امام خامنه‌ای:

تکریم شهیدان و خانواده آنها، واجب بزرگ ماست

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: هر روز که بر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و افق‌های تازه آشکار می‌شوند و فراز و نشیب‌های این راه پرافتخار نمایان‌تر می‌شوند، ارزش جانبازی شهیدان جلوه بیشتری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۵۱۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۵ - 24March 2022

نوروز/ ۱۲// تکریم شهیدان و خانواده آنها، واجب بزرگ ما است/ دفاع، جزئی از هویت یک ملت زنده استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، به مناسبت سالروز بزرگداشت شهدا، خط حزب‌الله به صاحب‌امتیازی دفتر حفظ ونشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در شماره ۳۳۱ خود در بخش «عکس‌نوشت» بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این مورد که آن را روز پنجم مهر ۱۳۹۷ ایراد فرموده‌اند، منتشر کرد که به شرح زیر است:

ارزش جانبازی شهیدان روز به روز آشکارتر می‌شود

«هر روز که بر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و افق‌های تازه آشکار می‌شوند و فراز و نشیب‌های این راه پرافتخار نمایان‌تر می‌شوند، ارزش جانبازی شهیدان جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

شهدا با خون خود بنیان این سازه عظیم و پرشکوه را مستحکم کردند و نهال نورسی را به درخت ستبر و ریشه‌داری تبدیل کردند. میدان مجاهدت در عرصه‌های گوناگون همچنان گشوده است و قله جهاد و شهادت است. «فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر» تکریم شهیدان و تعظیم در برابر خانواده‌های صبور آنان، واجب بزرگ امروز و همیشه ما است.»

حال بیاناتی چند از رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد «چیستی جهاد، جهاد مقدس، دفاع مقدس، اهداف دشمن و وظایف ما در قبال دفاع مقدس» از کتاب «جهاد مقدس، دفاع مقدس در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی)» که شامل بررسی و بهره‌برداری از رهنمود‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در خصوص ابعاد و موضوعات مختلف مرتبط با دفاع مقدس است که طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۹ بیان فرموده‌اند که انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) به تدوین این کتاب پرداخته است، به شرح زیر است:

جهاد، تلاش در مقابله با دشمن

حضرت امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «إنّ الجهادَ بابٌ من ابوابِ الجنّةِ فَتَحَه اللهُ لخاصّةِ اولیائِه»
جهاد، مجاهدت در راه خدا و در راه حق، دری از در‌های بهشت است که خداوند متعال این در را فقط برای خاصان اولیای خود گشوده است.

خاصان اولیای الهی شهیدان و... هستند، زیرا اگر این مجاهدت‌ها نباشند، یک ملت همیشه عقب‌مانده و همیشه ضعیف و زورشنو باقی خواهد ماند.

هرگونه تلاش در مقابله با دشمن می‌تواند جهاد تلقی شود و شرط دوم اینکه عملی نام «جهاد» به خود بگیرد، این است که در مقابله با دشمن صورت بگیرد.

هدف جهاد مقدس، زنده کردن ارزش‌های والای انسانی

ملت عزیز ما در دفاع مقدس و جنگ هشت ساله جنگید اما این جنگ مذموم نیست بلکه ممدوح است، جهاد فی سبیل‌الله است. در آیه «الذین ءامنوا یقاتلون فی سبیل‌الله» این مهم است که مؤمن قتال می‌کند، اما برای اهداف الهی.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از بازدید از جبهه‌های جنگ در غرب کشور در روز چهارم مهر ۱۳۶۱ به رزمندگان اسلام فرمودند: «.. جنگ ما برای کشورگشایی، انتقام‌گیری و فرونشاندن شعله هوس‌های نفسانی نیست؛ بلکه جنگ ما برای حفظ انقلابی است که رسالت آن کمک به انسان‌ها و کمک به مستضعفان و زنده کردن ارزش‏های والای انسانی است. این هدف جنگ ما است؛ لذا ما در حال جنگ مقدس و جهاد فی سبیل‌الله هستیم...»

ما حمله را شروع نکردیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز چهارم مهر ۱۳۵۹ درمورد اینکه ما شروع کننده جنگ نبودیم، فرمودند: «تحلیل ما این است که اسلام و انقلاب اسلامی، میدانی برای جولان می‌جست و این میدان دست دشمن در مقابلش باز شد.

ما کسی نبودیم که به خاک عراق یا هر خاک دیگری وارد شویم و حمله را شروع کنیم؛ لذا ما حمله را شروع نکردیم، اما دشمن که شروع کرد، ما ضرب شست را اول به این دشمن نزدیک و شروع کننده نشان دادیم.»

عامل جنگ در منطقه رژیم صدام بود و اگر بخواهیم درست‌تر و بهتر بگوییم، عامل جنگ در منطقه آن رژیم‌ها و اشخاصی بودند که انقلاب ما را تهدیدی برای خودشان به حساب می‌آوردند.

آن روز فقط رژیم بعث عراق نبود که به ما حمله کرده بود؛ پشت سر رژیم بعثی عراق، مجموعه‌ای متشکل از آمریکا و دولت‌های استکباری و ارتجاعی منطقه و دست نشاندگان استعمار و هم‌پیمانان پنهانی صهیونیست‌ها بودند که همتشان این بود که پرچم اسلام را در این کشور فروبخوابانند و از بین ببرند، نظام اسلامی را نابود کنند و نگذارند که ملت ایران متمسک به اسلام باشند، چون می‌دانند که اگر ملتی متمسک به اسلام شد، دیگر دشمنان نمی‌توانند نمی‌توانند آن ملت را وادار به کاری بکنند، از کاری بازبدارند و چیزی را به آن ملت تحمیل کنند.

دفاع، جزئی از هویت یک ملت زنده است

ما قصد تجاوز و کشورگشایی نداریم. ما مدافع هستیم مدافع انقلابمان و شرف اسلامی و ملی‌مان هستیم و دفاع می‌کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز هشتم مرداد ۱۳۶۲ در دیدار مسئولان بازرسی یگان‌های نیروی زمینی ارتش فرمودند: «مواضع ما از روز نخست، مواضعی حق‌طلبانه است. ما نه ظلم کرده‌ایم، نه زور گفته‌ایم و نه تجاوز کرده‌ایم. قرآن به ما آموخته است که ما ظلم نکنیم، اما نیز آموخته است که ظلم را قبول نکنیم؛ لذا ما تا رفع آثار تجاوز (که شامل پرداخت تمام خسارت‌هایی است که بر ملت ایران و انقلاب ما وارد شده است) به این مبارزه و این جنگ به حق ادامه خواهیم داد.

چون انقلاب متعلق به اشخاص و افراد نیست که بتوانند از حقی که مربوط به انقلاب است، صرف نظر کنند بلکه انقلاب مربوط به ملت و کشور است و همچنین مربوط به تمام کسانی است که از پیروزی حق بر باطل سودمندی و هیجان می‌کنند.»

ایشان پس از بازدید از ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز ۲۹ آبان ۱۳۶۸ درمورد ماهیت دفاع فرمودند: «دفاع، جزئی از هویت یک ملت زنده است. هر ملتی که نتواند از خود دفاع کند، زنده نیست، هر ملتی که به فکر دفاع از خود نباشد و خود را آماده نکند هم درواقع زنده نیست و هر ملتی هم که اهمیت دفاع را درک نکند، به یک معنا زنده نیست.

ما نمی‌توانیم چشم داشته باشیم، توطئه عمیق عنادآمیز استکبار را علیه اسلام، انقلاب و نظام اسلامی ببینیم و در عین حال به فکر دفاع نباشیم.»

اهمیت زنده نگه داشتن یاد شهدا

پیروزی، قدرت‌نمایی و حفظ حیثیت عظیم و بالا در دنیا و روسپیدی نزد خدا و مردم، به برکت خون شهدا به دست آمد. خون شهدا بود که ملت ما را از دست دشمن و کید دشمن نجات داد.

خانواده شهدا بودند که با ایستادگی خودشان به ملت ما این امکان را دادند که مظلومیت قهرمانانه خودش را برای دنیا ثابت کند.

قدر شهدا و خانواده شهدا را باید بدانیم. هر کسی که سعی کند که یاد شهدا به فراموشی سپرده شود یا هر کسی که سعی کند به خانواده شهدا اهانت یا بی‌اعتنایی شود، به این کشور خیانت کرده است.

امروز جانباز‌ها وقتی به طور متمایز و شاخص در جامعه نشان داده بشوند و معرفی شوند، تجلیل و احترام شوند و مورد تکریم قرار بگیرند، این به معنای به میان آوردن و به عرصه آوردن تمثل واقعی ایثار است و این خیلی اهمیت دارد؛ لذا ما به این تکریم و تجلیل احتیاج داشتیم و نظام هم به این احتیاج داشت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها