دفاع‌پرس گزارش می‌دهد-۱؛

بازتاب روایت رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس در رسانه‌های خارجی

در هشت سال دفاع مقدس در کنار ایثار و ازخودگذشتگی رزمندگان در جبهه‌های نبرد، رسانه‌ها نیز وظیفه انعکاس اخبار و رویداد‌ها را برعهده داشتند و در این میان رسانه‌های خارجی خیلی به دقت و با حساسیت فراوانی وقایع و رویداد‌های دوران دفاع مقدس را پیگیری و پوشش می‌دادند.
کد خبر: ۵۱۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۹ - 27March 2022

بازتاب روایت رشادت‌های دفاع مقدس در رسانه‌های خارجی (۱) / انتشار در عید نوروز ۱۴۰۱گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رسانه‌ها به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌های اطلاع رسانی در جامعه نقش و کارکرد بسیار مهم و غیرقابل انکاری در انتقال اخبار و اطلاعات به مردم ایفا می‎کنند. در این میان جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران یکی از وقایع بسیار مهم و تاریخی قرن بیستم بود که به دلیل حساسیت‎های ژئوپلوتیک و منطقه‌ای که این درگیری نظامی بین ایران و عراق، رسانه‌های داخلی و بین المللی با دقت و حساسیت فراوانی تمامی اخبار و حواشی آن را برای مردم کشور‌های خود منعکس می‌کردند.

البته با توجه به اینکه جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران با حمایت و پشتیبانی چندین کشور خارجی صورت گرفته بود بالطبع رسانه‌های این کشور‌ها هم در انعکاس اخبار و وقایع میدان جنگ عموما جانب عراق را گرفته و در انعکاس اخبار میدان جنگ سعی می‌کردند تا موجب افزایش روحیه عراق و تضعیف روحیه رزمندگان ایرانی شوند.

همکاری و کمک رسانه‎های خبری منطقه‌‎ای و بین‎المللی به عراق از همان روز نخست حمله عراق به ایران که در روز ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ با بمباران فرودگاه مهرآباد آغاز شد همراه بود. رسانه‌های خبری در یکی از نخستین اخباری که از این رویداد منتشر کردند کاملا جانبدارانه حمایت خود را از نوع تنظیم و پوشش اخبار نشان دادند و در آن سوی میدان نیز اخبار ملت مظلوم ایران را با سانسور فراوانی به دنیا مخابره می‌کردند.

البته به غیر از روز‌های ابتدایی جنگ که ساختار رزم ایران هنوز به صورت درست و کامل و آنگونه که باید شکل نگرفته بود خیلی به سرعت شاهد انسجام و شکل‌گیری ارتش و نیرو‌های دفاعی کشور شدیم و عملیات‌های موفقیت آمیز ایران با استفاده از ارتش، سپاه و بسیج مردمی آغاز شد. ضمن اینکه آنقدر در جریان این عملیات‌ها پیروزی‌ها و دستاورد‌های فراوانی به دست می‌آمد که همین رسانه‌های حامی صدام به ناچار مجبور می‌شدند تا به حقیقت وقایع میدان جنگ و پیروزی‌های ایران اعتراف کنند.

هدف عمده دیگری که رسانه‌های غربی در حمایت از تجاوز و لشکرکشی صدام به ایران داشتند کمک به تجزیه کشور بود. هنوز چیزی از زمان آغاز تجاوز نظامی عراق به ایران نگذشته بود که رسانه‌های بیگانه نیز اعتراف کردند هدف و مقصود اصلی صدام از حمله به ایران تجزیه ایران و اشغال دائمی خوزستان و دستیابی به منابع نفتی ایران و همینطور تسلط بر شط العرب و دستیابی به خلیج فارس است.

یکی دیگر از رسانه‌های بسیار فعال در جریان جنگ ایران و عراق «رادیو آمریکا» بود. این رادیو در یکی از بخش‌های خبری خود به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد: «بهانه حمله عراق به ایران این بود که قرارداد الجزایر مبنی بر تعیین خطوط مرزی شط العرب که در زمان رژیم سلطنتی ایران بین دو کشور بسته شده بود به عراق تحمیل شده است و قرارداد باید ملغی شود. هشت سال جنگ به طول انجامید و بالاخره هم جنگ متارکه شد.»

تلویزیون «سی بی اس» آمریکا دیگر شبکه‌ای بود که به دقت و ظرافت جنگ ایران و عراق را دنبال می‌کرد. خبرنگار این تلویزیون در مصاحبه با سناتور آمریکایی «سام نان» می‌گوید: هرچند ما برای دوست نداشتن ایران دلایل زیادی داشتیم، اما سکوت ما در برابر تجاوز صدام به ایران از جمله اشتباهات دیگر ما محسوب می‌شود.»

در نهایت پس از گذشت چند سال از شروع جنگ و اثبات مظلومیت ایران در عرصه جهانی، برخی از رسانه‌ها متجاوز و علل تجاوز را اعلام کردند. به طور نمونه روزنامه «دیاریو» چاپ اسپانیا در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۶۹ مصادف با ۴ اوت ۱۹۹۰ می‌نویسد: «پس از شروع جنگ با ایران رژیم عراق همیشه جمهوری اسلامی را به عنوان آغازگر جنگ معرفی می‌کرد و در غرب نیز بر روی این عقیده تبلیغ شد لکن همه دنیا می‌دانستند که صدام شروع‌کننده بود»

روزنامه «گاردین» نیز از دیگر رسانه‌های مهم جهان بوده و هست که در تکمیل تبلیغات بی‌اساس و ناجوانمردانه عراق نوشته بود: « ... در ایران مذهبیون سعی دارند نقش ارتش و نیرو‌های مسلح را کم اهمیت جلوه دهند و در عوض بر نقش سپاه پاسداران تاکید نمایند».

در همین مورد دستگاه‌های تبلیغاتی استکبار جهانی و ضد انقلاب همگام و همراه با دستگاه تبلیغی عراق درصدد ایجاد سوءظن و بدبینی در میان ارتشیان و تفرقه‌افکنی بین ارتش و سپاه و بی‌انگیزه کردن آنان در جنگ برآمدند که خوشبختانه در مرحله دوم جنگ پس از عزل بنی‌صدر و رهنمود‌های حضرت امام خمینی (ره) این جو به فضایی همدلی تبدیل شده و قدرت مضاعفی در مقابل تهاجم رژیم بعث پیدا کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار