دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آتش‌بس دو ماهه جنگ یمن و به شماره افتادن نفس‌های آخر ائتلاف متجاوز سعودی

آتش‌بس دو ماهه‌ای که با تلاش سازمان ملل بین «انصارلله» و «ائتلاف متجاوز سعودی» برقرار شده را می‌توان فرصتی برای کمک به این ائتلاف متجاوز عربی دانست، زیرا در حال حاضر شاهد نفس‌های آخر آن‌ها هستیم.
کد خبر: ۵۱۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۳ - 09April 2022

آتش‌بس دو ماهه جنگ یمن و به شماره افتادن نفس‌های آخر ائتلاف متجاوز سعودیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با ورود جنگ یمن به هشتمین سال خود و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم یمن و تخریب تمامی زیرساخت‌های این کشور مشاهده می‌کنیم که ائتلاف متجاوز سعودی نه تنها به هیچکدام از اهداف و برنامه‌های از پیش برنامه ریزی شده و تعیین شده خود دست پیدا نکردند بلکه در روز‌ها و هفته‌های اخیر ضربات بسیار سخت و دردناکی را هم از «انصارالله» دریافت کردند.

یکی از آخرین ضربات بسیار سخت و شوکه کننده‌ای که عربستان سعودی از «انصارالله» یمن دریافت کرد هدف قرار گرفتن انبار نفت «تاسیسات آرامکو» در این کشور بود که اتفاقا همین موضوع را می‌توان عامل تحت فشار قرار گرفتن بیش از پیش حکومت «آل سعود» برای پذیرش آتش بس ۲ ماهه با «انصارالله» یمن دانست. زیرا آنگونه که از شواهد و قرائن برداشت می‌شود این کشور‌ها دیگر تحمل ضربات دردناک و سنگین «انصارالله» را ندارند.

بر اساس ارزیابی‌های که از جبهه‌های جنگ یمن انجام شده مشخص شده است که تلفات و خسارات وارده به ائتلاف متجاوز سعودی به خصوص «عربستان سعودی» و «امارات» در حمله‌های موشکی و پهپادی اخیر «انصارالله» آنقدر گسترده و در عین حال غافلگیرانه بوده که این کشور‌ها ترجیح می‌دهند شاهد به پایان رسیدن هرچه زودتر و سریع‌تر این جنگ باشند تا از این طریق ضربات کمتری را از «انصارالله» دریافت کنند.

اما نکته قابل توجه و مهم در این میان که نباید فراموش شود و نسبت به آن بی تفاوت باشیم این است که این جنگ ویرانگری که عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از کشور‌های متحد خود علیه مردم مظلوم و ملت یمن به راه انداخته با تحریک و ترغیب آمریکا آغاز شده است و تا مادامی که آن‌ها منافع خود را در این جنگ کاملا به دست نیاورده باشند مانع از پایان این جنگ می‌شوند.

نمونه این موضوع را می‌توان در صحبت‌ها و اظهارنظر‌های مقامات مختلف کشور‌های حاضر در ائتلاف سعودی ازجمله «امارات» و «عربستان» مشاهده کرد. زیرا شاهد هستیم که تا امروز به امید یافتن راه حلی مناسب برای پایان این نبرد طولانی و بی‌حاصل برای آنها، چندین جلسه با حضور مقامات کشور‌های دیگر و حتی نمایندگان «انصارالله» و دولت مستعفی یمن (منصور هادی) در عربستان و امارات برگزار کردند، ولی در انتها هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

علت اینکه با وجود برگزاری چندین جلسه بین طرف‌های درگیر جنگ یمن و سخنرانی‌ها و اظهارنظر‌های مقامات مختلف جهان تا امروز هیچ نتیجه روشن و ملموسی برای ترسیم صلح و پایان جنگ به دست نیامده فقط یک دلیل دارد و آن عدم تمایل «آمریکا» به پایان این جنگ است. زیرا اگر این اراده پایان جنگ در بین دولتمردان آمریکا وجود داشته باشد خیلی سریع‌تر از آن چیزی که شاهد هستیم به پایان این جنگ نزدیک خواهیم شد. پس کشور‌هایی که به دنبال پایان این جنگ ویرانگر و نابرابر هستند به صورت واضح باید با تحت فشار گذاشتن آمریکا او را مجبور به همراهی برای پایان بخشیدن به این جنگ نابرابر و البته ویرانگر کنند.

از طرف دیگر اینکه اگر این جنگ همچنان ادامه داشته باشد «انصارالله» این آمادگی را دارد تا در آینده‌ای نزدیک و در عملیات‌های آتی ضربات دردناک‌تر و جبران ناپذیرتری را به کشور‌های اصلی ائتلاف سعودی به خصوص «عربستان» و «امارات» وارد کند. در واقع اگر اینگونه شود بازهم برنده اصلی این جنگ «انصارالله» خواهد بود، زیرا ائتلاف متجاوز سعودی بیش از این نمی‌تواند و توانایی آن را اصلا ندارند که زیر بار فشار حملات «انصارالله» به مراکز نظامی و اقتصادی عربستان و امارات مقاومت کند و در آن صورت است که باید با خفت فراوان آتش بس را به جان بخرند.

در پایان باید گفت آنچه که از شواهد و قرائن پیداست دستاورد‌ها و پیروزی‌های «انصارالله» یمن در صورت ادامه این جنگ بی‌حاصل و ویرانگر همچنان ادامه خواهد داشت و در آن سوی میدان نیز ائتلاف متجاوز سعودی نیز باید خود را برای ضربات دردناک و خسارات‌بار بیشتری آماده کنند. پس در این میان ایجاد صلح و پایان جنگ برای آن‌ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها