضا لطفی» - رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ؛ پسران نوجوان به اقتضای ویژگی‌های دوران بلوغ و نوجوانی سرشار از علاقه به ابراز وجود، برقراری دوستی‌های عمیق و افراطی، کسب تایید گروه همسالان و احساس تعلق به یک جمع و دسته هستند و از هر اقدامی که آنان را جزیی از طبقه بزرگسال و مردان توانمند و با شهامت و بی پروا قرار دهد استقبال می‌کنند.

از آنجا که این تمایلات و تصمیمات به دلیل سن کم فرزند شما، با علم، تجربه و پختگی همراه نیست منجر به وقوع اتفاقاتی می‌شود که در نهایت نوجوان شما را به عنوان بزه دیده یا بزهکار راهی پلیس آگاهی می‌کند.

هدف از نگارش این سطر‌ها آگاه سازی شهروندان نسبت به آسیب‌ها و جرائمی است که پسر نوجوان شان را تهدید می‌کند تا والدین بتوانند به سادگی از بروز آن‌ها برای فرزندشان پیشگیری کنند.

 به عنوان والدین متعهد و مسئول، روی روابط فرزندتان با افراد مختلف حساس باشید و نیت افراد بزرگسال از نزدیک شدن به فرزندتان را با دقت نظر مورد بررسی قرار دهید.

با توجه به پرونده‌های متشکله در اداره شانزدهم پلیس آگاهی که وظیفه رسیدگی به شکایات بزه دیدگان جنسی را برعهده دارد بسیاری از منحرفین که در سنین بزرگسالی قرار دهند با شگرد‌های مختلف به پسران نوجوان نزدیک شده و آنان را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و تازه این پایان ماجرا نیست و این آزار و اذیت با تهیه فیلم و عکس و اخاذی از قربانی همچنان ادامه می‌یابد.

ضروری است تا والدین روی ارتباط فرزندشان با افراد غریبه‌ای که در کافی شاپ، سفره خانه و یا باشگاه‌های بدنسازی به سراغ فرزندشان می‌آیند حساسیت ویژه‌ای نشان دهند. این افراد سودجو با بهره گیری از ویژگی‌های شخصیتی که در ابتدا به آن‌ها اشاره شد برای رسیدن به اهداف شوم خود، با پسر نوجوان شما طرح دوستی ریخته و با دست و دلبازی و صرف هزینه، دعوت به سفر و مهمانی و دورهمی در باغ و ویلا و وعده حمایت و پشتیبانی اعتماد فرزندتان را جلب می‌کنند و در نهایت نقشه خود را عملی می‌کنند و تازه آنجاست که بسیاری از والدین متوجه اتفاقاتی که در زندگی فرزندشان در جریان بوده می‌شوند آنهم زمانی که دیگر دیر شده و نوجوان بزه دیده شده است.

اگر پای صحبت بسیاری از نوجوانان سارق بنشینید به شما خواهند گفت که چطور فروشندگان مواد در ابتدای امر با برگزاری مهمانی‌های مختلط و ارائه رایگان مواد مخدر و انواع روانگردان‌ها آنان را وابسته کرده اند و پس از آلوده شدن فرد، دیگر از قرص و مواد مخدر رایگان خبری نیست و نوجوان که منبع درآمد خاصی ندارد دست به ارتکاب انواع اعمال خلاف از جمله سرقت‌های خرد از خانواده و اطرافیان می‌زند تا بتواند هزینه مواد مخدر خود را تامین کند.

با توجه به علاقه نوجوان به کسب تایید گروه همسالان بسیاری از این افراد دست به سرقت بعنف از شهروندان و جرائمی، چون قاپ زنی و زورگیری می‌زنند که علاوه بر تمایل به کسب درآمد بدون زحمت و یک شبه، عاملی که نوجوان را وا می‌دارد تا در این اقدامات مجرمانه شرکت کند حس هیجان خواهی و تایید بی پروایی اش توسط گروه همسالان می‌باشد.

در برخی پرونده‌های قتل که قاتل در سنین نوجوانی است علت قتل یک چشم در چشم شدن ساده و یا ناسزا و دعوا به دلایل پوچ و واهی است که به دلیل همراه داشتن سلاح سرد به مرگ یک انسان ختم شده است.

والدین باید در مراحل مختلف رشد فرزند مواردی را که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد در نظر داشته باشند تا شاهد هیچ کدام از این رویداد‌های ناگوار در زندگی فرزندشان نباشند و از سوی دیگر با کاهش وقوعات یاری گر پلیس در برقراری نظم و امنیت نیز باشند.

متناسب با سن فرزند، والد همجنس باید نکات هشداری در خصوص ویژگی‌های دوران بلوغ و آسیب‌هایی که متوجه نوجوان می‌باشد را به وی آموزش دهد و با برقراری رابطه دوستانه با فرزند به وی اطمینان دهد که در صورت ارتکاب هرگونه لغزش، به جای قرار گرفتن در چرخه اخاذی وترس و پنهانکاری، مشکل و چالش به وجود آمده را با والدین خود در میان بگذارد تا بتوان با اقدامات به موقع از آسیب‌های احتمالی بیشتر جلوگیری کرد.

از سال‌های ابتدای کودکی با القاء حس ارزشمندی به شکل گیری صحیح و عمیق عزت نفس فرزندتان کمک کنید تا در نوجوانی برای کسب این حس ارزشمندی از گروه همسالان، دست به هر اقدام نسنجیده‌ای نزند.

با رفتار و کلام تحقیر آمیز با فرزند خود برخورد نکنید. احساس حقارت دلیل ارتکاب بسیاری از اقدامات مجرمانه از جمله نزاع و درگیری و قتل به دلایل پوچ و واهی می‌باشد. افراد با اعتماد بنفس و عزت نفس بالا به سادگی در مواجهه با یک موقعیت ناخوشایند یا شنیدن کلام تلخ و نامحترمانه برآشفته نمی‌شوند.

فرزندان شما امتداد وجود شما در جهان هستند، اما بدنیا نیامده اند تا زندگی نزیسته شما را زندگی کنند و
ناکامی‌های شما را در زندگی جبران نمایند. با تحت فشار گذاشتن نوجوان برای رسیدن به اهداف مختلف که خود به آن دست نیافته اید و ایجاد حس کمال گرایی آسیب زننده، فرزندتان را در مسیری قرار می‌دهید که در رویارویی با شکست در کنکور یا موقعیت‌های مشابه برای فرار از سرزنش و قضاوت والدین و اطرافیان دست به خودکشی بزند.

مطالعاتی که در پلیس آگاهی پایتخت توسط همکاران روانشناس و آسیب شناس ما بر روی مجرمان انجام گرفته گویای این واقعیت است که آنچه در دوران بلوغ رخ می‌دهد می‌تواند زمینه ساز رشد و تعالی یا انحراف و بزهکاری افراد باشد؛ لذا ضروری است والدین با مطالعه، دانش روانشناسی خود را همگام با مراحل مختلف رشد فرزند ارتقاء بخشند تا فرزندان بتوانند به پشتوانه برخورداری از حمایت و آگاهی پدر و مادر این دوره را به سلامت پشت سر بگذارند. اتفاق خوبی که در نهایت جرائم و آسیب‌های مرتبط با نوجوانان را نیزبه حداقل ممکن می‌رساند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار