مدیر دفتر سابق الجزیره در تهران در گفتگوی تفصیلی با دفاع پرس:

آینده‌ روشن در انتظار محور مقاومت پس از توافق هسته‌ای/"الجزیره" وارد بازی های سیاسی شده است

در گفتگوی دفاع پرس با مدیر دفتر سابق الجزیره و فعلی شبکه خبری المیادین در تهران می‌خوانید: المیادین خلأ موجود در پوشش اخبار محور مقاومت را پر کرده است، این شبکه مجاهدی را که در مبارزه با تروریسم کشته شود، شهید می نامد، هدف اصلی این شبکه دعوت به اعتدال است، تلاش رسانه‌های حامی گروه‌های تکفیری برای بایکوت خبری پیروزی‌های محور مقاومت و ...
کد خبر: ۵۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ - 15August 2015

آینده‌ روشن در انتظار محور مقاومت پس از توافق هسته‌ای/

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، سیروس فتح اله اتیکندی: شبکه تلویزیونی "المیادین" با رویکردی حرفهای و مثبت به موضوع محور مقاومت در منطقه، بیداری اسلامی و قیام ملتهای مسلمان در سال 2012 در بیروت شروع به کار کرد.

این شبکه شعار "واقعیت آن گونه که هست" را به عنوان شعار اصلی خود انتخاب کرده و تأکید میکند که نام این شبکه از میدان "التحریر" و سایر میدانهای عربی که خاستگاه بیداری اسلامی و انقلابهای مردمی بودهاند، گرفته شده است. مرکز اصلی این شبکه در بیروت و دفترهایی را در پایتخت کشورهای دیگر از جمله ایران، فرانسه، چین، مصر، تونس، روسیه، ترکیه و سوریه دارد.

براساس گفتههای مسوولان این شبکه، وحدت جهان عرب و همگرایی میان جهان اسلام از مهم ترین معیارهای این شبکه است که میخواهد فرهنگ افراط گرایی و تروریسم و تبعیض نژادی، دینی و طایفهای را کنار بگذارد و به مسائل جهان عرب و تمام کشورهای جهان بپردازد.

در همین راستا با "محمد حسن البحرانی"، مدیر دفتر این شبکه در تهران در خصوص اهداف راهاندازی و نحوه پوشش اخبار مقاومت اسلامی توسط این شبکه به گفتگو نشستیم که متن این مصاحبه تفصیلی در ذیل از نظرتان می گذرد.


دفاع پرس: فعالیت رسانهای خود را چه زمانی شروع کردید و در کدام شبکه و یا مجله و روزنامه مشغول فعالیت بودید؟

البحرانی: وقتی حکومت صدام حسین درعراق حاکم بود، بنده هم مثل میلیونها عراقی به سبب استبدادی و دیکتاتوری بودن این حکومت، از عراق به سوریه و سپس به ایران مهاجرت کردم و فعالیت رسانهای خود را از سال 1982 میلادی با نوشتن تحلیل و مقالههای سیاسی در روزنامههای مخالف رژیم بعثی عراق شروع کردم.

 در ادامه فعالیت رسانهای خود، با مجله "العالم" و روزنامههای "المستقبل"، "الرای العام"، "کیهان عربی" و "الوفاق" همکاری میکردم تا اینکه در سال 1988 به عنوان خبرنگار وارد شبکه خبری "الجزیره" شدم و بعد از 13سال فعالیت در این شبکه، بنا به دلایلی استعفا دادم و در شبکه خبری "العالم" به عنوان مسئول خبرنگاران منسوب شدم. در حال حاضر هم مدیر دفتر شبکه خبری المیادین در تهران هستم.



دفاع پرس: شبکه خبری المیادین با چه هدفی راه اندازی شد؟


البحرانی: 5 سال پیش، وقتی انقلابهای مردمی (سال 2011) در کشورهای عربی بوقوع پیوست، بسیاری از شبکههای عربی زبان در کشورهای عربی، سیاستها و اهداف خود را در خصوص اطلاع رسانی و موضع گیری تغییر دادند؛ در حالیکه قبلا اهداف و سیاست دیگری را دنبال میکردند. البته به نظر من شاید علت این تغییر سیاست، وضعیت سیاسی جدیدی بود که به لحاظ قومیتی، ملی، دینی و دلایل دیگری در منطقه ایجاد شده بود. به هر حال این تغییر سیاست نیاز داشت که یک شبکه جدیدی توسط اهل رسانه در کشورهای عربی تاسیس شود. پس این نیاز، احساس شد و شبکه خبری المیادین در سال 2012 تاسیس شد.

با توجه به اینکه من از ابتدای تاسیس این شبکه حضور نداشتم، ولی مطمئن بودم که سیاست این شبکه همسو با جبهه مقاومت که متشکل از سوریه، ایران، لبنان، حماس و جهاد است، بود. این شبکه همچنین با آرزوهای مردم که مبتنی بر ضد اشغالگری، مخصوصا ضد رژیم صهیونیستی است، همسو است. این همان هدفی است که شبکه خبری المیادین از ابتدا تاسیس آنرا سرلوحه خود قرار داده و تا به امروز هم ادامه میدهد و خواهد داد.

** المیادین خلأ موجود در پوشش اخبار محور مقاومت را پر کرده است

به نظر من المیادین در محقق ساختن این هدف تا به امروز موفق بوده است. چرا که تحقیقات و بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که این شبکه خلأ موجود در پوشش اخبار محور مقاومت را پر کرده و الان هم در بین شبکههایی که در خصوص محور مقاومت فعالیت میکنند، در رتبه خوبی قرار دارد.

با توجه به اینکه آمارهای دقیقی از مخاطبان المیادین در اختیار ندارم، ولی شکی نیست که این شبکه جزء پنج شبکه خبری اول در کشورهای عربی است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که شبکه خبری المیادین در مقایسه با شبکههای خبری دیگر مثل "الجزیره"، "العربیه" و "اسکای نیوز" با امکانات مادی خیلی کمی شروع به کار کرده است، در حالیکه بودجه شبکه خبری الجزیره چند سال پیش تا جایی که من اطلاع دارم بیش از یک میلیارد دلاربود. با این شرایط و امکاناتی که شبکه خبری المیادین در اختیار دارد، الحمدلله این شبکه توانستهاست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند و شکی نیست که این شبکه در خصوص پوشش اخبار جبهه مقاومت در رتبه یک قرار دارد.

و اگر از لحاظ جغرافیایی اشاره کنم، شاید این شبکه از لحاظ آماری بین کشورهایی مثل سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، بحرین، مصر، تونس و یمن پر بیننده است.

دفاع پرس: رویکرد این شبکه نسبت به تحولات منطقه(سوریه، فلسطین، یمن و عراق) چگونه است؟ چگونه اخبار تحولات منطقه را پوشش میدهد؟ به طور خاص حضور المیادین در یمن چگونه است؟ آیا شما تیم رسانهای در آنجا دارید یا اینکه از منابع محلی یمن اخبار را می گیرد؟

البحرانی: رویکرد المیادین نسبت به تحولات منطقه از لحظه شروع این تحولات این بود که سعی میکرد مبارزه مردم و ارتش این کشورها با گروههای تکفیری و تروریستی در کشورهای سوریه، عراق، بحرین مصر و ... را به صورت دقیق پوشش و انعکاس دهد. لذا رویکرد این شبکه تمرکز کردن در پوشش هدف مبارزه با تروریسم و انعکاس اخبار مقاومت مردمان این کشورها در مبارزه با تروریسم است.

 ** المیادین مجاهدی را که در مبارزه با تروریسم کشته شود، شهید می نامد


پوشش خبری المیادین در خصوص اخبار مبارزه با تروریسم بیطرفانه نیست؛ شبکه خبری المیادین کسانی را که در مبارزه با تروریسم در هر کشوری که باشد، کشته میشود، این شخص را شهید می نامد و ما این رویکرد را در این شبکه ادامه خواهیم داد.

** هدف اصلی المیادین دعوت به اعتدال است


هدف اصلی المیادین دعوت به اعتدال است؛ یعنی ما تلاش می کنیم رویکرد معتدلی را بین تمام ادیان و مذاهب ترویج کنیم، یعنی برعکس گروههای تکفیری که سلاح وهابی به دست گرفتهاند و به جان تمام ادیان و مذاهب افتادهاند. ما در این شبکه سعی می کنیم اعتدال و میانه روی را نگه داریم و ترویج دهیم.



دفاع پرس: سیاست المیادین در خصوص گزینش افراد برای مصاحبه چگونه است؟


البحرانی: بعضی از شبکههای عربی به بهانه حرفهای کار کردن یک سری مصاحبهها و اخباری را نقل میکنند که متاسفانه این اقدام از سوی آنها مبتنی بر دو مسئله است: اولی اینکه این رسانهها اخبار داعش و گروههای تکفیری را ترویج می دهند. مثلا اگر به اخبار بعضی از این شبکهها (خبرگزاری الاعماق) نگاه کنید متوجه میشوید که به داعش اختصاص دارند و اکثر اخبار آنها را به صورت روزانه پوشش میدهند که این کار، ترویج غیر مستقیم افکار و عقاید این گروههای تکفیری است.

** تلاش رسانههای حامی گروههای تکفیری برای بایکوت خبری پیروزیهای محور مقاومت


مسئله دوم هم این است که این رسانه سعی میکنند طرف مقابل را بایکوت خبری کنند و تمام تلاششان بر این است که پیروزیهای مقاومت که طرف مقابل در برابر این گروههای تکفیری است، کم رنگتر بکنند. این رسانه تلاش میکنند نشان دهند که داعش در سوریه و عراق چگونه پیروز میشود که 100در صد سیاست شبکه خبری الیمادین مقابل این شبکه ها است.

این شبکه در کشورهایی مثل سوریه، عراق و یمن دفاتر خیلی فعالی دارد که در این دفاتر خبرنگاران فعالی  در حال فعالیت هستند که اخبار تحولات میدانی و سیاسی را به صورت روزانه مخابره می کنند. تمرکز المیادین در این کشور روی تحولات میدانی است. این شبکه دفاتری در کشورهای بیروت و فلسطین و بیروت داریم.

دفاع پرس: عملکرد شبکه المیادین در جنگ 51 روزه غزه را چگونه ارزیابی می کنید؟

البحرانی: چون جنگ 51 روزه یک اتفاق بزرگی در نوع خودش بود و همچنین چون این جنگ در غزه اتفاق افتاده است و مقاومت مردم فلسطین، جهاد و حماس جزء محور مقاومت هستند، لذا شبکه خبری المیادین وظیفه داشت تمام امکانات خود را برای پوشش خبری این جنگ بسیج کند.

ما در شبکه خبری المیادین معتقد هستیم که رسانه جزئی از جنگ محسوب میشود، چرا که ما در چند سال اخیر شاهد بودیم که رسانهها در تحولات اخیر چگونه موجب سقوط برخی از رژیمها شدند. در جنگ 51 روزه اهمیت و نقش رسانهای المیادین این بود که تمام امکاناتش را برای پوشش این رویداد بزرگ که اقتدار محور مقاومت را به تصویر می کشید، بسیج کرد.

دفاع پرس: آقای بحرانی چرا شما بعد از اینکه سیزده سال در شبکه خبری الجزیره مشغول فعالیت بودید، استفعا دادید؟

** 2 دلیل اصلی استعفای مدیر دفتر سابق الجزیره در تهران

البحرانی: یکی از دلایلی که باعث شد من از شبکه خبری الجزیره استعفا بدهم، تغییر سیاست این شبکه بود. من بارها به مدیر کل این شبکه گفتم که این شبکه یک شبکه قوی و حرفهای است، ولی متاسفانه الان سیاستهای خود را در قبال تحولات منطقه تغییر داده و تبدیل به یک طرف در بازیهای سیاسی منطقه شده است و من قادر به ادامه همکاری با این شبکه نیستم. بعد از من هم بسیاری از خبرنگاران و مدیران دفاتر الجزیره در کشورهای منطقه به دلیل تغییر مواضع سیاسی الجزیره استعفا دادند.

دلیل دوم استعفای من مربوط به وضعیت جسمانیام بود، من در آن زمان وضعیت جسمانی مطلوبی نداشتم لذا ادامه فعالیت برای من در شبکه خبری الجزیره ممکن نبود.

دفاع پرس: تحلیل شما نسبت به تحولات منطقه مخصوصا سوریه، فلسطین، یمن و عراق چگونه است؟

البحرانی: من معتقدم که شرایط و فضا برای انقلابهای مردمی در کشورهای عربی کاملا فراهم بود. علت اصلی این انقلابها به نظر من فساد رژیم حاکم آنها از زمان جنگ جهانی اول تا 2010 میلادی است.

دلیل دوم را می توان دیکتاتوری بودن حاکمان این کشورها دانست. در واقع در این مدت رژیم هایی سرکار آمده بودند که در وهله اول دیکتاتور بودند و در وهله دوم تاریخ صلاحیت این رژیمها تمام شده بود. به نظر من بزرگترین رژیم فاسد، عربستان سعودی و بعد از آن برخی از رژیم های کشورهای عربی است.

 باتوجه به اینکه سن حسنی مبارک بالا بود و نیاز به تغییر بود، ما انتظار داشتیم این تحولات از مصر شروع شود، ولی از تونس شروع شد و سریعا به کشورهای لیبی، مصی و ... منتقل شده  که البته باید اشاره کنم که این تحولاتی که در منطقه صورت گرفت، خیلی از کشورها مخصوصا آمریکاییها و رژیم صهیوینستی انتظار آنرا داشتند، و لذا سعی کردند این تحولات را به سمتی هدایت کنند که به نفع این کشورها تمام شود.

متاسفانه ما الان در منطقه شاهد هستیم که سیاست آمریکاییها و صهیونیستها مبنی بر تقسیم منطقه به نحوی عملی شده است؛ سودان تقسیم شد، عراق و سوریه تقسیم میشود، یمن هم که الان درگیر جنگ است که به نوعی در حال تقسیم است، لیبی، مصر و عربستان هم به نوبت تقسیم خواهند شوند.

نکته قابل توجه این است که علاوه بر فساد رژیم های منطقه، ایجاد ناامنی در منطقه توسط آمریکاییها و صهیونیستها هم خیلی بحث بر انگیز است؛ در حال حاضر آمریکا به بهانه مبارزه با گروههای تکفیری و تروریستی سعی می کند منطقه را به سمتی سوق دهند که در راستای تحقق سیاستهای خود پیش برود.

به عنوان مثال چند روز پیش یکی از شبکههای خبری عربی زبان گزارشی پخش کرد که در این گزارش گروه تکفیری داعش در روز روشن بدون اینکه جنگندههای ائتلاف آنها را هدف قرار دهد، در حال رفت و آمد به سوریه و عراق هستند، این در حالی است که آمریکاییها مدعی هستند با تمام امکانات در صدد از بین بردن داعشیها هستند.

** هدف آمریکا از ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه


به طور خلاصه میتوان گفت که آمریکاییها از وجود جریانهای تکفیری در منطقه خاورمیانه دو هدف اساسی را دنبال میکنند: اولی امنیت رژیم صهیونیستی است و دومی هم امنیت انرژی است.

دفاع پرس: با توجه به اینکه بیش از چهار ماه است که عربستان سعودی با حمله به یمن این کشور را تحت محاصره همه جانبه قرار داده و روند کمک رسانی به جنگ زدگان و نیازمندان یمنی را با دشواری مواجه ساخته است، شما این حمله ظالمانه را چگونه ارزیابی میکنید؟

** عبد العزیز: "عزت عربستان در ذلت یمن است و عزت یمن در ذلت عربستان است"


البحرانی: حمله عربستان به یمن در واقع به عنوان حمله یک کشورعربی به کشور عربی دیگر در نوع خود اولین بار نیست، در حالیکه سالها پیش صدام دیکتاتور سابق عراق به کویت نیز حمله کرده بود. من از مؤسس حکومت آل سعود، عبد العزیز آل سعود شنیدهام که گفته بود "عزت عربستان در ذلت یمن است و عزت یمن در ذلت عربستان است."

سعودیها این سیاست را دنبال می کنند و سعی می کنند که مردم یمن را همیشه فقیر و نیازمند کمکهای مالی عربستان نگه دارند. لذا این اتفاقاتی که درکشورهای عربی رخ داد، مردم یمن هم از این انقلاب جا نموندند و دست به انقلاب زدند تا به آرمانهای خود جامعه عمل بپوشانند. همین باعث شد آنها علیه علی عبد الله صالح قیام کنند. با توجه به اینکه این حرکت مردم یمن کاملا با منطق عربستان در تضاد است و همچنین عربستان با کشوری که حکومتاش با انتخابات و مردم سالاری تشکیل شود، مخالف است، بنابراین تلاش می کنند که مردم یمن به آن اهدافی که می خواهند برسند، نرسند.



دفاع پرس:
آینده محور مقاومت را چگونه می بینید؟


** با توافق هستهای ایران آیندهای روشن در انتظار محور مقاومت است

 البحرانی:
با توجه به اینکه با پیدایش گروههای تکفیری خسارتهای زیادی به محور مقاومت مخصوصا در سوریه وارد شده است، ولی من بعد از توافق هستهای آینده محور مقاومت را آیندهای روشن می بینم، چرا که این توافق باعث خواهد شد، ایران نقش قوی و تاثیر گذاری در منطقه داشته و اتقاقاتی را که در منطقه رخ میدهد به سمتی سوق دهد که راهحلهایی خوب و سازندهای را برای حل مشکلات داخلی برخی طرفهای محور مقاومت را بهمراه داشته باشد و این باعث خواهد شد که در نهایت محور مقاومت به هدف نهایی خود رسیده و قوی تر از گذشته شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار