نقش موثر موزه دفاع مقدس همدان در انتقال مفاهیم ارزشمند اسلامی و انقلابی

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان نقش مؤثری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم ارزشمند اسلامی و انقلابی به نسل‌های آینده دارد.
کد خبر: ۵۱۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲ - 28March 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان در منطقه زیبای تپه عباس‌آباد همدان و در میدان قائم ابتدای بلوار کولاب قرار دارد. این مرکز گنجینه‌ای ارزشمند و ناب از هشت سال دفاع مقدس است.

شروع ساخت این مرکز در سال ۱۳۷۶ کلید خورد و دارای ۶.۵ هکتار مساحت است که در شش فاز طراحی و در نهایت در آبان سال ۱۳۸۹ افتتاح شده است.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان نقش مؤثری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم ارزشمند اسلامی و انقلابی به نسل‌های آینده دارد. محوطه بیرونی این مرکز با استفاده از تندیس سرداران جنگی، تجهیزات نظامی و جنگی همچون تانک و موشک و مجسمه‌های آزادی و مادر فضاسازی شده است.

در ابتدای درب ورودی این مرکز با دو سردیس مواجه می‌شوید که نخستین سردیس مربوط به سردار شهید محمود شهبازی و سردیس دیگر مربوط به سردار شهید حاج حسین همدانی است. پشت سردیس‌ها تندیس ۳۲ فرمانده از کل استان در این مکان جانمایی شده‌اند.

یکی از صحنه‌های ناب این مرکز، نامه دختر ۹ ساله لاله جینی است؛ که ۹۲ روز کار کرده تا برای رزمندگان آذوقه بفرستد و بر روی دیوار، نامه‌اش حک شده است. در بخش پایانی موزه، خاکریز مقاومت و عروج قرار دارد، که نام هشت هزار شهید بر روی کاشی‌های سرخ، نقش بسته است.

نقش موثر موزه دفاع مقدس همدان در انتقال مفاهیم ارزشمند اسلامی و انقلابی+ فیلم

«خسرو زند» مدیر اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان در این‌خصوص اظهار داشت: استارت ساخت موزه توسط سردار شهید «حسین همدانی» زده شد و در موقع شروع کار سردار شهید «علیرضا شمسی‌پور» و در ادامه کار شهید «علی‌اکبر همتی» خدمات بسیار ارزنده‌ای ارائه کردند؛ یعنی سه نفر از کسانی که برای ساخت این موزه، مخلصانه کار کردند، هر سه به شهادت رسیدند و این یکی از علت‌های اصلی اثرگذاری این مرکز فرهنگی است که در نوع خودش بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز فرهنگی در شش فاز طراحی شده است، گفت: یک فاز مربوط به عملکرد سپاه و بسیج در دوران دفاع مقدس است، فاز دیگر مربوط به عملکرد سنگرسازان بی سنگر یا مهندسی جنگ در دوران دفاع مقدس، یک فاز هم مربوط به نقش نیروی هوایی ارتش به‌ویژه پایگاه شهید نوژه در دوران دفاع مقدس و یک فاز هم گالری کوچکی است که نقش بنیاد شهید و امور ایثارگران در کشور و استان در آن به تصویر کشیده شده است، دو فاز دیگر در حال تأمین اعتبار است که فاز‌های جنگ نابرابر و پانوراما هستند و همزمان در حال تهیه زمین برای ساخت یک حسینیه با عظمت برای زائران هستیم.

زند خاطرنشان کرد: این مرکز فرهنگی به اذعان اکثر کارشناسان از نظر محتوایی اولین و برترین موزه دفاع مقدس کشور است و افرادی که برای بازدید می‌آیند به وضوح، شهدا را لمس می‌کنند و از نظر فرهنگی و اجتماعی بازخورد‌های بالایی داشته است.

به گزارش دفاع‌پرس، با توجه به قرارگیری در ایام تعطیلات نوروز، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان، همه روزه پذیرای بازدیدکنندگان از نقاط مختلف کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار