در پاسداشت عکاس دفاع مقدس "علی فریدونی" مطرح شد؛

خادم‌المله: "فریدونی" سرلشکر جنگ نرم است/ فریدونی: با عکس‌هایم حرف می‌زنم

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: کشور به مدل سازی "علی فریدونی" نیاز دارد چرا که خوی استکباری آمریکا و همپیمانانش ادامه دارد.
کد خبر: ۵۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ - 17August 2015

خادم‌المله:

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، چهارمین "عصر هنر انقلاب" پاسداشت عکاس دفاع مقدس "علی فریدونی" عصردیروز(یکشنبه 25مرداد) در نخلستان سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد.

"احمد خادم المله" مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و از همکاران و همرزمان فریدونی در ابتدای این مراسم گفت: اگر قرار باشد در کشور ما کسی را به عنوان افسر جنگ نرم انتخاب کنند باید از "علی فریدونی" تقدیر شود، او ژنرال و سرلشکر جنگ نرم است. زمانی که علی به جبهه میرفت وقتی برای او حکم ماموریت مینوشتم به او بر میخورد. امروز میگویند کسانی که در جنگ سابقه عکاسی و خبری داشتهاند سابقه آنها نصف رزمندها محاسبه میشود و این اشتباه است. بچههای رسانهای ما در جنگ با کمترین ابزار به ثبت حماسهها پرداختند.

وی در ادامه گفت: عکسهای همین رزمندگان هنرمند حقانیت ایران را اثبات کرد. عکاسان و خبرنگاران جنگ جزو مظلومین جبههها بودند. من تمامی عمرم خبرنگاری در شرایط بحران بوده است؛ امروز همان تجربیات را گردآوری کردهام و در دانشکده خبر تدریس میکنم. اگر بخواهیم به عکاسان و خبرنگاران نسل جدید کشور بگوییم عکاس خوب چه کسی است "علی فریدونی" نمونه یک عکاس مسلمان جنگ است.

مدیرعامل اسبق ایرنا درباره سبک و ویژگی عکاسی فریدونی گفت: فریدونی و سبک عکاسی او ویژگیهای زیادی دارد. وقتی که ما میخواهیم به عکاسانمان سبک و مدل بدهیم باید مدل و سبک علی فریدونی را معرفی کنیم. آن روزها که فریدونی عکاسی میکرد به قدری غرق در کار بود که متوجه نمونه کار و مدل خودش هم نبود. هر جای دنیا اگر این خدمات را عکاسی انجام میداد امروز به پای او طلا میریختند. فریدونی یک مدل کامل از یک عکاس متعهد برای این کشور است. ما از این نمونهها زیاد داریم. شهید گودرزی کیا، فریدونی و سعید صادقی نمونههای این عرصه هستند.

خادم المله با تاکید بر تدریس روش و سبک علی فریدونی برای عکاسان کشور گفت: کشور به مدل سازی علی فریدونی نیاز دارد چرا که آمریکا و استکبار هنوز خوی وحشیانه خود را دارند. این جوری نیست که فکر کنیم با این توافق همه چیز تمام شده است. ما باید امروز زیر ساختهای فرهنگ را برای تربیت نسلهای آینده آماده کنیم. علی و سعید اسطوره هستند. این ها را باید پاس بداریم و به کمک همینها تاریخ دفاع مقدس را تکمیل کنیم.

وی گفت: فکر فریدونی ویژگی اول او بود، وقتی کمال خرازی یک ماشین در اختیار ما گذاشته بود به فریدونی گفتم هر وقت خواستی برای عکاسی جلو بروی بگو با ماشین تو را برسانیم. چند وقت بعد به ما گفت نمیشود با ماشین عکاسی کرد. من باید با رزمندهها همراه باشم و در دعای کمیل آنها شرکت کنم تا با آنها هم حس باشم و آن موقع شاتر دوربین را فشار دهم.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا اظهارکرد: زیر هوای کولر در دفتر خبرگزاری نمیشود حرف از مستضعفین زد، علی نمونه یک عکاس حرفهای و اخلاق مدار است. اینها باید تاریخ مطبوعات دفاع مقدس را تکمیل کنند چرا که کشور امروز نیاز دارد که نمونه این خبرنگاران و عکاسان را به تعداد زیادی داشته باشد.

راستانی: عکسهای فریدونی راهگشای ملت در شرایط حساس است

محسن راستانی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه 35 سال است برای فرهنگ کشور کار زیادی نشده است، گفت: عکاسی جنگ یک رخداد تاریخی است و ظرفیتی در رخداد تاریخی وجود دارد که باید حفظ شود. اتفاقی که در رسانههای ایران در طول دفاع مقدس رخ داد در کمتر جایی رخ داده بود. زمان مهمترین سرمایه است که ما توجهای به آن نداریم، فریدونی 30 سال پیش عکاسی میکرد و ما امروز به آن نگاه میکنیم به نظر شما این مسئله بیشتر یک تراژدی نیست؟

وی خاطر نشان کرد: اگر هر جای دنیا تجربه عکاسی این افراد وجود داشت جماعتی به دنبال او بودند و او این جماعت را به دنبال میکشید تا بهره ببرند اما امروز فریدونی جسم نحیف خودش را هم نمیتواند بکشد.

راستانی با طرح این سوال که چرا امروز ما در بین خودمان به سازماندهی نمیرسیم، گفت: آن روزی که جنگ شد کسی برای رفتن به جبهه به ما دستور نداد و کسی هم روی عکاسان جنگ نظارتی نمیکرد. حتی برخی اسم گذاریها هم اشتباه بود مثلا یک ستاد تبلیغات جنگ تشکل دادند که اسم آن اشتباه بود چون ما اصلاً با کسی جنگ نمیکردیم بلکه داشتیم از خودمان دفاع میکردیم.

این عکاس دفاع مقدس تاکید کرد: عکسهایی که فریدونی ثبت کرده است متعلق به بشریت است. این عکسها وقتی ملتی راهش را گم کند و نیاز به الگو داشته باشد، راهگشا میشوند. متاسفانه هنوز هنر رابطه خودش را با انقلاب پیدا نکرده است. هیچ کجای دنیا کسی به اندازه عکاسان جنگ ما زحمت نکشیدهاند.

محمدحسین حیدری، مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در بخش دیگری از این مراسم گفت: اگر تمام فعالیتهای علی فریدونی در دوران دفاع مقدس را هم نادیده بگیریم، همان عکسهایی که در حادثه هواپیما ربایی ثبت کرده است به عنوان خدمت به کشور کافی است.

"علی فریدونی" در بخش پایانی این مراسم گفت: خداوند بهترین هنرمند است که ما را خلق کرده است، من فقط میتوانم با عکسهایم با شما حرف بزنم. خدا شاهد است که من با آگاهی کامل، عشق به خدا و راه خدا به رهبری خمینی راه خودم را انتخاب کردم و البته به جای اسلحه دوربین دستم گرفتم و در جبهههای جنگ به جهاد رفتم. حضور عکاسان جنگ نعمتی بود برای نسل آینده که جنگ را ندیده است. متاسفانه هنوز هم بسیاری از ابعاد دفاع مقدس مجال معرفی نیافته است.

عکاس پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: من از مسئولین خواهش میکنم برای انتشار آثار دفاع مقدس تلاش کنید، این آثار متعلق به آینده است. امروز ما مدیون خونهای دیروز رزمندگان هستیم. جنگ لحظات سختی بود ولی ما جسور شده بودیم وقتی که صدای سوت خمپاره و بمب میآمد ما به دنبال ثبت آن لحظات بکر بودیم که تنها عاشق بودن در آن راه لازم بود.

وی در پایان گفت: شاید این دعای خیر شهدا بود که من امروز باشم و راوی این عکسها بشوم، امیدوارم توانسته باشم قطرهای از زلال دریای نور را ثبت کرده باشم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها