یادداشت/

مهمترین بحران در جامعه امروز، بحران هویت است

از مهمترین مصادیق جوامع امروزی، وجود گسل‌هایی است درون جوامع که ممکن است در بستر زمان خود را نمایان سازد.
کد خبر: ۵۰۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۳ - 04March 2022

مهمترین بحران در جامعه امروز، بحران هویت استگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ هادی حسن زاده شهابی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران؛ مولفه‌هایی مانندگویش و زبان، مباحث فکری و اعتقادی (ایدئولوژیک)، برخورداری طبقه‌ایی مردم از مزیت هایی چون ثروت، قدرت و مزیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تحصیلی و آموزشی و .... عمران و آبادانی شهری (با توجه به دوری و نزدیکی به پایتخت) و.... تنها بخشی از این گسل‌ها و معضلاتی هستند که اگر به آنها پرداخته نشود، در میان مدت و بلند مدت گریبان جوامع را می گیرد و در این میان، کشور ایران اسلامی ما نیز از آن مستثنی نیست.

حال به این معضلات، مسئله گذار جوامع از سنتی به مدرنیسم را نیز بیفزاییم و خلاءهایی که می بایست در چنین وضعیتی توسط متولیان اصلی امور جامعه پر شود و نمی شود.

خروجی آن می شود، بحرانی بنام هویت که طیفی از مردم جامعه با آن مواجه و برای آحاد مردم جامعه قابل رویت می‌گردد.

طبق نظریه دیوید ایستون، جامعه یک سیستم بوده و میبایست اجزاء تصمیم گیری و تصمیم ساز جامعه در برابر مطالبات طبقات اجتماعی متعهدانه با ماموریت‌های مرتبط عمل نموده تا خروجی سیستم‌، صحیح و به واقعیت گراید.

امروز ما متفاوت از دیروز ماست و هر چه جلوتر می رویم شاهد اعوجاجات بیشتر خواهیم بود و این یعنی سمی مهلک برای کالبد اجتماعی جامعه که هر روز بر میزان گسست ها، افزوده و سبک زندگی ما، رفتار اجتماعی ما، هنجار محوری ما و ارزش گرایی ما را به مخاطره می اندازد.

در چنین وضعیتی نه دعوت مردم به ازدواج مورد اجابت نسل جوان قرار میگیرد، و نه مطالبه در خصوص فرزند آوری ،چون مردم از بر آوردن ساده ترین اسباب معاش عاجزند.

در حال حاضر شوق طیفی از نسل جوان برای همدوشی با سگ های زینتی و قیمتی بسیار بیشتر از همدمیشان با زوج و زوجه است که شریعت ما، امر و عمل به آن را(تشکیل خانواده) از امور مهم به شمار می آورد.

کشف حجابها در اوایل دهه پنجم انقلاب، خالکوبی ها در قسمت‌های بیرونی بدن جوانان، میزان رو به افزایش طلاق ها و کاهش ازدواج، اخبار زیاد در خصوص مجالس مختلط، کودک همسری های متعدد در جامعه، شیوع فاجعه ای بنام روابط آزاد در میان طیفی از جامعه و درز اخبار آن در شبکه های اجتماعی، کژ کارکردی سلبریتی ها در جامعه و کنشگری آنان بر خلاف مصالح اجتماعی و انعکاس آن در شبکه های اجتماعی و....از مهمترین بحران هایی است که مصادیق آن در خیلی از جاها دامن به بحران هویت می زند که متولیان و مسئولان امر می بایست هر چه سریعتر، تمهیداتی برایش بیندیشند تا سازه های نگهدارنده جامعه از هم نگسلند و جامعه به سامان گراید.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار