سفیر پیشین ایران در قطر مطرح کرد؛

فرصت‌های پیش روی ایران در پی سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قطر

سهرابی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر طی روز‌های آتی، گفت: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قطر اولین سفر رئیس جمهور به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و این سفر علاوه بر اهمیت سیاسی، دارای اهمیت اقتصادی بالایی نیز است.
کد خبر: ۵۰۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸ - 20February 2022

فرصت‌های پیش روی ایران در پی سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قطر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عبدالله سهرابی» سفیر پیشین ایران در دوحه در گفت‌وگویی با بیان اینکه در شرایط ایده آل و خوبی شاهد سفر رئیس جمهور به قطر هستیم و این سفر از ابعاد مختلف دارای اهمیت است، اظهار داشت: ایران و کشور‌های خلیج فارس به دلیل قرابت‌ها و پتانسیل‌هایی که از آن برخوردارند می‌توانند با یکدیگر همکاری‌ها و تعاملات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داشته باشند و در سفر رئیس جمهور به قطر توجه به این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها مورد توجه است. 

دیپلمات کشورمان با بیان اینکه قطر جزو اولین کشور‌هایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت، تصریح کرد: در روز‌های ابتدایی تشکیل دولت سیزدهم نیز امیر قطر به صورت تلفنی با رئیس جمهور صحبت کردند و چند هفته بعد از آن نیز وزیر خارجه قطر به تهران آمد.

سفیر پیشین ایران در قطر با بیان اینکه قطر به دنبال این است که یک همسایه و تکیه گاه خوب در منطقه داشته باشد و در این چارچوب همیشه روی ایران حساب ویژه‌ای کرده است چرا که ایران نیز در موقعیت‌های مختلف به خصوص بحران‌ها ثابت کرده که به دنبال حفظ آرامش و صلح و ثبات در منطقه است، تصریح کرد: یکی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی توجه و تعامل هر چه بیشتر و داشتن دیپلماسی فعال و هوشمند در ارتباط با همسایگان است و سفر‌های رئیس جمهور در طول مدت فعالیت دولت سیزدهم بیانگر عزم دولت برای تحقق این موضوع است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال پیش رئیس جمهور وقت ایران به قطر سفر کرد و اکنون بعد از ۱۰ سال بار دیگر رئیس جمهور ایران به دوحه سفر می‌کند، اظهارکرد: به نظرم برای گسترش و ماندگاری روابط ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیازمند این هستیم که در منطقه شورای جدیدی با عضویت ایران ایجاد شود.

سهرابی همچنین با بیان اینکه روز اول سفر رئیس جمهور به قطر در چارچوب روابط دوجانبه صورت می‌گیرد و در روز دوم رئیس جمهور در اجلاس اپک گازی حضور پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اپک گازی به پیشنهاد ایران تشکیل شده و دبیرخانه آن در قطر است و قرار است پنجمین اجلاس آن در دوحه برگزار شود.

وی با بیان اینکه سفر به قطر و شرکت در اجلاس اپک گازی فرصت خوبی است که ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در عرصه بین الملل را تشریح کند و زمینه را برای انجام هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های عضو این اجلاس فراهم کند، گفت: در حال حاضر ایران و قطر از روابط سیاسی خیلی خوبی برخوردار هستند. چنانکه کمتر از یک ماه پیش وزیر خارجه قطر به تهران سفر کرد و در روز جمعه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ نیز وزیران امور خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

سهرابی ادامه داد: متأسفانه علیرغم این رابطه خوب سیاسی، روابط اقتصادی دو کشور در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد و موضوع کرونا و تحریم‌ها نیز باعث کاهش حجم فعالیت‌های اقتصادی دو کشور شده است.

وی با بیان اینکه این امید وجود دارد که این تبادل هیئت‌ها و رفت و آمد‌ها منجر به گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور در راستای تأمین نیاز‌های دوحه و تهران باشد، افزود: اتباع قطری از دیرباز به برخی از استان‌های جنوبی ایران از جمله شیراز، بوشهر و بندرعباس علاقه‌مند بوده و رفت و آمد دارند و این فرصت خوبی است که باید در راستای انجام سرمایه گذاری‌های مشترک اقتصادی از آن استفاده کرد.

سهرابی همچنین با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور سال گذشته برگزار شد و می‌بایست توافقات صورت گرفته در این کمیسیون به صورت جدی‌تر جهت اجرایی شدن پیگیری شود، خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک جام جهانی فوتبال در قطر برگزار می‌شود و ما می‌توانیم از این فرصت با توجه به پتانسیل‌های گردشگری که در جزایر کیش و قشم وجود دارد به خوبی استفاده کنیم و همکاری‌هایی را با قطر در این زمینه داشته باشیم.  

دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ایران می‌تواند در حوزه تأمین مواد غذایی، توریسم درمانی، صادرات محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و... همکاری‌های خوبی با قطر داشته باشد، گفت: در حوزه درمان و توریسم درمانی همکاری‌های بین دو کشور آغاز شده، ولی کافی نیست. طبق برخی از آمار ۳۴ هزار نفر سالیانه از قطر به تایلند برای تروریسم درمانی سفر می‌کنند، این در حالی است که سفر به ایران با توجه به ارزان بودن هزینه‌های پزشکی و دارویی برای اتباع قطری منفعت بیشتری دارد و مناسب است این پتانسیل‌ها معرفی شود.

سهرابی همچنین بر اهمیت سرمایه گذاری‌های مشترک اقتصادی بین تهران و دوحه تأکید کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در جریان سفر رئیس جمهور به قطر دو کشور درباره مسائل منطقه، آخرین تحولات خلیج فارس و مذاکرات وین نیز رایزنی و گفتگو کنند.

وی همچنین بار دیگر بر اهمیت توجه به فرصت انجام تهاتر کالا بین دو کشور سرمایه گذاری ایران در قطر تأکید کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار