دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده:

پیامبران الهی تمدن سازان اصلی جامعه بشری هستند

رجبی‌دوانی گفت: غربی‌ها بسیار زیاد بر روی تمدن اسلام کار کردند و به خوبی می‌دانند که اگر این انقلاب به حال خود رها شود تمدن خیره کننده‌ای خواهد ساخت.
کد خبر: ۵۰۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵ - 22February 2022

پیامبران الهی تمدن سازان اصلی جامعه بشری هستندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم اختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده با حضور «محمدحسین رجبی دوانی» دبیر علمی این همایش و «حسنی آهنگر» رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) و جمعی از فرهیختگان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

محمد حسین رجبی دوانی دبیر علمی همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده در این مراسم اظهار داشت: امروز شاهد برگزاری مراسم اختتامیه این همایش به همت و تلاش دوستان و همکاران ما در دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دانشگاه های برجسته کشور برگزار شد.

وی افزود: اگرچه تمدن از منظر دانشمندانی که در این حوزه صحبت می کنند با نگاه مادی دیده می شود که حاصل دستاوردهای بشری است اما این پیامبران الهی بودند که تمدن سازان اصلی جامعه بشری هستند.

دوانی ادامه داد: اگر بخواهیم از ابتدا تا امروز تمدن سازی پیامبران را بررسی کنیم باید به این نکته توجه کنیم که آموزش‌های بشری به صورت رسمی توسط حضرت ادریس آغاز شد و کلید خورد و حضرت داوود هم در حوزه صنعت آموزش های ارزشمندی را به بشریت دادند.

وی خاطرنشان کرد: تمدن رابطه مستقیمی با قدرت و حاکمیت دارد. در واقع آنهایی که قدرت و حکومت داشتند موفق تر بودند. البته تمدن سازی وظیفه پیامبران نبود بلکه هدایت بشر در مسیر رسیدن به کمال وظیفه انبیاء بوده است.

دبیر علمی همایش علمی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) در جامعه عربی که از فرهنگ و تمدن دور بود تمدن نوینی را برپا کردند.

دوانی یادآور شد: اسلام در منطقه ای ظهور کرد که نه امنیت داشت و نه از شرایط آب و هوایی مناسبی برخوردار بود. حالا در چنین موقعیتی پیامبر اعظم (ص) دین مبین اسلام را به مردم آن سرزمین عرضه کرد و می خواهد تمدنی بزرگ و عظیم بسازد.

وی عنوان کرد: ساختار سیاسی و نظام اقتصادی و سبک زندگی و وجود علم و هنر از موئلفه های اصلی تمدن اسلامی است. تمامی این موارد و شاخص ها نوید دهنده تمدنی جدید و عظیم بود که با سایر تمدن های قبل، هم عصر و آینده خود تفاوت داشت.

دبیر علمی همایش علمی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده اظهار داشت: متاسفانه در پی رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام انحرافی در اسلام پدید آمد که ضربه های جبران ناپذیری را به اسلام و تمدن نوپای اسلامی که توسط پیامیر اسلام ایجاد شده بود وارد کرد. البته حضرت علی (ع) ۲۵ سال بعد به قدرت رسیدند و با استفاده بسیار خوب از فرصت ها راه پیامبر را ادامه دادند. بنابراین امروز جامعه اسلامی و جامعه بشری مدیون آن تلاش های ایشان است.

دوانی تصریح کرد: این نکته را هم هیچگاه نباید از خاطر ببریم که از آنجایی که شیعه عقل گرا است و بر اساس عقل و منطق حرکت می کند هرجا که به قدرت رسید تمدن ساز می شود.

وی افزود: اما متاسفانه بعد از دوره رنسانس و پیشرفت غرب، اسلام قدرت خود را از دست داد و رو به افول گذاشت تا اینکه انقلاب اسلامی پیروز شد و از این مسیر اسلام حیات جدیدی پیدا کرد و به قدرت رسید. انقلاب تجدید حیاتی جدید به اسلام داد و با قدرت رساندن به آن خواه‌ناخواه آن را به سمت و سوی تمدن سازی حرکت داد.

دبیر علمی همایش علمی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب اسلامی پدید آمد امام (ره) نهادهای جدید تمدنی را بنا نهادند که بسیار عظیم و بی سابقه بود. از جمله این نهادها می توان به نهضت سوادآموزی، جهاد سازندگی و بسیج سازندگی اشاره کرد که اتفاقا ایجاد این نهادها و دستاوردها در شرایط جنگ و تحریم بود.

دوانی اضافه کرد: غربی ها بسیار زیاد بر روی تمدن اسلام کار کردند و به خوبی می دانند که اگر این انقلاب به حال خود رها شود تمدن خیره کننده ای خواهد ساخت.

وی یادآور شد: در این سالها رهبری به ساخت تمدن نوین اسلامی اشاره کردند و بیان داشتند این تمدن نوین اسلامی حقیقتی است که حرکت آن شروع شده است. در این عرصه تمدن سازی نیز نخبگان علمی نقش اصلی را دارند زیرا باید در این چارچوب به تولید علم و دانش بپردازند.

دبیر علمی همایش علمی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده پیرامون جایگاه دانشگاه جامع امام حسین (ع) عنوان کرد: دانشگاه جامع امام حسین (ع) به عنوان مرکز علمی سپاه افتخار دارد رهبری انقلاب عمده سخنان خود پیرامون تمدن نوین اسلامی را در جمع اساتید این دانشگاه بیان کرده است.

در این مراسم آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، اصغر طاهرزاده و حسین کچوئیان نیز مطالب خود را بیان کردند.

گفت‌وگوی علمی عطاالله بیگدلی، سجاد صفارهرندی و میلاد دخانچی با موضوع « ایران آینده از افول تا تمدن» یکی دیگر از برنامه‌های این همایش بود.

پیش از این مراسم، ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ی همایش، ارسال و مورد پذیرش قرار گرفته است و ۹ دانشگاه و پژوهشگاه کشور همزمان با دهه فجر میزبان برگزاری پیش ‌همایش در محورهای نه‌گانه همایش بودند. این پیش همایش‌ها با حضور و سخنرانی اساتید شاخص، ارائه مقاله‌های منتخب و برگزاری مباحثه و گفتگوی علمی کارشناسان حوزه مورد بحث همراه بوده و میزبانی هر محور را یکی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برعهده داشته است.

این همایش به همت دانشگاه جامع امام حسین (ع) و با مشارکت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و سایر نهادها و دستگاه‌های ذیربط در سالن سوره مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در پایان این همایش از مراکز و مجموعه‌های پژوهشی و مطالعاتی، مؤلفین کتب منتخب، مقاله‌های برتر و اساتیدِ حوزه مطالعات تمدنی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها