مراسم شب وداع با غواصان و خط شکنان در باغ موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد + تصاویر

مراسم شب وداع با غواصان و خط شکنان با حضور پرشور مردم و مسئولان استانی در باغ موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹ - 12August 2015

مراسم شب وداع با غواصان و خط شکنان در باغ موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری، همزمان با شب شهادت حضرت امام صادق(ع) مراسم شب وداع با 30 شهید غواص و خط شکن لشکر ویژه 25 کربلا در باغ موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد.

در این مراسم که از سوی ستاد استقبال و تکریم از شهدای غواص و خط شکن برگزار شد، مردم شهیدپرور مازندران با حضور بینظیر خود در این مراسم حماسه ای دیگر خلق کردند؛ حماسه ای به شکوه و عظمت هشت سال دفاع مقدس.

پیکرهای مطهر شهدای غواص مازندران همزمان با اجرای رزمایش توسط غواصان از آن سوی اروند فرضی(رودخانه تجن) با قایق هایی به این سمت رودخانه حمل شد و ازهمان بدو ورود به مراسم، مورد استقبال باشکوه هزاران نفر از مردم عاشق و وفادار که از شهرهای مختلف مازندران خود را به این مراسم رسانده بودند قرار گرفت.

در این مراسم دکتر ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران،آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، سردار بابایی فرمانده سپاه کربلا، رضایی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس، سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی شهدای مفقودالأثر، مهندس عبوری شهردار ساری، مسئولان استانی و جمع بیشماری از خانوادههای معظم شهدا، جانبازان بهویژه جانبازان ۷۰ درصد، آزادگان، وابستگان به شهدا، رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس، نیروهای نظامی و انتظامی، روحانیت معزز، بسیجیان و قشرهای مختلف مردم مؤمن و ولایت مدار شرکت داشتند.

 

در این ویژه برنامه تعدادی از ورزشکاران، مدالهای ورزشی (جهانی) خود را به شهدای غواص تقدیم کردند.

 

همچنین اجرای سرود مازندرانی در وصف شهدای غواص، نوحه سرایی و سینه زنی و…از برنامههای مراسم شب وداع با شهدای غواص بوده است.

مردم همیشه در صحنه و ولایتمدار استان 30 شهید غواص  و خط شکن را روی دست های خود تشییع کردند.

دکتر حسن رحیم پورازغدی دربخشی از سخنان خود با بیان اینکه ریشه اسلامیت، تشیع و جهاد از زمان امام صادق (ع) در مازندران وجود داشته است، گفت: این امام بزرگوار در زمان خود پیام مستقیم به مردم استان می فرستادند که نشان دهنده ریشه های جهاد علوی درمنطقه است.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه در عملیات های والفجر 8 ، بدر، خیبر و کربلای 4 شرکت داشتم و شاهد مفقود شدن، شهادت و مجروع شدن ده ها نفر از دوستانم بودم ، افزود : متأسفانه در این عملیات ها توفیق شهادت نصیبم نشد که مشخص بود خداوند عده ای را برای شهادت قبول کرده است .

وی به بازسازی نمادین عملیات کربلای 4 که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد اشاره کرد و گفت: عبور از رودخانه اروند به این سادگی نبود و رزمندگان این عملیات در موقعیتهایی تصمیم می گرفتند که تصور آن برای خیلی ها سخت بود .

دکتررحیم پور افزود: آب اروند مثل رودخانه تجن آرام نبود و سرعت آن در موقع جذر 100 کیلومتر بود که بچه های غواص باید یک زاویه 45 درجه برخلاف حرکت آب شنا می کردند تا آب آن ها را به سنگرهایی که می خواهند منهدم کند برساند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه آب اروند کوسه داشت ،افزود: بچه های رزمنده این آمادگی را داشتند که قبل از دشمن کوسه پا یا دستشان را بزند و آمادگی داشتند که اگر هدف گلوله یا طعمه کوسه ها شدند سرو صدا نکنند تا بقیه نیرو ها لو نروند و هدف دشمن قرار نگیرند .

وی به آب سرد اروند اشاره کرد و گفت: در شب های زمستان غواصان 30 _40ساعت در آب سرد آموزش می دیدند و گاهی 7-8 ساعت در آب سرد بودند و زمانی که می آمدند بیرون دستشان از فرط سرما یخ می زد طوری که نمی توانستند زیپ لباس غواصی را باز کنند .

دکتر رحیم پور ادامه داد: دیگ آب گرم و لبو برای غواصان آماده می کردند و غواصان دستهایشان را در آب گرم می گذاشتند تا دستهایشان ملایم شود تا حداقل بتوانند زیپ لباس غواصی را باز کنند و اغلب آن ها سرفه می کردند ولی چون اخطار دادند که اگر شب عملیات کسی مریض باشه و سرفه کند از گروه غواصی جدا می شود و این بچه ها چنان مراقبت می کردند که بهبود پیدا کنند که بتوانند در عملیات شرکت کنند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه در شب عملیات بچه های غواصی که برای شرکت در آن به دلیل بیماری حذف شدند گریه می کردند، ابراز داشت : یک نوجوان 17 ساله در این عملیات به دلیل سرماخوردگی حذف شد بر روی پاهای فرمانده می افتاد و آن را می بوسید و قسم می داد که بگذار که در این عملیات شرکت کنم قسم می خورم که سرفه نمی کنم.

وی افزود: در زمان آموزش رزمندگان در کنار نخلستان های بهمن شیر و کارون قبرهایی کنده بودند و معمولا از آموزش برمی گشتند می رفتند در قبرهایشان و مشغول عبادت می شدند و فرهنگ شهادت در وجودشان رخنه کرده بود و با این آمادگی رفتند و در عملیات های مختلف هیچکدام از رزمندگان نرفتند که برگردند .

وی افزود:قبل از عملیات خیلی صریح به رزمندگان گفته می شد که امشب می رویم و برنمی گردیم  و بچه های غواص وارد آب می شدند که برنگردند.

دکتر رحیم پور اضافه کرد: قبل از عملیات رزمندگان به سجده رفتند و دو رکعت نماز شهادت خواندند، زمانی که وارد آب شدیم یک آرامش عجیبی در رزمندگان به وجود آمد و انزل السکینه که خداوند در قرآن وعده می دهد نازل شد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ورود به اروند مطمئن بودیم که اتفاقی می افتد و ما به آن سمت آب نمی رسیم ولی وارد آب شدند اینقدر حال آن ها تغییر پیدا کرد که در اروند شوخی می کردند و ستون غواص خط را شکست .

دکتر رحیم پور ازغدی بیان کرد: غواصان دست هایشان را حنا بستند و زمانی که می خواستند وارد آب شوند همه به سجده رفتند و می گفتند امشب جشن خون است و همدیگر را بغل کردند که هر کس شهید شد شفیع دیگران باشد و بقیه نیزراه شهدا را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در عملیات های مختلف آمادگی رزمندگان برای شهادت دیدم یادآور شد: زمانی که از برادرم که در این عملیات مفقودالاثر شد پرسیدم که امشب چه اتفاقی می افتد گفت امشب ما شهید می شویم ولی ان شاالله خط را می شکنیم و بچه هایی که پشت سرما می آیند جزیره را  فتح می کنند.

دکتر رحیم پور ازغدی ادامه داد: برادرم در این عملیات از من خواست که جمله ای از پیامبر (ص) و امامان بگویم و این جمله را گفتم که کسی که عظم جهاد می کند خداوند به فرشتگان به او مباهات می کند که ببینید از خانواده و همه چیز گذشت تا لحظه آخر که وقتی هدف قرار می گیرد اولین قطره خونی که از بدن شهید خارج می شود تمام گناهانش پاک می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار