ما مقاوم هستیم/ بانوی ایثارگر دفاع مقدس:

فعالیت فرهنگی بانوان ایثارگر زمان جنگ، مصداق واقعی جهاد تبیین است

اشکیان گفت: در زمینه امور بانوان زمان جنگ، فعالیت‌های خوبی انجام شده که جای تقدیر و شکر‌گزاری دارد و اینگونه فعالیت‌ها مصداق واقعی جهاد تبیین است اما به هیچ عنوان این فعالیت‌ها در مقابل عظمت حماسه‌هایی که بانوان ایثارگر خوزستان و کشور انجام داده‌اند، کافی نیست.
کد خبر: ۵۱۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ - 16March 2022

فعالیت فرهنگی بانوان ایثارگر زمان جنگ، مصداق واقعی جهاد تبیین استبانوی ایثارگر «شهناز اشکیان» همسر سردار «مرتضی قربانی» از فرماندهان ارشد سپاه در دوران دفاع مقدس و بنیانگذاران لشکر 25 کربلا و 5 نصر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در اهواز، خود را با افتخار یک شهروند خوزستانی دانست و اظهار داشت: با این که اصالتا اصفهانی و ساکن تهران هستم اما همیشه خودم را به دلیل سال ها حضور در خاک مقدس جنوب، خوزستانی می دانم.

وی افزود: در عملیات فتح المبین وقتی توپ و خمپاره ها به ساختمان بیمارستان خوردند و اکثر کسانی که داخل سالن ها و روی تخت های بیمارستان بودند مجروح و شهید شدند و من زنده ماندم از خودم شرمسار شدم و بارها گفتم که شاید در آن جمع، من لیاقت شهادت را نداشتم ولی الان قانع شدم و شاکر خداوند هستم که تقدیر مرا به گونه ای رقم زد که امروز در گفت و گو با شما می توانم خیلی از حقایق و نا گفته های جنگ را برای نسل امروز بازگو کنم.

این بانوی ایثارگر گفت: زنان در دفاع مقدس هم شوهر داری، هم بچه داری، هم خانه داری و هم پشتیبان روحی، روانی و خدمات دهی به رزمندگان بودند و بی شک اگر این همه حمایت همه جانبه بانوان در حوزه های مختلف نبود، بیشتر رزمندگان و دلیر مردان صحنه های نبرد، شرایط و توان مبارزه در آن سطح را نداشتند.

اشکیان ادامه داد: امروزه وقتی در جمع دختران جوان دانش آموز یا دانشجو صحبت می کنم و از خاطرات زمان جنگ برایشان می گویم به یک نکته اساسی و عبرت آموز اشاره می کنم و آن هم این است که هم خودم و هم دیگر همسران شهدا و رزمندگان را که سال‌ها در بدترین شرایط جسمی، روحی، روانی و اقتصادی بودیم، حتی یک مورد ندیدم و نشنیدم که زنی بابت این همه مشقت به مرد رزمنده اش گلایه کند و این صبر و استقامت و معنویت می تواند الگویی برای نسل جدیدی باشد که در حین داشتن خیلی از شرایط مساعد زندگی به خاطر کوچک ترین مسائل جزئی با همسرانشان به مشکل می خورند.

این بانوی ایثارگر یادآور شد: اینکه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یک واحد مدیریتی برای پیگیری امور بانوان دوران دفاع مقدس دایر شده  و در این زمینه فعالیت های خوبی هم به انجام رسانده جای تقدیر و شکر‌گزاری دارد و اینگونه فعالیت ها مصداق واقعی جهاد تبیین است اما به هیچ عنوان این فعالیت‌ها در مقابل عظمت حماسه‌هایی که بانوان ایثارگر خوزستان و کشور انجام داده‌اند، کافی نیست.

راوی دفاع مقدس بانوان متذکر شد: جهاد تبیین یعنی اینکه من و امسال من که از صدها حادثه در زمان جنگ جان سالم به در بردیم، بتوانیم به بهترین شکل ممکن خاطرات و مخاطرات خود را به دختران جوان کشورمان انتقال دهیم، هر چند باور کارهایی که بانوان ما در زمان جنگ انجام دادند برای نسل امروز سخت و غیر ممکن است اما هنوز مستنداتی وجود دارد مبنی بر این که اتفاقات عجیبی توسط همسران و مادران شهدا و رزمندگان صورت گرفته که باید بیان شوند.

وی افزود: هرگز یادم نمی رود که نزدیک به 4 هزار بانوی ایثارگر از شمال کشور راهی اهواز شدند تا بتوانند برای طبخ غذای رزمندگان کمک کنند و همین ها تنها در یک نوبت صبحانه بیش از 18 هزار تخم مرغ را سرخ کرده و به صورت بسته بندی تحویل پشتیبانی جنگ دادند تا به دست رزمندگانی برسد که عازم خط مقدم بودند.

اشکیان عنوان کرد: تمام لحظات و خاطرات 8 سال جنگ برای من و خیلی از بانوان ایثارگر، عزیز و ماندگارند اما نمی توانم از خبر خوب و غرور آفرین آزادسازی خرمشهر بگذرم که تا صبح از شادی و شعف نتوانستم بخوابم و همچنین از خبر رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب که داغ بزرگی بر جسم و روح ما باقی گذاشت.

همسر سردار قربانی گفت: توصیه‌ام به دختران جوان کشورم این است که در فضاهایی همچون راهیان نور قرار بگیرند و حس و حال زمان جنگ را تجربه کنند و راویان عزیز هم به گونه ای حماسه ها را تبیین کنند که باور پذیر و تاثیرگذار باشد و باعث تحول در نسل جوان مان شود و البته ذکر خاطرات زیبا نیز می تواند یکی از راه های انتقال ارزش های معنوی آن دوران باشد به شرطی که هنرمندانه و به زبان معیار نسل امروز گفته شوند.

اشکیان یادآور شد: من به عنوان یک مادر، همیشه خاطرات سخت، تلخ و شیرین 8 سال جنگ را برای فرزندانم نقل می کنم که آن ها هم رسانه انتقال این خاطرات باشند درست مثل زمانی که در هتل فجر اهواز به همراه بسیاری از همسران رزمندگان خط مقدم تنها به وسیله رادیو از اتفاقات جنگ باخبر می شدیم و حتی لیست اسرا و شهدا را یادداشت می کردیم تا بتوانیم در خصوص اطلاع رسانی رخدادها کمک کرده باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که هنرمندان و رسانه‌ها بیشتر و بهتر بتوانند به نقش اساسی بانوان در برهه‌های مختلف به خصوص دوران دفاع مقدس بپردازند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار