مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

یکی از والاترین هنرهای ارزشمند در قالب جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به نمایش درمی‌آید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: خرسندیم که میزبان یکی از والاترین هنرهای ارزشمند هستیم که در قالب جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به نمایش در می آید.
کد خبر: ۵۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ - 18August 2015

یکی از والاترین هنرهای ارزشمند در قالب جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به نمایش درمی‌آید

به گزارش دفاع پرس از شیراز، دکتر بهزاد مریدی در آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی در شیراز اظهار داشت: در تمامی تحولاتی خلفای اولیه بهویژه بنیامیه و بالاخره بنیعباس شکل گرفت، بازهم گفتمانی اگر بود، صرفاً برای اثبات و تثبیت خویش بود، تا اینکه امام هشتم با ارئه علمی جدی در مسیر گفتمانسازی به میدان آمد و در زمان مأمون، سعی کرد به جای تثبیت به اثبات وحدانیت بپردازد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس در خصوص گفتمان، مناظره، حرف و جدل در ادیان مختلف بیان داشت: مناظره، حرف و جدل فقط برای اثبات دین، مکتب و نگاه خویش استفاده میشده و به ناگاه دین مبین اسلام پس از ادیان ابراهیمی پا به عرصه گذاشت و راهنمای واقعی بشر شد.

وی ادامه داد: در آن دوران مذکور، حادث و یا قدیم بودن قرآن مطرح شد و مأمون به حادث بودن قرآن قائل بود و خیال میکرد کلامالله توسط پیامبر(ص) نوشته شده و حادث است نه وحی و همچنین تصور داشت که قرآن نگارش شده و ممکن است از جانب پروردگار باشد، اما توسط پیامبر(ص) نوشته شده و در قالب فرد و یا تاریخی، به نگارش درآمده است.

مریدی افزود: در آن دوران افرادی حضور داشتند که به قدیم بودن قرآن اعتقاد داشته و به ازلی بودن وحی آسمانی باور عمیق حاصل کرده بودند از سوی دیگر هیچ وقت حضرت امام رضا(ع) نخواست که صرفاً بر مبنای یک تفکر مشخص حرکت کند لذا تمام بزرگان کلیمیان، عاشوریان و زرتشتیان آمدند و نشستند و مناظره و گفتمان شکل گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: اما امروزه این علم کلام نمیتواند پاسخگو باشد، بلکه تصاویر، نگاه، تجسمهایی که در مجسمه وجود دارد، گفتمان را میسازد و این نشانهشناسی است که سخن میگوید و علم کلام دیگر نمیتواند ارتباط بین اقوام و ادیان گوناگون را برقرار کند، چون نشانه در دل عملگرایی است.

مریدی با بیان این که تصویرگری و نشانهشناسی است که از حوزه معنی فراتر رفته و توانایی دارد تا حقانیت، اثبات و تثبیت را نمایان سازد افزود: اگر در حوزه زبانشناسی بخواهیم کلام و کلمهای را بیان کنیم و قائل به ساختار باشیم و صرف و نحو را پس از آن قرار دهیم، خواهیم دید که امروزه فقط با نشانه حرف میزنیم و پیش ازاینکه این رویکرد در ادبیات و سینما حاکم شود، توسط نقش و نگار و دستان هنرمندان تجسمی، شکل گرفته و به ظهو خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه هنر یعنی ارتباطات، گفت: اگر با تصاویر نتوان ارتباط برقرار کرد و زبان نباشد، هنر به چه کار میآید، زیرا هر آنچه را بهوجود میآوریم، برای ارتباط بخشی است و اگر کلام، نگاه و رنگهایی که برتن داریم و حتی در حرکتی که میکنیم نشانهای و ارتباطی نباشد، فرد و ارتباطش مرده است، زنده نیست و هنرهای تجسمی به این و اسطه است که پیشتاز هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با ابراز خرسندی از اینکه یکی از والاترین هنرهای ارزشمند در قالب جشنواره هنرهای تجسمی رضوی را میزبانیم، گفت: این هنر از جمله حوزه های معنی، عالم معرفت، شناخت و دین است که در این جشنواره نیز بهصورت شایسته و تخصصی به آن پرداخته میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار