کاهش شدید میزان ذخایر ارزی عربستان

ذخایر ارزی عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی به‌شدت کاهش یافت.
کد خبر: ۵۱۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ - 29March 2022

کاهش شدید میزان ذخایر ارزی عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دارایی‌های ذخیره ارزی بانک مرکزی عربستان در ماه فوریه به هزار و ۶۵۵.۶ میلیارد ریال (۴۴۱.۵ میلیارد دلار) کاهش یافت.

ذخایر ارزی عربستان در ماه فوریه ۱.۲ درصد، حدود ۵.۳ میلیارد دلار کاهش یافت.

بانک سعودی دلیل کاهش دارایی‌های ذخیره خارجی را توضیح نداده است، اما درآمد‌های عربستان سعودی که به نفت وابسته است، تحت تأثیر کاهش قیمت و تقاضای نفت خام به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و ذخایر این کشور به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید.

دارایی‌های ذخیره ارزی عربستان سعودی در پایان ژانویه گذشته، ۱.۹ درصد معادل ۳۲.۲ میلیارد ریال (۸.۶ میلیارد دلار) کاهش یافت.

بر اساس گزارش منتشرشده توسط بانک مرکزی عربستان سعودی، دارایی‌های ذخیره ارزی عربستان حدود ۱.۶۷۵ تریلیون ریال (۴۴۶.۸ میلیارد دلار) ثبت کرد که در مقایسه با ۱.۷۰۸ تریلیون ریال (۴۵۵.۴ میلیارد دلار) در پایان دسامبر گذشته بود.

عربستان سعودی در مارس و آوریل سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی خود را از دست داد که طی این ماه‌ها، ۱۵۰ میلیارد ریال (۴۰ میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت شد و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص یافت. این اقدام موجب کاهش ذخایر خارجی شد و هدف از آن حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری بود تا بتواند در شرایطی که تمامی کشور‌های جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند در بازار‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری و از این فرصت سوء استفاده کند.

عربستان سعودی توزیع دارایی‌های ذخیره خود از ارز‌های خارجی یا حتی ماهیت دارایی‌ها به صورت نقدی یا اوراق قرضه را اعلام نمی‌کند. با این حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا از سرمایه‌گذاری ماهانه کشور‌ها در اسناد خزانه و اوراق قرضه خود، از جمله عربستان سعودی که تا نوامبر گذشته ۱۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود، خبر می‌دهد.

عربستان سعودی هشتمین کسری بودجه متوالی خود را به میزان ۲۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند.

نرخ تورم در عربستان سعودی در ماه فوریه سال جاری به ۱.۶ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت.

ذخایر دولت در بانک مرکزی عربستان طی چهار سال کاهش یافت، پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ به ۴۷۰ میلیارد ریال رسید، در سال ۲۰۲۰ به ۳۵۹ میلیارد ریال و سپس در سال ۲۰۲۱ به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافت.

داده‌های دولتی در عربستان نشان می‌دهد که بدهی‌های این کشور طی شش سال و از زمان قدرت گرفتن «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از سال ۲۰۱۵ به بیش از نیم تریلیون دلار رسیده و ۲۱ برابر شده است.

همچنین وزارت دارایی عربستان اعلام کرد انتظار می‌رود بدهی ملی این کشور در سال ۲۰۲۲، ۹۸۹ میلیارد ریال معادل ۲۶۴ میلیارد دلار یا ۳.۳۱ درصد تولید ناخالص داخلی آن افزایش یابد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار