به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، به مناسبت دهه کرامت درگفت وگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدی میرزادصبایی به بررسی ویژگی های نظام تربیتی اسلام و مهم ترین ویژگی های تربیتی دهه کرامت برای دختران جامعه اسلامی پرداخته که درادامه می آید:
* نظام تربیتی اسلام ازچه ویژگی هایی برخوردار است وچه تفاوتی با دیگر نظام های متداول تربیتی دارد؟
اسلام در زمینه تربیت در مقایسه با دیگر نظام های متداول تربیتی،جامعیت چشم گیری دارد و همه فعالیت های انسان را در تمامی مراحل رشد و تکامل در بر می گیرد .اسلام همانطور که به تربیت جسم انسان می پردازد، پرورش روح او را نیز بر عهده دارد و تربیت را تنها به حیات مادی انسان و تامین نیازهای جسمانی او محدود نمی کند، بلکه به پرورش روح و عقل انسان نیز اهتمام داشته و با پیوند روح و جسم انسان با مبدا آفرینش او را به تعالی و بالندگی می رساند.
این مکتب الهی و حیات بخش،تربیت انسانی را به مکان ، رنگ ونژادی خاص محصور نساخته ، بلکه بزرگی آدمی را به کرامت و ارزش ذاتی او می داند.چنین ویژگی هایی است که از اسلام، دینی جاودانه ساخته که در گذر زمان کهنه نمی شود و تمام نیازهای تربیتی انسان را در طول تاریخ پاسخگوست.
انسانی که در مکتب اسلام تربیت شده مجال عروج یافته و به اوج می رسد و در این حرکت پر شور،عظمت آفرینش خداوند متعال را با تمام وجود درک می کند ، بنا بر این به دنیا دل نبسته وخود را به آن محدود نمی سازد بلکه با نشاطی معنوی مسیر تعالی و کرامت را طی می کند و هرگز موانعی چون قدرت، ثروت و علم مانع رسیدن او به کمال مطلوب نمی شود بلکه او را قدم به قدم به سوی کمال انسانی پیش می برد.
*انسان چگونه می تواند به مراتب عالی تربیتی برسد؟
برای دست یابی انسان به این سعادت خداوند متعال در درون او نیروهایی به ودیعت نهاده که با شناخت آنها می تواند به رشد و سازندگی برسد و با به جریان انداختن شان،به وسعت هستی خویش دست یابد به همین دلیل است که شیطان با تمام وجود تلاش می کند انسان را از حقیقت وجودیش دور ساخته و او را در غفلت و بی خبری نگه دارد تا مبادا سرمایه و استعدادهایش شکوفا و به رشد و سازندگی برسد. البته انسانی که خود و خدایش را بشناسد شیطان هرگزنمی تواند او را با سرگرم نمودن به بازی های دنیا فریب دهد و سرمایه هایش را به تاراج ببرد بلکه این انسان همواره به برکت معرفت و بینشی که به دست آورده در صراط مستقیم گام بر داشته به رشد و پویایی خویش ادامه می دهد.
حال این انسان اگربخواهد توانمندی های فطری گرانبها وذی قیمتی که پروردگار متعال در وجودش به ودیعت گذاشته را به فعلیت برساند، برای دست یابی به آنها و رهنمون شدن به سوی کمال و سعادت، به مربیان و راهنمایانی نیاز دارد که حیات روحانی آنها را سرمشق و الگوی زندگی خود قرار دهد تا دچار لغزش ها و اسیر واماندگی ها نشود.انسان با بر خورداری از یک نمونه و الگوی مناسب در زندگی خویش، می تواند به مراتب عالی تربیتی رسیده، از رشد والایی بهره مند گردد. خداوند متعال در قران کریم انبیا و پیامبر اسلام (ص) را بهترین الگو و اسوه برای تربیت انسان معرفی نموده و می فرماید:(همانا پیامبر برای شما سرمشق و الگوی خوبی است.) حتی از منظر روان شناختی و جامعه شناختی نیز انسان همواره نیازمند به الگویی نمونه از لحاظ رفتاری و عملی است وجود این الگوهای رفتاری و شخصیت های نمونه نقش بسیار مهمی در سازندگی انسانها دارد.
* الگو در فرهنگ و علوم اجتماعی به چه معنایی است؟
الگو در فرهنگ و علوم اجتماعی به انسانهای کامل و رشد یافته ای گفته می شود که لیاقت سرمشق بودن برای دیگران را دارند. دهه کرامت فرصتی بس گرانبها برای تبلور یافتن این فرایند است.
* دهه کرامت یاد آور چه معنایی است وچگونه می توانیم ازآن درس بگیریم؟
دهه کرامت، دهه اول ماه ذی القعده است که با ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) آغاز و با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام )پایان می یابد این دهه یادآور عظمت و جلالت و نورانیت و معنویت این دو شخصیت بزرگوار است و مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده ای که در فرهنگ اسلامی می درخشد در این دهه متبلور می شود و الگوگیری از سیره عملی این دو شخصیت عالی قدر از نظر عبادی،اخلاقی،علمی و سیاسی می تواند نقش مهمی را در تربیت همه جانبه اقشار جامعه اسلامی ایفا کند این دهه را می توان شروع مبارکی برای آموختن درس زندگی و فضیلت از امام رضا(ع)و خواهر مکرمه شان حضرت معصومه (س) قرار داد.
*روش تربیتی امام رضا(ع) برای دست یابی به سعادت ابدی چگونه بود؟
امامی که به اخلاق عالی و ممتاز، آراسته بود و به سبب آن ،عام و خاص، ایشان را دوست داشتند، مقام رفیعش او را از مردم جدا نمی ساخت، و با اینکه برگزیده خدا و حجت او در زمین بود در عین حال هرگز به روش جباران حریمی انحصاری و اختصاصی برای خود قائل نمی شد مردم را به بردگی و پستی نمی کشاند و تحقیر نمی کرد امام رضا (ع) در تربیت پیروان و راهنمایی ایشان تنها به گفتار اکتفا نکرده بلکه نسبت به اعمال آنان نیز توجه و مراقبت ویژه ای داشت، و در مسیر زندگی اشتباهاتشان را به آنان گوشزد می نمود تا مبادا گمراه شوند و علاوه بر آن دیگران و آیندگان نیز راه رسم درست زیستن را از ایشان بیاموزند. امام(ع) با عمل و سخن خویش هشدار می داد که هیچ عملی جای خود سازی و تربیت نفس و عمل صالح را نمی گیرد، و نباید به امتیازات مادی مغرور شد، در روش تربیتی ایشان حتی نزدیکی به امام و عنایت و لطف آن بزرگوار نیز وسیله فخر و مباهات و احساس برتری بر دیگران نبود و تنها شعار ایشان برای دست یابی به سعادت ابدی رعایت تقوا و پرهیز از محرمات الهی بود و بس.
*نقش حضرت معصومه(س) درایجاد خودباوری وحفظ حجاب وعفاف درمیان دختران و اصلاح نگرشهای جامعه و خانواده نسبت به دختران را تبیین فرمایید؟
در دهه کرامت ترویج ابعاد وجودی حضرت معصومه (س) و الگوسازی از شخصیت آن حضرت که مظهر عفاف،تقوا و حیا هستند برای دختران این مرز و بوم امری ضروری به نظر می رسد این ستاره درخشان منظومه ولایت همچون جده اش حضرت زهرا (سلام لله علیها )یکه تاز عرصه های علم و کمالات و قداست بود و در این عرصه گوی سبقت را از دیگران ربود و به عنوان الگوی دختران مسلمان در فرهنگ ایران اسلامی توانست خودباوری ، حیا و حجاب را در میان آنان افزایش داده و موجب اصلاح نگرشهای جامعه و خانواده نسبت به دختران شود به برکت این کوثر الهی و به مدد الگوگیری از آن حضرت است که نگاه جامعه اسلامی به زنان و دختران اصلاح می شود و دختران یکی پس از دیگری جاده تکامل و تعالی را سپری کرده و فاطمه گونه،پای در مسیر عصمت و پاکی می نهند دهه کرامت یادآور لطیف ترین علائق و مهر و وفاداری کم نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرد.
دهه کرامت فرصت خوبی است تا پندارهای نادرست در مورد دختران تغییر کرده و جایگاه والای زنان و دختران در جامعه نمایان گردد و ارزشهای مطلوب دختران با تکیه بر فرهنگ و سیره مکتب تابناک اهل بیت(ع) احیا و برای سلامت روانی دختران ایران اسلامی اهتمام جدی صورت گیرد و نسبت به تعمیق هویت دینی و گسترش آموزه های دینی در بین دختران جامعه اسلامی برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد. روز ولادت حضرت معصومه (س) روز دختران نام گذاری شده لزوم نامگذاری چنین روزی ارایه الگویی نظیر حضرت معصومه(س) به دختران و زمینه سازی مشارکت این قشر در برنامه ریزی ها و فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی است.
* مهم ترین ویژگی های تربیتی دهه کرامت برای دختران جامعه اسلامی چیست؟
این روز به عنوان روز دختر فرصت مناسبی برای گردآمدن دختران جامعه حول شخصیت گرانقدر این بانوی کرامت به عنوان اسوه کامل اخلاق و اخلاص است و یکی از مهمترین فاکتورهای زندگی دختران در حفظ عفت و پاکدامنی آنان می باشدکه این ویژگی در لحظه به لحظه زندگی معصومین خصوصا حضرت معصومه(س) مشاهده می گردد چرا که اگر دختران یک جامعه دارای عفت باشند این عفت مانند دژی مستحکم و آهنین آنان را از گناه و پلیدی های اخلاقی و سقوط حتمی محافظت می نماید و سبب می شود در جهت پرورش کمالات و فضایل اخلاقی گام بردارند و این نتیجه مطلوب را می توان به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های تربیتی دهه کرامت نام برد .
منبع: حوزه