مدیر کانوان بانوان فرهنگ خبر داد؛

«کلر ژوبرت» برنده اولین جایزه سالانه بانوان فرهنگ/ به نفع زنان تبعیض مثبت ایجاد می‌کنیم

عرفانیان با اشاره به اهدا جایزه سالانه به نویسندگان زن گفت: جایزه سالانه بانوان فرهنگ به یک نویسنده زن شاخص اهدا خواهد شد که امسال این جایزه به خانم «کلر ژوبرت» نویسنده کودک و نوجوان تقدیم می‌شود.
کد خبر: ۵۰۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲ - 21February 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سارا عرفانیان» مدیر کانون بانوان فرهنگ در نشست جشن تولد پنج سالگی گردهمایی بانوان نویسنده با عنوان «بانوی فرهنگ» با اشاره به روند فعالیت‌های این کانون اظهار داشت: کانون بانوان فرهنگ یک انجمن ادبی است که هدف آن تربیت نویسنده و تولید آثار فاخر و باکیفیت در فضای ادبیات داستانی است. تلاش ما این است که این اتفاق در سال‌های آتی رخ دهد که بتوانیم کتاب‌های خوبی در فضای ادبیات و داستان منتشر کنیم.

نویسنده کتاب «مربع‌های قرمز» تصریح کرد: کانون بانوان فرهنگ محفلی برای تربیت نویسندگان جوان است و نگاه ما این است که تبعیض مثبتی به نفع زنان داشته باشیم. یعنی سعی کنیم فضایی را مناسب زنان با وجود محدودیت‌هایی که مادران دارند، اما دوست دارند در برخی از کارگاه‌ها و نشست‌ها حضور داشته باشند را فراهم کنیم.

بانوی فرهنگ پاتوق و سرپناه نویسندگان زن

وی تسهیل آموزش با تشکل کلاس‌های مجازی را از جمله دیگر هدف این کانون دانست و گفت: امیدواریم بانوی فرهنگ پاتوق و سرپناهی برای بانوانی باشد که علاقه‌مند به نویسندگی هستند و دوست دارند در این راه دست به قلم باشند و فعالیت کنند. ما در این مجموعه قصد داریم یک فضای حمایتی برای نویسندگان زن ایجاد کنیم و آن‌ها بدانند که بانوی فرهنگی وجود دارد که فضای امن و آرامی برای آموزش آن‌ها است تا بتوانند آموزش ببینند و بعد از آموزش کارهایشان را می‌خوانیم و کارشناسی و در ادامه پس از ویرایش‌های لازم در چاپ آثار کمک خواهیم کرد و گاهی برای برخی کتاب‌ها مراسم رونمایی می‌گیریم و تلاش می‌کنیم کار‌ها دیده شوند تا نوقلمان به بدنه ادبی کشور تزریق شود.

مدیر کانوان بانوان فرهنگ درخصوص تشکیل این کانون گفت: کانون بانوان فرهنگ سال ۹۵ فعالیت خودش را شروع کرده است. فعالیت‌های ما در ابتدا توسط یک جمع کوچک شامل چند نویسنده شکل داده شد که در فرهنگسرای انقلاب این فعالیت‌ها را انجام می‌دادیم. در ادامه به دلیل گسترش فعالیت‌ها نمی‌توانستیم همچنان در فرهنگسرای فعالیت داشته باشیم لذا خودمان فعالیت‌هایمان را ادامه دادیم و به صورت مستقل چند سال فعالیت کردیم. هم‌اکنون در تعامل و همکاری با حوزه هنری فعالیت خواهیم کرد و ضمن حفظ استقلال بانوی فرهنگ از حمایت‌های حوزه هنری بهره‌مند خواهیم شد.

عرفانیان با بیان‌اینکه هم‌اکنون ۳۰ زن عضو فعال بانوی فرهنگ می‌باشند، افزود: از سال ۹۵ در برخی از کلاس‌های ما ۳۰ تا ۵۰ شرکت کننده حضور داشتند؛ کلاس‌های که به نویسندگی کمک می‎‌کرد و شامل نویسندگی مقدماتی و تخصصی و پیشرفته‌تر بود. در این کلاس‌ها دوستانی حضور داشتند که تمایل به همکاری مستمر نداشتند، اما حضور این عزیزان آزاد است. دوستانی نیز داشتیم که با کمک بانوی فرهنگ کتاب‌هایشان به چاپ رسیده است و در جشن پنج سالگی بانوان فرهنگ دو کتاب از آثار حمایت شده با عنوان «آثنا» و «در اسارت نفرت» رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های ما در بانوی فرهنگ در ادامه منسجم‌تر خواهد شد درحالی که در گذشته هیچ‌گاه تاکید نداشتیم که حتما باید لوگوی بانوی فرهنگی روی کتاب درج شود و صرفا هدفمان معرفی نویسندگان جوان به فضای ادبیات بود.

کهن الگو‌های زن شاهنامه موضوع نشست‌های بانوان فرهنگ

عرفانیان درباره جشن «بانوی فرهنگ» گفت: هرساله به بهانه تولد بانوی فرهنگ هرساله فعالیت‌های سال گذشته را ارزیابی می‌کنیم و برنامه‌های سال اینده را طراحی می‌کنیم. سال گذشته در تولید چهارسالگی رویکردی که مورد توجه قرار گرفت «زن با نگاه به گذشته بود» درباره نگاه به گذشته ابتدا کهن الگو‌های زن را بررسی کردیم که در همین راستا یک کلاس ۱۰ جلسه‌ای با حضور استاد شهرستانی به صورت مجازی و حضوری برگزار کردیم که زنان شاخص شاهنامه مورد بحث قرار گرفتند تا کهن الگو‌های بومی را بشناسیم. این روند در سال بعد ادامه خواهد داشت چراکه این موضوع به قدری مهم است که ۱۰ جلسه کافی نیست.

وی با تاکید بر مشخص شدن رویکرد سالانه کانون بانوان فرهنگ افزود: امسال به بهانه جشن از نویسندگان زن به شکل عمومی دعوت می‌کنیم و در این بستر برنامه‌های ویژه و مفیدی را برای نویسندگان زن خواهیم داشت و در کنار این جشن دو کارگاه مجازی عمومی و رایگان با عنوان «عناصر متن دراماتیک» و «امر زنانه و روایت» خواهیم داشت.

دبیر کانون بانوان فرهنگ ادامه داد: صبح روز چهارشنبه چهارم اسفند از سالعت ۱۰ تا ۱۲ جلسه نقد و بررسی آثار خانم «کلر ژوبرت» نویسنده کودک را با حضور مریم جلالی را خواهیم داشت. ساعت ۱۵ تا ۱۷ نیز جشن اصلی ما برگزار خواهد شد که در این جشن جایزه سالانه بانوان فرهنگ به یک نویسنده زن شاخص اهدا خواهد شد که امسال یک جایزه به خانم «کلر ژوبرت» تقدیم می‌شود و در حاشیه این مراسم کتاب «ننه گلاب و امیرعلی» از ایشان رونمایی خواهد شد.

امیرزاده: نگاه ما به زن «تعدیل و تعادل» است

در ادامه «معصومه امیرزاده» مسوول واحد آموزش کانون بانوی فرهنگ گفت: بنای ما در بانوی فرهنگ تسهیل روند رسیدن زنان به نویسنده شدن و نوشتن درباره زنان است. شاید در گام اول بیشتر به موضوع نویسندگی پرداخته باشیم، اما هدف دوم یعنی نوشتن درست درباره زن برای ما بسیار مهم است. چراکه نوشتن از زن را باید از ساحت‌های وجودی که دارد باید نویسندگان مرد و زن بشناسند و با ادبیات متعهد نوشته شود و آنچه تولید و به بدنه ادبیات ادستانی اضافه می‌شود حرفی نو برای گفتن داشته باشد که به کار امروز بیاید. زن امروز بسیار در بمب‌باران نگاه‌ها و فراخوان‌های متفاوت قرار گرفته و از جهت‌های متعدد مورد فشار است و از او می‌خواهند که خود را در ساحت‌های مختلف گسترش دهد و در یک کمال تمال خود را به نمایش دهد.

وی با تاکید براینکه نگاه ما به زن «تعدیل و تعادل» است، افزود: نگاه ما چنین است که یک زن مثل مرد و در قامت یک انسان می‌تواند در اجتماع حضور داشته باشد و در عین‌حال می‌تواند ساحت‌های وجودی خودش را شکوفا کند و مادرانگی و زنانگی خودش را به‌عنوان یک نقطه قوت به عرصه اجتماع بکشاند و ظرافت او، ضعف دیده نشود بلکه دقیقاً ظرافت فهمیده شود و حتی ابزار قدرتی باشد برای تغییر فرهنگ و هنر به سمت تعهد و ارزش‌ها؛ این زیربنای فکری است که ما آن را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در قالب برنامه‌های مختلف بتوانیم به آن برسیم.

امکان حضور مردان در کانون بانوان فرهنگ

مسوول واحد آموزش کانون بانوی فرهنگ درخصوص شرایط عضویت بانوان در این کانون گفت: ما مرز مشخصی و محدودی برای عضویت نداریم؛ مثلا اینکه حتما باید سن خاص یا تحصیلات خاصی و حتی لزوماً از یک گرایش فکری خاصی مدنظرما برای عضویت باشد، ما این این محدودیت‌ها را نداریم بلکه صرفاً نوشتن از زن یا اینکه نویسنده زن باشد برای عضویت در کانون کافی است لذا آقایان و خانم‌ها امکان عضویت در این کانون را دارند.

امیرزاده به حمایت‌های این کانون اشاره کرد و گفت: ما در کانون بانوان فرهنگ دو جور حمایت داریم؛ یک حمایت عام است به این معنا که وقتی ما سوگواره ۱۰ را برگزار کردیم حوزه تحت پوشش ما ملی بود و در یک فراخوان ۶۰۰ اثر را در دبیرخانه میزبانی کردیم و در این جریان حتی یک بچه ۱۱ ساله که توانایی نوشتن داشت را شناسایی کردیم که در نقاط دور افتاده فعالیت داشتند و اصلا این امکان را نداشتند که به عنوان یک نویسنده خودشان را نشان دهند. ما با چاپ آثار این عزیزان فعالیت‌شان را در عرصه ادبیات داستانی رقم زدیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار