دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تسخیر لانه جاسوسی قطع دست استعمار آمریکا از ایران

سفارت آمریکا در تهران بیش از آنکه یک مکان دیپلماتیک باشد لانه جاسوسی بود که با اقدامات مخرب خود در نارآرامی‌ها و آشوب‌های روز‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقش اساسی داشت.
کد خبر: ۵۱۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۵ - 29March 2022

تسخیر لانه جاسوسی قطع دست استعمار آمریکا از ایران / انتشار در روز ۹ فروردین ۱۴۰۱گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران اگرچه حکومت وابسته پهلوی به آمریکا و غرب از قدرت به پایین کشیده شده بود، اما با وجود ادامه فعالیت سفارتخانه‌های غربی به خصوص آمریکا همچنان شاهد دخالت‎ها، برنامه‌ریزی‌ها و توطئه‌های آمریکا در امروز داخلی ایران اسلامی و ایفای نقش موثر و غیرقابل انکار در ناآرامی‌ها و آشوب‌های داخلی بودیم.

البته مقامات و مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مشاهده خرابکاری‌ها و مشکل تراشی‌های سفارت آمریکا در تهران بار‌ها و بار‌ها به سفیران و کارداران سفارت آمریکا در تهران تذکر‌های فراوانی را مبنی بر خودداری از اقدامات منفی و خرابکارانه داده بودند، ولی سفارت این کشور استعمارگر با توجه به اینکه بیشتر به یک لانه جاسوسی شبیه بود تا یک مکان دیپلماتیک همچنان به اقدامات خود ادامه می‌داد.

در نهایت نیز پس از اینکه مردم و مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران مشاهده کردند که تذکرات آن‌ها توسط سفارت آمریکا جدی گرفته نمی‌شود، به مناسبت ۱۳ آبان ماه که سالگرد تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه و اولین سالگرد کشتار دانش آموزان ایرانی توسط ماموران رژیم شاه بود راهپیمایی بسیار عظیمی را انجام دادند و خود را به سفارت آمریکا که بیش از یک مکان دیپلماتیک شبیه لانه جاسوسی شده بود را رسانده و آن را اشغال کردند.

در واقع می‌توان گفت اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران پاسخی روشن و واضح به توطئه‌های فراوان آمریکا علیه انقلاب نوپای اسلامی در ایران بود. در این میان و قبل از تسخیر سفارت آمریکا در تهران وزارت امور خارجه کشور بار‌ها به صورت مستقیم و رسمی اعتراضات خود را به دلیل دخالت‌ها و توطئه‌های آمریکا در امروز داخلی ایران به واشنگتن کرده بود.

اما نکته جالب توجه و تامل برانگیز بی‌توجهی کامل دولت وقت آمریکا به تمامی اعتراضات صورت گرفته از سوی ایران به این کشور بود. از همه بهتر اینکه همچنان شاهد بودیم که آمریکا به دخالت‌ها و خراب کاری‌های خود در امور داخلی ایران ادامه می‌داد. همین امر هم موجب شد تا تصمیم مردم و دانجشویان ایران به بستن این لانه جاسوسی و قطع دست آمریکا از ایران بیش از پیش تقویت شود و در نهایت شاهد تسخیر این لانه جاسوسی در تهران باشیم.

موضوع بسیار مهم در جریان تسخیر لانه جاسوسی این بود که پیش از تسخیر سفارت آمریکا در تهران اسناد و مدارک بسیار روشن و غیرقابل انکاری به دست مقامات جمهوری اسلامی ایران افتاد که نشان از فعالیت غیر دیپلماتیک این سفارتخانه در تهران و ایران داشت. در واقع اینگونه می‎توان گفت که سفارت آمریکا در تهران درست همانند یک مرکز بسیار فعال و تاثیرگذار به امر جاسوسی و خرابکاری عمل می‎کرد.

در این میان حتی صاحب نظران برجسته‎ای، چون «ریچارد فالک» آمریکایی استاد تمام حقوق بین‌الملل در دانشگاه پرینستون تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران را غیرقانونی ندانسته بود و اعتقاد داشت اسناد بدست آمده از داخل این مرکز در تهران نشان می‌داد که سفارت آمریکا در ایران مشغول کار‌های دیپلماتیک مرسوم نبود، بلکه رسماً به محلی برای جاسوسی و اقدامات اطلاعاتی - امنیتی علیه مردم ایران تبدیل شده بود.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران آنقدر دارای اهمیت بود که حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی، ضمن تایید و تحسین این عمل شجاعانه، فرمودند: «فتح لانه جاسوسی آمریکا، انقلابی به مراتب عظیم‌تر از انقلاب اول بود.» به همین مناسبت هم در تاریخ انقلاب اسلامی، روز تسخیر سفارت آمریکا در تهران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار