رئیس مرکز دانشنامه دفاع مقدس استانی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

دانشنامه دفاع مقدس، ماندگارترین و مؤثرترین روش برای تبیین حقایق جنگ است

سردار «باباخانی» گفت: بسیاری از اقدامات و فعالیت‌ها در مقطع کوتاهی نمود دارند و ممکن است در بلندمدت از بین بروند اما دانشنامه دفاع مقدس، ماندگارترین، مفیدترین و مؤثرترین روش برای تبیین حقایق دفاع مقدس است.
کد خبر: ۵۱۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶ - 09March 2022

دانشنامه دفاع مقدس، ماندگارترین و مؤثرترین روش برای تبیین حقایق جنگ استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، سردار «علی باباخانی» رئیس مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز در نشست با مدیرکل و کارکنان اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز اظهار داشت: کتاب‌های بسیاری در حوزه دفاع مقدس تألیف شده اما تدوین دانشنامه دفاع مقدس، اقدامی متفاوت و جهادی و باقیات و صالحاتی برای تهیه‌کنندگان است، البته اگر به‌درستی صورت گیرد.

وی مطرح کرد: بسیاری از اقدامات و فعالیت‌ها در مقطع کوتاهی نمود دارند و ممکن است در بلندمدت از بین بروند اما دانشنامه دفاع مقدس، ماندگارترین، مفیدترین و مؤثرترین روش برای تبیین حقایق دفاع مقدس است که با بسیاری از فعالیت‌های انجام‌شده طی این سال‌ها تفاوت خواهد داشت. این دانشنامه، سندی پر از حقایق معتبر و قابل‌اعتماد است که می‌توان به‌خوبی از آن دفاع کرد.

رئیس مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس، هیچ سندی جامع‌تر از دانشنامه تولید نشده و نخواهد شد. در این اثر فاخر تاریخی، به انسان‌ها، ارزش‌ها، مفاهیم و اثرات ماندگار می‌پردازیم که این اقدام بزرگی است. اگر در این زمینه قدمی برداشته و قلمی درست به کار گرفته شود، علاوه بر برخورداری ما از برکات آن، دیگران نیز می‌توانند از این چشمه زلال استفاده کنند.

سردار باباخانی با تأکید بر اهمیت مداخل و مقالات دانشنامه دفاع مقدس و با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی، یک شخصیت بین‌المللی شد، عنوان کرد: شهدای دیگری را نیز داریم که مانند سردار دل‌ها اعتبار بین‌المللی پیدا کرده‌اند که باید در دانشنامه دفاع مقدس به‌خوبی به نسل‌های آینده معرفی شوند. کتاب آیات شیطانی اثر سلمان رشدی با مأموریت شیطانی نوشته شد اما توانست در میلیون‌ها نسخه چاپ شود و میلیاردها دلار در دنیا فروش داشته باشد.

وی با بیان اینکه چرا نباید آثار شهدای ما و دفاع مقدس که بر حق هستند، ماندگار شود؟ تأکید کرد: مفاهیم انسانی و اجتماعی دفاع مقدس باید در قالب چندین اثر فاخر بین‌المللی به چند زبان زنده دنیا تدوین شود تا دیگران برای تهیه آن حاضر به پرداخت مبالغی به دلار شوند. دایره‌المعارف دفاع مقدس از جمله اقدامات فاخر و گنجینه‌ای برای هنرمندان، تاریخ نویسان، جامعه شناسان، کارشناسان ادبی و مسائل اجتماعی، امنیتی و سیاسی است.

رئیس مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس استانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ما مدعیان انقلاب و ولایتمداری هستیم که اگر به‌خوبی کار کنیم، اقدامات ما ارزش بالاتری دارد و در صورت کم‌کاری، گناه ما سنگین‌تر خواهد شد، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین گفت: باید اهمیت این امر بزرگ را دانسته و خود را مکلف بدانیم که به دنبال ابزارهای ثبت و نشر ارزش‌ها باشیم.

سردار باباخانی گفت: برخی از ما  که سال‌ها در کنار رزمندگان و شهدا بوده‌ایم و جان‌فشانی‌های آنان را دیده‌ایم،  در این مسیر بار سنگینی بر دوش داریم و باید فرهنگ همان ایثار و جان‌فشانی‌ها را به نسل‌های امروز و آینده منتقل و آن‌ها را ماندگار کنیم که یکی از راهکارهای این امر، تدوین دانشنامه دفاع مقدس است. اگر حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نبودند، شاید کمترین اثر از عاشورا که منشأ هزاران خیر، برکت، تحول و معرفت برای بشریت بوده به نسل امروز منتقل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای همسو به‌منظور ذخیره باقیات و صالحات پای کار بیایند و مطمئن باشند که خداوند نصرت خود را شامل حال آنان خواهد کرد، تأکید کرد: باید تمام تلاش خود را برای مستند کردن این ارزش‌ها بکار گیریم تا در کشور ما و سایر کشورها منشأ تحول باشند. امید است در سال‌های آینده از دانشنامه دفاع مقدس استان البرز به‌عنوان سندی ماندگار از رزمندگان و یاوران انقلاب رونمایی و کارت قهرمانی تهیه این اثر فاخر به افتخارات استان البرز افزوده شود.

در پایان این نشست، طی حکمی از سوی سردار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز، «محمد مهرابی» رئیس حوزه هنری این استان به‌عنوان مسئول مداخل هنری دانشنامه دفاع مقدس البرز معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار