دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هجوم ماموران ستم شاهی پهلوی به مدرسه فیضیه قم و شکل گیری نهضت امام خمینی (ره)

فاجعه خونین هجوم عوامل رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه نقش مهمی در افشای ماهیت رژیم پهلوی و شکل گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) داشت.
کد خبر: ۵۱۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵ - 03April 2022

هجوم ماموران ستم شاهی پهلوی به مدرسه فیضیه قم و شکل گیری نهضت امام خمینی (ره) / انتشار در روز ۱۰ فروردین ۱۴۰۱گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: فاجعه خونین هجوم عوامل رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم را می‌توان توطئه‌ای از قبل برنامه ریزی شده توسط عوامل رژیم شاه با هدف تضعیف حوزه و روحانیت دانست. این واقعه تاریخی، اما یک دستاورد بسیار مهم و استراتژیک برای نیرو‌های انقلابی داشت و آن شکل‌گیری نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود.

اما فاجعه خونین هجوم عوامل رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم یک دفعه و بدون مقدمه اتفاق نیفتاد بلکه یک سری مقدمات و شرایطی قبل از آن ایجاد شد که در نهایت منجر به حمله عوامل رژیم ستم شاهی به مدرسه فیضیه قم شد. یکی از این شرایط تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و لوایح ششگانه و همچنین انقلاب سفید شاه و ملت بود.

این درحالی است که روحانیت مبارز شیعی نسبت به رویداد‌ها و اتفاق‌هایی که رخ داد ساکت نماندند و دست به اعتراضات بسیار گسترده‌ای زدند و در راس آن‌ها امام خمینی (ره) عید سال ۱۳۴۲ را عزای عمومی اعلام کردند که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مردم ایران نیز روبرو شد.

رژیم شاهنشاهی که دست نشانده آمریکا بود از مبارزات امام خمینی (ره) و روحانیون به شدت خشمگین شد و به همین دلیل در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ که مصادف با ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) بود در جهت انتقام از آن‌ها و ارعاب روحانیون و همچنین حاکم کردن جو خفقان و ترس بر حوزه علمیه قم، دستور حمله به مدرسه فیضیه را داد.

متاسفانه در این ماجرا نیروهاى ظالم و ستمگر رژیم شاه با لباس مبدل به مدرسه فیضیه آمده و پس از برهم زدن مجلس عزادارى، به درگیرى و ضرب و شتم طلاب و روحانیون بى‌‏دفاع پرداختند. اما وقتی این جنایت به اوج خود رسید که در ادامه این وقایع مأمورین رسمى هم به کمک آن‌ها آمده و با گلوله باران طلاب، ده‌ها نفر از آن‌ها را شهید و مجروح کرده و در نهایت نیز با به آتش کشیدن لباس‌ها و کتاب‌های طلاب، مدرسه را ترک کردند.

البته این تمامی ماجرا نبود، زیرا هجوم عوامل رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم جوى از رعب و وحشت را بر دل‌های برخی از مردم قم حاکم کرد. اما رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) بدون کوچکترین ترسی با سخنان ظلم ستیز و دشمن شکن بار دیگر نور امید را در دل‌های مردم قم زنده کردند و اینگونه شد که رژیم شاه را در ترفند جدید او ناکام گذاشتند.

این شرایط در حالی بود که امام خمینی (ره) با فریاد‌های روشنگرانه و با کمک از آموزه‌های دین مبین اسلام همچنان مشعل مبارزه را در حوزه علمیه و مراکز مهم کشور، روشن نگه داشتند و رژیم را از موضع حمله و تهاجمی که پیش گرفته بود به موضع انفعالى کشاندند.

حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت هجوم عوامل رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه قم اعلامیه‌‏اى صادر کردند که در آن دو نکته مهم نهفته بود. نکته اوّل اینکه که شاه دوستى را مساوى غارتگرى و هتک اسلام معرّفى کرده بودند و نکته دوّم این که تقیّه را در شرایط موجود که اصل اسلام و مذهب در مخاطره بود را حرام اعلام کردند.

در پایان باید بگوییم که با وجود اینکه رژیم ستمگر شاهنشاهی با زمینه چینی و اجرای توطئه هجوم به به مدرسه فیضیه قم و کشته و زخمی کردن تعداد فراوانی از طلاب و مردم قدرت نظامی خود را به رخ روحانیت کشید و آن‌ها را در مقطعی کوتاه وادار به عقب نشینی در برابر اهداف پلید، ستمگرانه و دین ستیزانه خود کرد، اما در نهایت این امام خمینی (ره) بود که با سخنرانی‌های افشاگرانه و ظلم ستیزانه خود نور امید را در دل‌های مردم قم و روحانیت کشور زنده کردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار