نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

اگر مومنانه نگاه کنیم، همه عالم برکت خداست/ مهم ترین برکات الهی در ماه مبارک رمضان جاری است

آیت‌الله عابدینی گفت: یکی از مهم‌ترین برکات الهی در ماه مبارک رمضان قرآن کریم است، ان‌شاءالله یک بهره ویژه از قرآن را در این ماه داشته باشیم.
کد خبر: ۵۱۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲ - 05April 2022

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام‌خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می‌کنم و از خدای متعال می‌خواهم برکات این ماه را روزی ما قرار داده و بهترین حال معنوی را در روزها و شب‌های این ماه مبارک داشته باشیم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برکات الهی در ماه مبارک رمضان قرآن کریم است، ان‌شاءالله یک بهره ویژه از قرآن را در این ماه داشته باشیم، قرار است سوره مبارکه فرقان را در این ماه مبارک تفسیر کنیم.

وی افزود: سوره فرقان سوره بیست و پنجم قرآن کریم است، قبل از سوره شعرا و پس از سوره نور قرار دارد، درباره این سوره در کتاب ثواب‌الاعمال ابن‌بابویه این حدیث آمده که امام‌کاظم(ع) به یکی از شاگردان خود فرمودند قرائت سوره فرقان را زمین نگذار و از آن استفاده کن، اگر کسی هر شب این سوره را قرائت کند خدا هیچ‌وقت او را عذاب نمی‌دهد، یعنی در این سوره دستوراتی آمده که اگر کسی به آن‌ها عمل کند از آن چیزهایی که باعث عذاب می‌شوند دور خواهد شد، هم‌چنین خدا حساب و کتاب را بر او سهل می‌کند و بر او سخت‌گیری نخواهد کرد و این بنده در بلندترین مرتبه‌های بهشتی جا پیدا می‌کند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: این‌جا حضرت به‌جای این‌که بفرماید هر کس زیاد سوره فرقان را بخواند این ثواب‌ها و فایده‌ها برای او وجود دارد، برگرفته از آیه نخست این سوره، بخشی از آن را آورده که ما متوجه شویم منظور حضرت سوره فرقان بوده است، این به ما می‌فهماند که سوره‌ها تا سال‌ها بعد از نزول از طرف پروردگار اسم نداشته‌اند، شواهد آن در جاهای دیگر نیز موجود است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اشاره کرد: برای مثال ما در روایات داریم به‌جای این‌که بگوید سوره قدر، می‌فرماید سوره انا انزلناه فی لیله‌القدر، این معلوم می‌کند که این سوره بعدها سوره قدر نام گرفت است، یا به‌جای این‌که بگوید سوره بقره و آل‌عمران، بخشی از آیات آن را آورده است، بسیاری از سوره‌ها نیز هستند که اسامی آن‌ها همان آیه نخست آن‌هاست.

وی بیان کرد: بعدها که نام این سوره فرقان شد، دلیل آن این بود که در آیه نخست آن کلمه فرقان آمده است، کلمه فرقان در قرآن یک اعتبار و آبرو و محتوایی دارد، به همین جهت نام این سوره فرقان شده است.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: در این آیه چند کلمه وجود دارد که باید توجه ما را به خود جلب کند، کلماتی مانند تبارک، فرقان، عبد، نذیر.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: پیمغبر و قرآن را به‌ عنوان نذیر برای همه اهل عالم معرفی می‌کند؛ باید ببینیم منظور از عالمین به معنای مردم همه زمان‌ها و مکان‌ها است؟ یا عالمین فقط انسان‌ها هستند یا جن و ملائکه نیز ممکن است جزو این‌ها باشند؟ این‌ها مطالبی است که در آیات سوره فرقان به آن‌ها خواهیم رسید.

وی اظهار کرد: در رابطه با کلمه تبارک، ریشه این کلمه از برکت است، برکت را در فارسی تا حدودی می‌شناسیم، این کلمه بسیار فرصت و نعمت بزرگی است اما این‌که ما چقدر با اهمیت این کلمه آشنا هستیم، بستگی به همت ما دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: نخستین نکته راجع به تبارک این است که اکنون و در همین لحظات ما در ماه مبارک رمضان در فصل برکت زندگی می‌کنیم، برای این‌که پیغمبر در آخرین جمعه ماه شعبان در خطبه‌های نماز جمعه فرمود ماه خدا دارد می‌آید، عطر ماه رمضان فضای عالم را تغییر داده، بوی برکت و و رحمت خدا و مغفرت می‌آید، برای جبران ضایعاتی که ما بر خود وارد می کنیم فرصت‌هایی در ماه مبارک رمضان وجود دارد، هر سال حضرت این کلمات را می‌فرمودند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: ماه رمضان ماهی مبارک است؛ برخی مناطق را می‌بینیم که خیس است و علف‌ها در آن‌جا نسبت به جاهای دیگر بیشتر است، متوجه می‌شویم این‌جا باید چشمه باشد، اما منطقه‌ای که به اندازه صد متر مربع رطوبت دارد و فضای آن متفاوت است، در همه نقاط آن آب نمی‌جوشد، بلکه یک مرکزی دارد و آن مرکز چشمه است، این چشمه موجب شده این منطقه سرسبز شود، ماه مبارک رمضان نیز مانند یک منطقه یک ماهه است که هر چه نگاه می‌کنیم سرسبز است، مرکز این جوشش و چشمه طبق آیه 3 سوره مبارکه دخان شب‌های مبارکی است، حال این شب‌های مبارک چه شبی است؟ باید یک نشانه‌ای داشته باشد، چرا که ما تشنه‌ایم و محتاج این چشمه هستیم، در سوره مبارکه قدر بیشتر توضیح می‌دهد و می‌فرماید آن شب برکت، شب قدر است.

وی عنوان کرد: خداوند در سوره قدر می‌فرماید شب قدر از هزار ماه بالاتر است، نمی‌گوید برابر است، وقتی خدا می‌خواهد خوبی آن را بیان کند می‌فرماید تو اگر هشتاد و چند سال عمر مفید داشته باشی باز این شب از همه این شب‌ها ارزش بیشتری دارد و انسان را بالاتر از تصاعدی بالا می‌برد.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: رمز و راز برکت لیله‌القدر طبق سوره «ص» آیه ۲۹ به‌خاطر کتاب قرآن است تا در آیات آن تدبر کنیم، همین‌طور نگاه نکنیم و رد نشویم، آیات قرآن را بفهمیم، با آیات قرآن زندگی کنیم، در آیات قرآن بیندیشیم، عقد خود را با قرآن نورانی و تقویت کنیم و دانش خود را بالا ببریم.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: نقل است حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) فرمودند اگر علم می‌خواهید با قرآن رفتار انقلابی داشته باشید، می‌گوید اگر شما علم می‌خواهید خداوند بذر آن را در فطرت شما قرار داده است، با قرآن به سراغ این بذرهای درون خود بروید تا این‌ها تبدیل به شجره‌های طیبه و نورانیت وجود شما شوند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مبارکه انعام آیه ۱۵۵ می‌فرماید این کتابی که ما نازل کرده‌ایم سرتاسر برکت است، از آن پیروی کنید، تقوای الهی را پیشه کنید، عهد و پیمان خود را با خدا نگه دارید، امید است که مورد رحمت خدا قرار بگیرید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تاکید کرد: این کتاب رحمه‌للعالمین و برکت است و اگر با این کتاب رفاقت کردید رحمت خدا شامل حال شما می‌شود، بنابراین قرآن مرکز جوشش برکات لیله‌القدر است، لیله‌القدر هم مرکز جوشش برکات ماه مبارک رمضان است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۵۰ سوره مبارک انبیا فرمود این قرآن ذکر مبارک است، آیا شما آن را انکار می‌کنید؟ ذکر انکار کردنی نیست، ذکر یکی از اسامی قرآن است، مگر ذکر را می‌شود انکار کرد؟ ذکر یعنی یادآوری، یعنی چیز غریبه‌ای نیست و همان است که در فطرت شماست، یعنی هر انسانی چه مسلمان و چه غیرمسلمان اگر یک آیه قرآن را بفهمد و صادقانه بخواهد رفتار کند حتما پس از فهمیدن این آیه به خدا می‌گوید جانا سخن از زبان ما می‌گویی، قرآن ذکر است، یعنی ما درون خود با قرآن آشنا هستیم، این آیه‌های قرآن آشنایی را یادآوری می‌کنند.

وی افزود: در آیه ۲۵ سوره لقمان خداوند به پیغمبر می‌گوید این‌ها کافرند، اگر تو از این کافران سؤال کنی و بگویی چه کسی این آسمان‌ها و زمین را آفریده است؟ همه کافران می‌گویند حتما و حتما خدا آسمان‌ها و زمین را آفریده است، این‌ها مسائلی است که مربوط به فطرت است و همه انسان‌ها این را می‌خواهند و به‌دنبال آن هستند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: بنده گاهی با گفتن این آیه یک مطلب طنز را می‌گویم تا بهتر تفهیم شود؛ یک نفر از جایی رد می‌شد، رفیقش به او گفت این‌جا عروسی است. او گفت به من چه؟ گفت عروسی خودت است. او گفت پس به تو چه؟ یعنی ارتباط برقرار نشد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حالا اگر پیغمبر می‌آمد به مردم می‌گفت عالم را چه کسی آفریده است؟ می‌گفتند به ما چه؟ این کار را سخت می‌کرد، اما خدا کاری کرده که از هر انسان عاقل و سالمی سؤال کنی که عالم را چه کسی آفریده است؟ قدری که فکر کند حتما می‌گوید خدا آفریده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند این‌جا به پیغمبر می‌گوید پس بگو الحمدلله، چون می‌توانی با مردم حرف بزنی، چون می‌توانی معلم و مربی مردم باشی، می‌توانی هدایتگر مردم باشی، مردم این زمینه را دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: نخستین آیه سوره فرقان پس از بسم الله الرحمن‌الرحیم، تبارک‌الذی نزل‌الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا است؛ ما یک زندگی داریم که در آن برکت نیست، دوندگی می‌کنیم، خسته می‌شویم، زحمت می‌کشیم و خون دل می‌خوریم، اما لذت زندگی را نمی‌چشیم؟ می‌گوییم چرا زندگی ما لذت ندارد؟ می‌گویند شاید به این خاطر است که درآمد خوبی نداری. می‌گوییم درآمد ما خیلی زیاد است اما لذت زندگی نداریم، می‌گویند شاید اطرافت خلوت است و اولادت و امثالهم نیستند؟ می‌گوییم آن‌ها هم هستند، اما من راحت نیستم، می‌گویند شاید موقعیت و مقام نداری؟ می‌گوییم اتفاقا موقعیت خوبی دارم، اما راحت نیستم، می‌گویند شاید بیمار هستی؟ می‌گوییم نه سالم هستم، هر بهانه‌ای را بیاورند می‌گوییم نه. قرآن می‌گوید این راست می‌گوید، هر کس با ذکر و کتاب و قرآن من با من در ارتباط نباشد، زندگی بد و تلخی خواهد داشت و زندگی راحتی ندارد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: چه کنیم که راحت باشیم؟ فرمود الا بذکرالله تطمئن‌القلوب، اگر می‌خواهی دلت راحت باشد و نفس راحت بکشی با خدا ارتباط پیدا کن، زیرا اگر با خدا ارتباط پیدا کنی در زندان هم راحت هستی، پای چوبه‌دار هم باشی راحت هستی و لبخند می‌زنی و ستمگران را تحقیر می‌کنی، اگر کسی به این مقام رسید خدا به او می‌گوید یا ایتهاالنفس‌المطمئنه، این درجه‌ای بسیار والا و بلندمرتبه است.

وی اضافه کرد: زندگی می‌تواند بابرکت باشد، آن زندگی که با قرآن هماهنگ باشد، با ذکر هماهنگ باشد و آیه‌های قرآن همه رفتارهای ما را شامل شود، این زندگی بابرکت است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند فرمود می‌دانید این برکات از کجا می‌آید؟ آن کسی که قرآن را نازل کرده، منشا همه برکات است، برکت از سوی خداست، اگر از خدا کنار بکشی ذره‌ای برکت در عالم پیدا نمی‌شود، نه در ثروت، نه در اولاد، نه در مقام، نه در قوم و قبیله، نه در چیزهای دیگر برکت نیست، برکت صرفا از طرف خداست.

آیت‌الله عابدینی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین برکات زندگی ما قرآن است، خدا می‌گوید می‌دانید قرآن از کجا آمده است؟ از منشا برکت خدا آمده است، فرقان اسم دیگر قرآن است، قرآن از برکت برکت خدا آمده است، یعنی همه وجود قرآن و تک‌تک آیات و کلمات آن برکت است و این قرآن از مرکز برکت آمده است.

وی ادامه داد: خداوند در سوره زخرف آیه ۸۵ فرمود همه عالم برای خداست، از منشا برکت خداست، یعنی من و شما هم اگر به این دنیا با چشم خدایی بنگریم همه آن برکت است، زمانی که می‌رویم زمین را شخم می‌زنیم تا گندم بکاریم، می‌گوییم گندم را خدا داده، عقل کشاورزی را هم خدا داده، خاکی که گندم را چندین برابر می‌کند را خدا داده است، آب و باران را خدا عنایت کرده است، سازگاری بین گندم و خاک و آب را خدا قرار داده است، اگر این را بفهمیم متوجه خواهیم شد که این‌ها همه برکت هستند اما ریشه همه این برکات خداست، آن وقت زندگی ما بابرکت می‌شود و جهان را قرآن می‌بینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خداوند در سوره رحمن آیه ۷۸ می‌فرماید هر چیزی که نام خداست مبارک است، هر چیزی که در عالم می‌بینیم اسم خدا و برکت است، به شرطی که با چشم مشرکانه و با چشم ملحدانه نبینیم و با چشم مؤمنانه نگاه کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند فتبارک‌الله رب‌العالمین است، یعنی همه عالم هستی جلوه‌های برکات خدایی است، هر چیزی را خدا به عنوان برکت قرار داده است، از ناحیه خدا چیز بدی نیامده است، همه خوبی است، ما باید خودمان را سازگار کنیم، اگر ما با عالم هستی تصادف می‌کنیم برای این است که جای خود را پیدا نکرده‌ایم و نحوه استفاده از عالم را بلد نیستیم، یا مثلا به جای این‌که باران بر سر ما ببارد، خاک و ریزگرد بر سر ما می‌ریزد، چه کسی باعث این ریزگردها شده است؟ خود ما باعث آن هستیم، به جای این‌که آب زلال بنوشیم، آب دارای زائده و املاح مضر می‌نوشیم، برای این‌که خودمان اسراف کرده‌ایم و با آب رفتار مؤدبانه نداشته‌ایم و نعمت خدا را خراب کرده‌ایم، یا مثلا وقتی نفس می‌کشیم با هوای آلوده مواجه می‌شویم، جنگل‌ها را به آتش می‌کشیم، پس ما داریم بد می‌کنیم، وگرنه هر چه از ناحیه خدا آمده برکت است.

وی در پایان گفت: خداوند در سوره مؤمنون آیه ۱۴ می‌فرماید خود انسان نیز از منشا برکت خدا آمده است و در آخر آیه می‌فرماید فتبارک الله احسن‌الخالقین، همه عالم برکت خداست، اما انسان برکت مخصوص خداست، خدا برای هیچ کجای عالم به خود تبریک نگفت، اما راجع به انسان به خود ویژه تبریک گفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها