یادداشت/ عصمت دهقانی

عید مبعث؛ آغازی بر بیداری بشریت

پیام «اقْرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» در عید مبعث، آغازی بود بر بیداری نه‌تنها جامعه‌ی عرب، بلکه تمام جوامع در گذر تاریخ.
کد خبر: ۵۰۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱ - 01March 2022

عید مبعث، آغازی  است بربیداری و روشنگری تمام جوامع، در گذر تاریخ

گروه استان‌های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ غار حرا در چنین روزی شاهد عظیم‌ترین اتفاق تاریخ بشریت بود و رستاخیزی سترگ در سیر زندگی انسان‌ها به وجود آورد. جبرئیل به خود می‌بالد که حامل سرنوشت‌سازترین پیام وحی  برای بشریت بود؛ چرا که زمانی حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد که مردم در جهل و نادانی دست و پا می‌زدند و انسانیت در میانشان رخت بربسته بود و  عقاید و تعلیمات به جای مانده از پیامبران پیشین دستخوش تحریفات  شده بود.

در چنین شرایطی پیام «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» آغازی بود بر بیداری و روشنگری نه‌تنها جامعه‌ی عرب، بلکه تمام جوامع در گذر تاریخ.

در چنین روزی خداوند شب ظلمانی بشریت را با فروغ وحی به روشنایی  مبدل کرد تا دیگر، دخترکان معصوم، قربانی توحش جهالت نشوند و زنده، به گورهای خودخواهی سپرده نشوند و ظلم و غارت و خونریزی و فحشا جایشان را به مهر و رحمت و عطوفت بسپارند.

مبعث پیامبر (ص)، آغازی بر وحدت و اتحاد ادیان آسمانی و پایانی بر مسیر شرک است. محمد مصطفی (ص) برگزیده خدا شد تا اشرف مخلوقات به کرامت خود برسد و  گام‌هایش را برای شناخت خود و خدا بردارد.

مبعث آمد تا انسان را به تفکر و تعقل در همه امورات خود وا دارد؛ مبعثی که سرآغاز شکل‌گیری مدنیتی عظیم و تمدنی گرانقدر  است. این عید، عید فکر و اندیشه اسلامی نیز هست؛ چرا که  نزول اولین آیات قران بر سینه خاتم الانبیا با امر به خواندن بنام پروردگار، نشانی از ارزش یادگیری و اندیشه ورزی است

این عید آمد تا باران رحمت بر کویر تشنه جان‌ها ببارد و  رایحه‌ی ایمان در پهنه گیتی به مشام طالبان حقیقت برسد.

پیامبر مهربانی‌ها آمد تا انسانهای وارسته را از چنگال ظالمان و زیاده‌خواهان تاریخ نجات دهد و بندهای جهل و خرافه‌پرستی را که ارزش‌ها را در چنبره خود گرفته بودند، رها کند.

اگر با گذشت بیش از یک هزار و 400 سال از آغاز رسالت نبی مکرم  اسلام (ص) مسلمانان سراسر دنیا در برابر دنیای کفر و استکبار، شجاعانه قد علم می‌کنند و تا پای جان برای حفظ ارزش‌های ناب محمدی (ص) مقاومت می‌کنند، نتیجه روحیه آزادگی و  عزت‌خواهی است که ارمغان این عید خجسته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار