امام جمعه بخش مرکزی یزد:

توجه به سبک زندگی شهیدان برای نسل حاضر لازم است

حجت‌الاسلام «مدرسی» گفت: توجه به سبک زندگی شهیدان برای نسل حاضر و همه ما امروزه لازم است.
کد خبر: ۵۱۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ - 11March 2022

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، حجت‌الاسلام «سید محمدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه نماز جمعه این هفته که در احمدآباد مشیر برگزار شد اظهار داشت: توجه به تقوا در همه بخش‌های زندگی عامل سعادت بشریت است و مسیری روشن برای رسیدن به کمال محسوب می‌شود.

وی افزود: در روایتی آمده است که به شعبان از این رو شعبان می‌گویند که ارزاق مومنین در آن شعبه شعبه می‌شود، و بر این مبنا مشخص می‌شود که این ارزاق، رزق معنوی است.

آیت الله مدرسی ادامه داد: رزق معنوی همچون رزق مادی تلاش و تنوع لازم دارد و در استفاده از رزق معنوی افراد با یکدیگر متفاوت هستند و نباید توقع داشته باشیم همه به یک شکل و اندازه از رزق معنوی استفاده و بهره‌مند شوند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد اذعان داشت: همان گونه که باید برای ارزاق مادی هزینه کرد برای رزق معنوی نیز باید هزینه کنیم. رزق مادی ممکن است مسموم باشد باید ابزاری برای شناسایی و جایگاه رزق مادی داشته باشیم و رزق معنوی هم از این قاعده جدا نیست.

وی تصریح کرد: از دیگر سو برنامه ریزی برای رزق مادی لازم است و نمی‌توانیم هر لحظه هر چیزی که لازم داریم را استفاده کنیم بلکه باید برنامه داشته باشیم و برای رزق معنوی نیز این چنین است.

آیت الله مدرسی اذعان داشت: در رزق معنوی باید توجه داشته باشیم که رزقمان را ارزان نفروشیم، یعنی با مسائل دنیایی معامله نکنیم، رزق معنوی نیز مثل رزق مادی نیاز به سمپاشی دارد و سمپاشی رزق معنوی استغفار است.

وی افزود: همانگونه که سرمایه‌های مادی را امانت و مراقبت می‌کنیم باید سرمایه‌های معنوی را نیز مراقبت کرده و به ودیعه بسپاریم و به ودیعه سپردن آن‌ها در حقیقت به نزد اهل بیت سپردن رزق معنوی است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به روز بزرگداشت شهدا و تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه ایثار، مقاومت و مدافعان حرم اذعان داشت: توجه به سبک زندگی شهیدان برای نسل حاضر و همه ما امروزه لازم است و سه اصل اساسی در زندگی شهیدان وجود دارد ۱. سلامت مادی و معنوی در زندگی ۲. توجه به هدف و تلاش برای رسیدن به آن که همان سعادت است ۳. بهره برداری از عمر و سرمایه زندگی. شهدا دیگر فکر نمی‌کردند خسته شده و یا باید چند ساعت کار کنند و سن آن‌ها چقدر است و با تمام انگیزه و بر مبنای این سه اصل در مسیر زندگی فردی و اجتماعی تلاش می‌کردند و هدفی جز رضایت الهی و سعادتمندی در کار‌ها نداشتند.

وی ادامه داد: ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان را در پیش داریم با تبریک این روز به جوانان ایران اسلامی، عوامل موفقیت جوان را باید برای جامعه گوشزد کنیم. ایمان و باور‌های اعتقادی درست را تببین نماییم و در ترویج فرهنگ تلاش و کوشش با برنامه‌های منسجم، متنوع و هدفمند قدم برداریم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: همگامی و همراهی خانواده‌ها با جوانان در مسیر تربیت صحیح، توجه به تلاش‌های سازنده از سوی مربیان، معلمان، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و نهاد‌های موثر، سیاست‌های حمایتی مسئولین و قوای سه گانه از جوانان، درک واقعیت‌ها توسط جوانان و اینکه ما تقصیر‌ها را به گردن دیگران نگذاریم و خودمان پا در میدان گذاشته و برای ساخت بهتر مسیر به شکلی همه جانبه تلاش کنیم.

وی با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: محور‌های قابل توجه‌ای از جمله جهاد تبیین مورد تاکید قرار گرفت. بر همگان روشن است که باید به آثار و ثمرات جهاد تبیین توجه داشت و اگر بخواهیم گفتمان انقلاب اسلامی حاکم باشد باید در سدد تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم، اگر بخواهیم این گفتمان و تبیین اثربخش باشد و تبلغیات دشمنان را خنثی کند باید زنجیره تواصی به حق را حفظ کنیم و ابعاد مختلف جهاد تبیین را محقق سازیم.

وی افزود: اگر بخواهیم معارف دینی ما عملیاتی شده و از حالت کتابی و گفتاری خارج شود باید موضوعات را از ابعاد مختلف و روشن تبیین کنیم و زمینه به ثمر نشستن الگو‌های عملیاتی را فراهم سازیم. مردم ما نیز به عنوان ارکان اصلی انقلاب در صحنه حضور داشته و به جهاد تبیین توجه کنند. اگر بخواهیم مشکلات جامعه امروز ما حل شود و باور و امیدسازی برای آینده را در جامعه داشته باشیم توجه به جهاد تبیین بسیار مهم است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ادامه داد: اگر بخواهیم دشمن را مایوس کنیم در میدان جهاد تبیین امکان پذیر است واین میدان ویژگی‌های خود را دارد که دشمن شناسی از خصوصیات مهم میدان جهاد تبیین است و اینکه دشمن چه راهکاری را دارد و نقاط متمرکز تبلیغات دشمن را بشناسیم و اولویت‌های تبیینی را برای ایمن سازی و انجام اقدامات در این عرصه مهم تشخیص دهیم.

مدرسی افزود: نکته دومی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره داشتند مولفه‌های قدرت است ایشان قدرت را به عنوان یک امر ترکیبی در جامعه معرفی کردند و فرمودند قدرت این نیست که فقط از ناحیه دولت باشد قدرت باید از ناحیه ملت هم تامین شود.

وی بیان کرد: بر این مبنا ارکان اقتدار ملی لازم به توجه است ومسائلی که مستقیما به توده‌های مردم بر می‌گرد مثل اتحاد و اعتمادملی، اعتماد و امید عمومی، اعتماد به نفس ملی، حفظ ایمان ملی و مسئله معیشت عمومی و روان بودن و آسان بودن مسائل اجتماعی مرتبط با مردم و همه این موارد در افزایش قدرت ملی لازم به توجه است به شکلی دو سویه مردم و مسئولان باید به آن توجه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار