شهید خرازی؛ فرماندهی باهوش و مقتدر

امروز هشتم اسفند سالروز شهادت حاج حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۰۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲ - 27February 2022

شهید خرازی؛ فرماندهی باهوش و مقتدر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روز جمعه ۸ اسفندماه سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات «کربلای ۵»، حسین خرازی که در منطقه عملیاتی حضور داشت متوجه شد خودرو غذای رزمندگان توسط بمباران دشمن منهدم شده است. خرازی که شرایط را برای رساندن غذا به رزمندگان نامساعد دید خودش پیگیر ماجرا شد و نهایتاً زمانی که مشغول بازرسی خودرو حمل تدارکات بود بر اثر اصابت ترکش خمپاره به گردنش به شهادت رسید. پس از اعلام خبر شهادت حسین خرازی، عراقی‌ها جشن گرفتند، زیرا فرماندهان رژیم بعث او را یکی از کلیدی‌ترین فرماندهان جنگ تلقی می‌کردند.

همزمان با سالروز شهادت شهید حسین خرازی چند روایت از زندگی این فرمانده شهید را مرور می‌کنیم.

روایت نخست

در حین عملیات کربلای ۵، از قرارگاه با حاج حسین تماس می‌گیرند و می‌گویند خط پدافندی لشکر دچار مشکل است و نیاز به تقویت دارد. حاج حسین به یکی از نیرو‌های واحد طرح و عملیات ماموریت می‌دهد تا وضعیت خط را بررسی کند. سنگر حاجی نزدیک خط بود. ماموریت با سرعت انجام می‌شود و به حاج حسین گزارش داده می‌شود محدوده خط لشکر ۱۴ مشکلی ندارد، ولی خط همجوار متعلق به یگان دیگر دچار مشکل است و نیاز به نیرو دارد. حاج حسین به هر دو نیرو تشر تندی می‌زند و می‌گوید: «خط لشکر ۱۴ و لشکر دیگر نداریم، سریع یک گروهان نیرو در خط مستقر نمایید.»

روایت دوم

مهرماه سال ۶۰ با آغاز عملیات «ثامن الائمه» حسین خرازی با ابتکار خود نیرو‌های دشمن دور زد و توانست پل‌های «مارد» و «حفار» را تسخیر کند با این اقدام حصر یک ساله آبادان شکسته شد. پس از عملیات ثامن الائمه حسین خرازی تیپ مستقلی را تحت عنوان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) راه اندازی کرد. با فرماندهی مقتدرانه شهید خرازی، لشکر ۱۴ امام حسین (ع) تنها یک سال پس از تشکیل تا حدی مهارت عملیاتی کسب کرده بود که توانست در عملیات «طریق القدس» با دور زدن دشمن در منطقه چزابه نیرو‌های بعثی را غافلگیر کند و موجب آزادسازی شهر بستان و ۷۰ روستای همجوار آن شود. لشکر ۱۴ امام حسین به فرماندهی خرازی در عملیات فتح المبین در جاده «عین خوش» دشمن را حدود ۱۵ کیلومتر دور زد و نیرو‌های رژیم بعث را وادار به عقب نشینی کرد.

روایت سوم

با آغاز عملیات دشوار «خیبر»، در آب گرفتی‌های هورالهویزه حسین خرازی به عنوان فرمانده لشکر خط شکن در این عملیات نقش آفرینی کرد و نهایتاً با فرود ترکش خمپاره به آستین حسین خرازی خالی شد و فرمانده جوان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) یک دست خود را از دست داد. در عملیات «والفجر۸»، لشکر امام‌حسین (ع) گارد جمهوری عراق را در منطقه فاو زمینگیر کرد همچنین حسین خرازی در عملیات کربلای ۵ آنقدر در قلب نیرو‌های عراقی پیش رفت که توانست منطقه دیدبانی لشکر عراق را تصرف کند. همان زمان بود که صدام با ترس از رسیدن خرازی به بصره دستور استفاده از بمب شیمیایی را صادر کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار