همرزم شهید «حسین حسین‌پور توانا»:

شهید «توانا» زیر خمپاره هم نماز خود را ادامه داد

«صمد شافع خطیبی» همرزم روحانی شهید «حسین‌پور توانا» خاطره‌ای از اقامه نماز توسط این شهید والامقام زیر حمله خمپاره دشمن روایت کرد.
کد خبر: ۵۱۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۲ - 05April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، یکی از اقشاری که در طول جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت خود، تعداد زیادی شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند، طلاب و روحانیون هستند. در این دوران از شهر تبریز نیز روحانیون بسیاری عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند که یکی از سرشناس‌ترین آنان شهید «حسین حسین‌پور توانا» است.

وی در سال 1335 در تبریز متولد شد و تحصیلات خود را تا سال اول دبیرستان در این شهر ادامه داد. سپس راه تحصیلات حوزوی و علوم اسلامی در پیش گرفت و در سلک روحانیت درآمد. او در جریان انقلاب اسلامی چند بار از جمله در قیام 29 بهمن مردم تبریز و سپس در اعتراضات شهر قم، توسط رژیم وقت زندانی شد. با پیروزی انقلاب اسلامی در دادگاه‌‌های انقلاب اسلامی و هیئت‌های پاکسازی شهرداری و آموزش و پرورش حضوری فعال داشت و سپس به عنوان اولین فرمانده بسیج مستضعفین تبریز، سازماندهی این نهاد نوپا را برعهده گرفت. شهید «حسین‌پور توانا» به دنبال آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه شد و در تاریخ 31 اردیبهشت 1360 در سوسنگرد به مقام والای شهادت نائل آمد.

«صمد شافع خطیبی» از همرزمان این شهید گرانقدر، درباره شخصیت و کردار وی چنین روایت کرده است:

شهید «توانا» موقع نماز که می‌شد رنگش برافروخته می‌شد. موقع نماز، اشک چشمانش جاری بود. با صدای حزینی اذان می‌گفت. توفیقی شد که در سوسنگرد پشت سر او نماز جماعت بخوانیم. وقتی تكبير الحرام می‌گفت بدنش به شدت می‌لرزید، خصوصا در سجده‌های آخر که دیگر از خود بیخود می‌شد. روزی در حین نماز دشمن سوسنگرد را مورد هدف گلوله خمپاره قرار داد و نصف سقف آمد پایین.

تعدادی از بچه‌ها زیر آوار خاک و خاشاک ماندند و بقیه بلند شدند تا از محل خارج شوند. بعد از مدتی که برگشتیم نمازخانه، دیدیم حسین نمازش را قطع نکرده و اصلا متوجه نشده که چه اتفاقی افتاده. نمازش که تمام شد گفت: چی شده؟ طوری غرق نماز بود که متوجه نشده بود گلوله خمپاره منفجر شده و تعدادی از رزمندگان شهید و زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار