لبنان به دنبال احداث گذرگاه جدید مرزی با سوریه

منابع لبنانی از تلاش بیروت برای ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید میان لبنان و سوریه خبر دادند.
کد خبر: ۵۱۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ - 18March 2022

لبنان به دنبال احداث گذرگاه جدید مرزی با سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «علی الحمیه»، وزیر حمل و نقل لبنان گفت که دولت لبنان با ایجاد یک گذرگاه مرزی جدید با سوریه در شهر الهرمل واقع در شمال شرق این کشور موافقت کرده است.

وی افزود که اهالی منطقه مرزی الهرمل که روابط خانوادگی و کاری با مردم سوریه دارند، برای عبور از گذرگاه‌های «القاع و المصنع» به سوریه مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند و اکنون یک گذرگاه اضافی خواهند داشت. از این رو تعداد گذرگاه های رسمی میان دو کشور به 6گذرگاه افزایش خواهد یافت.

 وزیر حمل‌ونقل لبنان ماه گذشته در سفر به بغداد با همتای عراقی خود دیدار و درباره راه‌های همکاری بین دو کشور گفتگو کرده بود.

نشست سران قوای لبنان درباره ترسیم مرز دریایی لبنان

خبر دیگر از لبنان اینکه شبکه الجدید از نشستی  «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور در بعبدا خبر دادند که امروز برگزار خواهد شد.

این نشست درباره موضع گیری لبنان درباره ترسیم مرز دریایی این کشور با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

یادآور می‌شود که رسانه‌های محلی پیشتر بسیاری از پیشنهادات منتسب به «آموس هوکشتاین»، میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص ترسیم مرزها را اعلام کردند.

در سال 2012، آمریکا از طریق «فریدریک هوف»، نماینده وقت این کشور، پیشنهادی برای حل نزاع دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی با تقسیم منطقه مورد نزاع با ترسیم خطی که آن زمان «خط هوف» شناخته می‌شد، مطرح کرد که به لبنان حدود 500 کیلومتر مربع و به رژیم صهیونیستی حدود 360 کیلومتر مربع از مساحت کل آن یعنی 860 کیلومتر مربع را اختصاص می‌داد.

لبنان در آن زمان با این پیشنهاد مخالفت کرد چرا که مساحت کامل را حق خود می‌داند.

چندی قبل یک منبع دولتی که ترجیح داد هویتش فاش نشود، افزود: لبنان به پیشنهادات هوکشتاین گوش فرا داده است و در حال رایزنی و پیگیری توسط میشل عون، رئیس جمهوری، نجیب میقاتی، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان است.

در مقابل این سکوت طرف لبنانی، میانجی آمریکایی نیز تمایل زیادی به عدم افشای پیشنهادات داشت که به مقامات اطلاع داده بود و تنها به این سخن اکتفا کرد که مذاکرات ترسیم مرزهای بین دو طرف «رو به پایان است» و «شکاف‌ها کاهش یافته است.

در همین راستا، «قاسم هاشم»، یکی از نمایندگان نزدیک به نبیه بری گفته بود: آنچه نماینده آمریکایی مطرح کرد، دیدگاه و نظراتی است که لزومی ندارد، نهایی شود. رئیس پارلمان صلاحیت دسترسی لبنان به ثروت خود را مطابق با قوانین بین‌المللی و با توجه به اطلاعات، شواهد و اسناد مربوط به این ثروت و مرزهای دریایی آن تایید می‌کند.  لبنان از همان مرحله نخست مذاکرات، موضع واحدی اتخاذ کرده است و این برگ برنده آن و عامل قوت هیئت لبنانی حامی آن در مذاکرات غیرمستقیم بود.

وی در خصوص احتمال شراکت میان لبنان و رژیم صهیونیستی در یکی از میادین گفته بود: لبنان امکان ندارد دری را برای عادی‌سازی روابط با تل آویو بگشاید و یا مذاکره مستقیمی با آن داشته باشد.

چندی قبل «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، گفت که واشنگتن به دنبال دادن سیگنال‌های عادی سازی درخصوص پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: آمریکا در تلاش است این پرونده را از طریق طرح‌های خود و استنباط از سیگنال‌های عادی سازی در زمان حاضر و آینده به این سمت سوق دهد.

از سوی دیگر روزنامه لبنانی الأخبار گزارش داده بود که دولت لبنان برآن است که یک کمیته 8 نفره برای بررسی پیشنهادات هوکشتاین جهت حل پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی تشکیل دهد.

بنا به گزارش روزنامه مذکور، این پیشنهاد برخورداری لبنان از خط 23 و همچنین مدیریت میدان های مشترک گازی و نفتی توسط شرکت فرانسوی «توتال» از جانب لبنان و شرکت آمریکایی «هالیبرتون» از جانب رژیم صهیونیستی را شامل می شود.

بین لبنان و رژیم صهیونیستی منطقه مورد مناقشه‌ای به مساحت 860 کیلومتر مربع بر اساس نقشه‌های ارائه شده توسط لبنان و رژیم صهیونیستی نزد سازمان ملل وجود دارد و این منطقه سرشار از نفت و گاز است.

به همین منظور مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف در اکتبر 2020 تحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا آغاز و پنج دور مذاکره انجام شد که آخرین آن در چهارم مه گذشته برگزار شد.

در شرایطی که طوفان بحران اقتصادی لبنان را در نوردیده و همچنین در سایه مانع تراشی برخی طرف‌های داخلی در روند انتخابات پارلمانی لبنان و تحریم این انتخابات که پیش‌بینی می‌شود تا زمان برگزاری آن در مه آینده این چالش‌آفرینی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، پیشنهاد جدید آمریکا درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به دردسرهای لبنان اضافه شده است.  آن هم در حالی که هیچ گونه اجماع ملی درباره موضع واحد و یکپارچه لبنان در زمینه این پرونده وجود ندارد.

پیشنهاد جدید آمریکا که از زبان «آموس هوکشتاین» میانجی جدید آمریکایی در پرونده  ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به مقامات لبنان یعنی «میشل عون» رئیس جمهور، «نجیب میقاتی» نخست وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور ارائه شده، همچنان محرمانه باقی مانده و هیچ یک از این افراد درباره آن اظهار نظر نکرده است. 

اما اخبار درزیافته از این طرح محرمانه آمریکا حاکی از آن است که طبق این طرح لبنان می‌تواند در بلوک 10 و 9 خط 23  اقدام به حفاری کند و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز از میدان «قانا» در منطقه مورد مناقشه با لبنان عقب‌نشینی خواهد کرد. اما در این حالت لبنان باید از منطقه غربی میدان قانا و منطقه جنوب غربی خط 23 عقب‌نشینی کند. بر این اساس سهم لبنان در منطقه مورد مناقشه حتی از 860 کیلومتری که قبلا مشخص شده بود نیز کمتر می‌شود؛ ضمن این که هنوز مشخص نیست میزان منابع و ثروت‌های دریایی در میدان قانا چه اندازه باشد.

ناظران با بررسی این طرح آمریکایی معتقدند که  این طرح برای لبنان بسیار خطرناک است؛ چرا که باید بخش وسیعی از ثروت‌های دریایی خود را رها کند. طبق  نقشه‌ای که تل آویو و واشنگتن ترسیم کرده‌اند در صورت اجرای این طرح منطقه‌ای که دارای منابع و ثروت‌های فراوان است نصیب اسرائیل می‌شود.  بنابراین کارشناسان بر این باورند که لبنانی‌ها باید بدون هیچ تردید و محاسبات جدیدی به مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی پایان دهند.

اما کدام یک از مقامات رسمی لبنان جرات می‌کنند به آمریکایی‌ها بگویند که میانجیگری آنها را قبول ندارند و تصمیم گرفته‌اند به این مذاکرات خاتمه دهند.  آن هم در شرایطی که مسئولان لبنانی خط 29 متعلق به لبنان در منطقه مورد مناقشه که توسط تکنسین‌های ارتش این کشور ترسیم شده بود را کنار گذاشته و به خواسته آمریکا در پایبندی به خط 23 در جریان مذاکرات تن دادند.

این در شرایطی است که تا به امروز لبنان  نتوانسته حتی یک جلسه در کمیته تشکیل شده توسط رئیس جمهور برای بحث درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی برگزار کند و هنوز مشخص نیست که موضع لبنانی‌ها در این زمینه چه خواهد بود و آیا می‌توانند موضع واحدی اتخاذ کنند.

آنچه که لبنان اکنون نیاز دارد وجود یک طرفی است که بتواند این پیشنهاد آمریکا را رد کند. در حالی که کمیته مربوطه توانایی تصمیم گیری در این زمینه را ندارد ممکن است پرونده به هیئت وزرا ارجاع داده شود تا به اتفاق آرا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.  اما در شرایطی که دولت لبنان هنوز نتوانسته یک چشم انداز واحد درباره پرونده‌های داخلی و خارجی ترسیم کند، انتظار نمی‌رود که بتواند به یک توافق جمعی درباره این پرونده برسد.

در این بین تنها حزب الله و جنبش امل بودند که قاطعانه موضع خود را در رد پیشنهاد آمریکا اعلام  و تاکید کردند تا زمانی که لبنان نتواند از ثروت‌های مدفون در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی بهره‌برداری کند این رژیم نیز نمی‌تواند اقدام به هیچ گونه اکتشاف و حفاری در منطقه مذکور کند.

در این بین هشدارهایی نیز وجود دارد مبنی بر این که صهیونیست‌ها ممکن است از بحران‌های جهانی که در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه به وجود آمده و به ویژه معضل نفت و گاز، برای بهره‌برداری از ثروت‌های دریایی موجود در منطقه مورد مناقشه با لبنان سوء استفاده کنند و آمریکایی‌ها نیز زمینه لازم را در این زمینه فراهم می‌آورند.

برخی طرف‌های لبنانی می‌گویند که تصمیم لبنان درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی در نهایت توسط پارلمان گرفته خواهد شد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که پارلمانی که دوره فعلی آن رو به پایان است و هنوز سرنوشت برگزاری انتخابات آن مشخص نیست چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

در حال حاضر سرنوشت انتخابات لبنان تحت تاثیر چالش‌آفرینی‌های مهره‌های وابسته به آمریکا و غرب وضعیت مبهمی دارد.  آمریکایی‌ها در تلاش برای سوء استفاده از این بحران سیاسی لبنان برای بستن پرونده ترسیم مرزهای دریایی هستند؛ به طوری که نتیجه این پرونده در راستای منافع و خواسته‌های تل‌آویو و واشنگتن رقم بخورد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار