دبیر شورای امنیت کشور:

مرز دوغارون مهم‌ترین گذرگاه راهبردی ایران با افغانستان

«میراحمدی» گفت: گذرگاه زمینی دوغارون در شرق کشور پل ارتباطی ایران با افغانستان است که نقش مهمی در روابط بین ۲ کشور دارد.
کد خبر: ۵۰۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲ - 03March 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «سید مجید میراحمدی» دبیر شورای امنیت کشور در حاشیه بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در مرز دوغارون مهم‌ترین گذرگاه راهبردی ایران با افغانستان اظهار داشت: گذرگاه زمینی دوغارون در شرق کشور پل ارتباطی ایران با افغانستان است که نقش مهمی در روابط بین ۲ کشور دارد.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از هزار دستگاه کامیون سنگین حامل بار و بدون بار در این معبر زمینی تردد دارد که این نشانگر ظرفیت بالای حوزه اقتصادی این گمرک است.

میراحمدی ادامه داد: طی چند ماهه گذشته تردد کامیون‌ها در کشور افغانستان تسهیل شده، ولی هنوز برخی مشکلات در این کشور در حوزه تردد رانندگان دیده می‌شود که باید در این باره نیز اقداماتی صورت پذیرد.

دبیر شورای امنیت کشور به استقرار طالبان طی چند ماهه گذشته در افغانستان اشاره کرد و گفت: با استقرار طالبان در این کشور و تصمیماتی که گرفته می‌شود بدون شک مشکلاتی را در حوزه مبادلات مختلف ۲ کشور رقم‌زده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تقویت نیروهای مرزبانی افغانستان برای انجام برخی از روابط با نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مستقر در نقطه صفر مرزی ۲ کشور باید به‌عنوان اولویت پیگیری شود.

مرز دوغارون مهم‌ترین گذرگاه راهبردی ایران با افغانستان

وی به ورود غیرمجاز اتباع افغانستانی از برخی مرزهای مشترک به خاک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ابراز داشت: شرایط حاکم در افغانستان باعث شده مردم این کشور ناخواسته به سمت ایران روانه شوند و تمامی دستگاه‌های مرتبط جمهوری اسلامی ایران به‌تمامی اتباع افغانستانی به‌عنوان یک مهمان نگاه کرده و حتی آن دسته از اتباعی که به صورت غیر قانونی وارد ایران می‌شوند باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند و در نهایت بعد از سیر مراحل قانونی به کشور خود بازگردانده شود. ما توصیه می‌کنیم که مردم افغانستان به صورت قانونی وارد ایران شوند.

میراحمدی افزود: زیرساخت‌های لازم برای اسکان و میزبانی از اتباع افغانستانی در مرز دوغارون فراهم‌شده که باید باز هم تقویت شود.

بازدید از اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی نمایندگی تایباد، مرکز آموزش‌های پیش‌آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، سالن مسافری و پایگاه بهداشت مرزی از دیگر برنامه‌های سفر میراحمدی دبیر شورای امنیت کشور به مرز دوغارون بود.

در این بازدیدها سردار سرتیپ دوم «مجید شجاع» فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی میراحمدی را همراهی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار